Jeg har en BMI på rundt 40 og har gått strengt inn for Ketolyse-kuren i tre uker nå. De tre-fire første dagene gi jeg ned ca fire kg og de to siste ukene har det stått helt stille (rettere sagt gått litt opp og ned innenfor ett kg)
Jeg tar tabelettene fra ketolyse.no og bruker stix for å sjekke at jeg er i ketose. Det har jeg vært hele tiden.
Er dette normalt eller er det ting jeg kan justere på for å få et jevnere vekttap?
Litt om dagen min
Til frokost spiser jeg 2-3 egg (enten eggerøre med laks eller omelett med majones, cremefraiche, løk og bacon. Maks 3kh pr måltid) med te eller vann. Til lunsj spiser jeg gjerne det samme som til frokost. Drikker en del te i løpet av dagen (0,5 L?). Ingen kaffe. Drikker ca 0,6L vann når jeg er på jobb. Når jeg kommer hjem drikker jeg 0,33 til 1 L cola zero, farris eller sprite zero. Spiser og gjerne et par osteskiver i det jeg kommer hjem. Så spiser jeg middag (maks 5kh. Spiser meg god og mett. Flink med å bruke smør eller fet saus). Noe grønnsaker. Starter gjerne med forrett av tomat, mozzarella, olivenolje og basilikum. Ingen kveldsmat. Kan spise 5-10 usaltede peanøtter og kanskje 50g baconcrisp noen kvelder. Litt svimmel de første par dagene, men er nå frisk og opplagt. Føler meg aldri spesielt sulten. Trener ikke og beveger meg i moderate mengder nå. På sommerhalvåret driver jeg med turorientering og bruker kroppen aktivt 6-16 timer i uken.
Du kan jo risikere at siden du gikk ned 4 kg først at kroppen trenger bare litt tid til å omstille seg. MEN jeg syns du drikker aaaaltfor lite vann jeg.
Det kan også være lurt å redusere (kutte ut:p) brus inntaket. For det kan jo være en party stopper.
Men du må nok gi det litt mer tid for tenk for en omveltning det er for kroppen. Og for all del drikk masse vann....
Kanskje litt lite grønnsaker, men det blir bare synsing.
Hvordan spiste du før du startet på lavkarbo? Mange trenger lang tid på å få i gang fettforbrenning, så bruk målebånd, hold deg i aktivitet, følg reglene og nyt den gode maten. Jeg ville ihvertfall ventet til det har gått et par måneder uten vektnedgang før jeg ville sett på om du må justere noe.
Drikk mer vann! Vannet avhjelper fettforbrenningen :)
Det er veeeeeeldig normalt å stå stille i uke 2-3. De første dagene mister man for det meste vann og siden det tar tid for kroppen å omstille seg til ketoseforbrenningen så kan det ta en god tid før man begynner å gå ned ordentlig.
Det er bare til å bruke tiden til å nyte den gode maten, lese og lære og slappe helt av. Selvom det sikkert er irriterende. Hvis vekta har stått stille lang ut i uke 8-9 så kan det være greit å legge ut noen menyer her og se hva folk har å si om dem.
Heisann, det var mest sannsynlig vannvekt du mistet de første dagene, så skal forbrenningen din komme igang, så vær tålmodig og nyt maten din. Dette går bra. Anbefaler deg å lese dette lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/normalt-vekttap/ som lenabetarice skrev om på sin blogg. En liten aha...... for noen dette:D meg inkludert:p
En kort oppfølging 10 dager senere:
Den siste tiden så har jeg drukket ekstra mye vann og har gått ned 1,5 kg i denne perioden. Om det kommer av vannet eller bare at kroppen har begynt å brenne skikkelig igjen vet jeg ikke, men det er gøy å stabilisere seg på et kg mindre og ha neste kilo ned i sikte.
Jeg veier meg hver dag og vekten laster opp resultatene til en nettside som viser en graf over vekt, kropsmasse, etc. Utrolig motiverende å se at over tid så går det nedover (selv om det går litt opp og ned fra dag til dag).
Jeg har vært på ferie i tre uker og var redd for at jeg skulle gå på en kjempesmell. Jeg har spist på restauranter hele ferien og gjorde ikke noe stort nummer av lavkarbo i denne perioden. Jeg kunne tidvis spise dessert, brød og annen fyfy-mat. Resultatet er faktisk ned fire kg ned. Dette kan komme av to ting: 1) jeg har blitt utrolig småspist og spiser som regel ikke opp alt jeg får servert og 2) jeg fikk veldig reisemage på slutten.
Når jeg kom hjem så var jeg ytterligere en uke på "love"-karbo og gikk over til lavkarbo for en uke siden. Jeg er ned over en kg siden jeg kom hjem.
I ferien merket jeg veldig hvordan blodsukkeret gikk opp og ned i løpet av dagen og jeg gjespet mye og drømte ofte om en middagslur. Det understreker det jeg har følt i hele lavkarboperioden - aldri sulten (ingen rumling i magen, bare en følelse av at "nå er det på tide å spise") og at formen er utrolig jevn i løpet av dagen.
Fra toppen er jeg nå ned 16,2 kg og har gått fra en BMI på 43,2 til 38,3. Målet er ned 12,1 kg før utgangen av mars (10 uker). Da har jeg en BMI som er 34,7 - Det er fortsatt for høyt, men det er mye, mye bedre enn 43,2 :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.