< Tilbake til oversikten

Delfia-fett, ok eller ikke?

Peppa Gris sa for siden:

I mangel på cocosa kjøpte jeg en pakke Delfia-fett. Det er jo kokosfett det og, men hva er ulempene siden alle vil ha cocosa i stedet?

Gerd sa for siden:

jeg bruker delfiafett i bakingen :)

Peppa Gris sa for siden:

Hva er forskjellen på delfia og cocosa? Var til baking jeg og brukte delfia. Smaker det samme hvertfall.

Gerd sa for siden:

Jeg, personlig, bruker ikke cocosa.
Og syns det blir for dyrt å kjøpe inn for å bake....

langaard sa for siden:

Mener og ha lest at delfiafett er et restprodukt og at det er varmebehandlet:confused:

Gerd sa for siden:

Mener Fedon Lindberg "friskmeldte" delfiafett på tv for litt siden. (ikke skyt meg om jeg tar feil....)

men når det gjelder produkt jeg bruker 100g av i året så ser jeg ingen fare med det....

LineJM sa for siden:

Det er i følge produsenten herdet kokosfett. Er ikke helt sikker på hva herdet egentlig innebærer.

smgj sa for siden:

snl.no/.sml_artikkel/herdet_fett

Leste et sted (husker ikke hvor) av man ved herding får stearinsyre. Det synes jeg er ironisk. At man skal spise mettet fett som stearin i form av margarin for å unngå mettet fett i smør... (Er ikke sikker på om konklusjonen min er riktig, her altså!!!)

LineJM sa for siden:

Takk skal du ha smgj :)

smgj sa for siden:

Det jeg tenker på er vel at kokosfett i stor grad er naturlig herdet?
en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil#Hydrogenation

Jo, det er lite enumettet og flerumettet fett i kokosoljer - så hydrogeneringen påvirker bare en mindre grad av kokosfettet iallfall. Ca 8% om jeg leser wikipedia riktig. Resten er jo mettet fra før.

Kanskje til og med herdet delfia ikke er så ille? :confused: Hadde jo vært fint om så er tilfelle.

Peppa Gris sa for siden:

Høres ikke såå ille ut, så i de små mengdene jeg bruker av det erklærer jeg det for greit :) Takk for svar!

Zincite sa for siden:

Vet ikke om jeg kommer og ødelegger her :o
Jeg har lurt på og lest litt forskjellig om dette, og tror ikke at litt delfiafett er noe farlig. Selv ville jeg ikke brukt det ofte, men vet ikke hvordan det fremstilles. Leste dette hos Gunnar Lindgren (hans siste nyhetsbrev - miiljögift o kokosolja mm):

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.