< Tilbake til oversikten

Julegaver

Kitsu sa for siden:

Jeg spør her, borte fra familie og venner - hva synes dere egentlig om hjemmelagede julegaver? Kjipt eller kos? Er det noen man ikke gir hjemmelagede gaver til, er det noen det er lettere å gi til?

Jeg er noget blakk, og har ikke mulighet til å bruke masse penger på julegaver i år. Har heldigvis bare søstre, foreldre og sambo å gi til. Fungerer hjemmestrikkede skjerf, hjemmelagede søtsaker etc? Eller vil de synes jeg er kjip?

Hadde satt pris på ærlige svar.

Carisma sa for siden:

Det fungerer. Jeg er i tillegg fan av å gi opplevelser, enten som ikke koster stort eller som man kan gjøre sammen når kontoen har blitt litt fullere. Utsette problemet for å si det sånn. :D

Mariann S sa for siden:

Klart du kan gi heimelaga gåver. Eg har gitt heimelaga i alle år, nokre år meir enn andre år. Ellers må en få gi etter evne, en skal ikkje behøve å blakke seg på gaver. Strikk det du har lyst til Skjerf må no vere heilt supert å få :) Her kan du sjå ett nytt, kult garn eg har strikka skjerf av. Lett og stilig :) Der er også en link til oppskrift på ett trekantsjal (baktussjal). Og heimelaga søtsaker.... ja takk :D Lykke til

Dietta sa for siden:

Personlig synes jeg hjemmelagde julegaver er de ALLER BESTE :ja: Det ligger bestandig mye kjærlighet og omtanke bak, og det er så koselig når noen har laget noe så personlig.
Hjemmestrikk/heklet er jo helt supert. Jeg strikker og hekler mye selv, og det blir det masse gaver av. Er heldig og har familie på begge sider som ikke gjør det, så jeg er alene om å gi bort slikt, og det blir satt stor pris på. Det er jo så mye annet man kan lage også, hvis man ikke driver med håndarbeid. Jeg har bakt småkaker/kjeks som jeg har gitt bort i søte bokser. Laget masse forskjellig sild som jeg har lagt på artige krukker etc.
Slår virkelig et slag for hjemmelagde gaver jeg altså... :gave:

Huldr sa for siden:

Helt ærlig, jeg har blitt både rørt og glad de gangene noen har laget noe i gave til meg :) Godt spørsmål egentlig, for jeg tror jeg tenker litt som deg når det kommer fra meg. Men snur jeg på det blir det annerledes. Rart det der ...

Jeg tror de fleste jeg har gitt noe hjemmelaget til har blitt glade for det. Men det er sikkert ikke alle som blir like glade. Litt vanskelig å forutsi, egentlig ... Men noen blir jo aldri fornøyde, da :p

Kitsu sa for siden:

Jeg strikker, og har noe ferdig liggende. Baker og lager sukkertøy og, så tenkte det kanskje var en idé å gi bort noe. Men søstrene mine er tidlig i 20-årene, og er så usikker på om de vil like noe av det.

Marina sa for siden:

Det er jo de beste gavene! Særlig når det er litt gjennomtenkt. En venninne av meg lager søte nisser som hun gir bort. Helt herlig! Jeg kommer til å gi bort litt "hjemmelaget" selv i år (eller hjemmeblandet om du vil). Mine foreldre har nemlig begynt å spise lavkarbo, og ønsker seg tacokrydderet mitt. Så da får de det :smile:Mulig jeg putter noen lavkarbokjekt i julekurven til en med diabetes ol også.

BenteR sa for siden:

En gave fra meg er stort sett alltid hjemmelaget, og sånt har det alltid vært. Skulle noen synes mine gaver er "simple" fordi de er hjemmelagede, så fortjener de ingen gave i det hele tatt.

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Her blir det hvertfall noen hjemmelagde julegaver i år - har tenkt å lage litt div. godterier og snop, og hvertfall tacokrydder, muligens sellerisalt. Synes hjemmelagde gaver er supert å få selv, strikka klær er helt fantastisk!

Ciss sa for siden:

Min datter er 19 år, og jeg vet at hun ville elsket å få hjemmestrikk :ja:
[color=#000080][/color]
Strikkeplagg kan være så mangt, og det gjelder vel egentlig å kjenne den man skal gi bort til slik at stilen ikke blir helt feil. Det regner jeg med at du gjør når det er snakk om søstre :)

Carisma sa for siden:

Hjemmestrikkede ting er vel ca det hotteste du får på motefronten om dagen, så det bør ikke være noe problem.

Bik sa for siden:

Flott med hjemmelagede gaver. Fint å gi, og fint å få :)
Skal selv gi bort noe hjemmelaget både strikk og hjemmelaget snop :)

TrillTrall sa for siden:

Jeg har gitt bort div. hjemmestrikk de siste årene og i alle fall påstår mottakerne at de synes det er de koseligste gavene. :) I år blir det masse hjemmestrikk under treet fra meg. Jeg tenker da på sokker, tøfler, votter, skjerf eller luer - vinhøner og sånt dill kan jeg spare meg for.

Jeg synes det er kjempekoselig å få en boks med hjemmebakte julekaker, julekonfekt eller sjokolade, men akkurat sukkertøy blir ikke spist hos oss. Ingen av oss er særlig glad i det, merkelig nok, for det meste av søtt går unna. :o

Tula sa for siden:

Jeg skulle ønske jeg fikk noen hjemmelagde julegaver.
Det får jeg alt for lite av.
Fikk et hjemmelaget sengeteppe av Mamma når jeg var 16 år,
og det står fortsatt ubeseiret som den beste gaven jeg har fått!

teleslynga sa for siden:

Hjemmestrikk er supert, ting som kan spises også, men dorullnisser og hjemmelagde malerier kan jeg styre meg for.

Brünnhilde sa for siden:

Jeg gir bort masse hjemmelagede julegaver - i år skal jeg gi bort et par strikkede sjal, en lue og så skal jeg sy noen handlenett med bilder av barn/barnebarn på.

Hva med å strikke en stor hals til søstrene - her er flere tips:
www.pickles.no/skjerf-sjal-og-halser

Gracella sa for siden:

Jeg er stor tilhenger av spiselige (eller drikkbare :rolleyes:) gaver :).

Jeg "har alt" og trenger ikke mer, i alle fall ikke av saker som må stå framme ol.

Fikk f.eks en skål med brente mandler (før lavkarbo) en jul, og den koste vi oss med i hele julen og jeg tenker enda på hvor gode de mandlene var. Jeg husker faktisk ikke noen av de andre gavene jeg fikk det året...
Hjemmelaget er best!!

Engledans sa for siden:

baggy luer og halser er helt riktig i den aldersgruppen til søstrene dine. og det finnes garn som ikke er så dyrt heldigvis.

Huldr sa for siden:

:ja: Det skal jeg lage til søsteren min på 19 :)

Jeg sydde et år en varmepute med hvetekorn inni til moren min, sånn til å varme i mikrobølgeovn (kan gå i stekeovn også). Hun ble kjempeglad og den brukes hele tiden av henne, søsteren min og meg når jeg er på besøk ... Jeg skulle sydd en til meg selv også, men så langt har jeg ikke kommet :p

Cherry sa for siden:

Skal være litt ærlig;

Jeg setter omtrent aldri pris på å få sokker og konfekt i julegave. Jeg er ikke utakknemlig, men sokker og sånn 19,90 konfekt fra europris er ikke gaver som er lagt noe som helst slags omtanke i. Det er kjøpt bare for å gi noe, og det er litt trasig siden alle mine julegaver som jeg gir bort har en mening.

Derimot ville jeg blitt i ekstase over å få hjemmelaget snop ;)
Min store drøm er også at noen skal gidde å strikke meg lange ullsokker som jeg har ønsket meg i sikkert ti år (Nei, jeg strikker ikke selv og kommer aldri til å gjøre det)

kennygirl sa for siden:

Det var et supert gavetips! Har du oppskrift?

Huldr sa for siden:

:) Jeg har den fra en bok, så jeg kan vel egentlig ikke kopiere oppskriften og gi den bort. Men det går an å låne boka på biblioteket. Tøft & rosa heter den. Ellers kan det kanskje finnes gratisoppskrifter på nettet ...?

senorita sa for siden:

Det kommer jo helt an på, du kjenner mottakeren best. Jeg har flere i min omgangskrets som ikke hadde satt pris på hjemmelagede.... men folk er jo forskjellige :) Og du kjenner dem nok best selv, kanskje er du heldig og ikke har så krevende, materalistiske folk rundt deg som jeg har :p

Kitsu sa for siden:

Så fint at folk liker hjemmelagede gaver. Holder på med et lilla sirkelskjerf i patentstrikk, tror det ender opp hos ene søsteren. Den andre påstår hun liker grått best, men vi vet begge at det egentlig er rosa hun vil ha. :P Jeg håper de liker dem.

Hva kan man forresten lage av ting som holder seg en stund og som ikke veier for mye til å drasse med seg hjem eller knuser på veien? Tips?

Bønna200 sa for siden:

Jeg synes hjemmelagede gaver er kjempefint, jeg. Jeg har blitt mye gladere for et hjemmelaget broderi, f.eks enn en cd mange kjøper til meg bare fordi de vet jeg liker den artisten. Det er det så kjedelig og safe liksom...

Jeg pleier også å legge ved bøker jeg har lest, eller en dvd o.l. Jeg synes det er mye bedre at det skal komme til nytte. Folk kan da ha glede av det selv om jeg har lest boka eller sett filmen en gang? Jeg synes hvertfall det er fint å få selv:ja:

Det skal ikke behøve å ligge så mye penger bak, bare det er gitt med glede og omtanke.

Huldr sa for siden:

Jeg kan vel forresten legge ut mål og slikt. Boka er litt gammel, ikke i salg lenger ser jeg. Det er en enkel affære å sy, det er bare en pølse i hvitt bomullstoff som du fyller med hvete. I tillegg har jeg sydd tre sømmer på tvers av "pølsa" for at ikke hveten skulle samle seg i endene. Jeg har kikket litt på nettet nå og noen syr kanaler på langs i stedet. Fyll puta med økologisk hel hvete og sy igjen. Så syr du et trekk til og lager "putetrekkåpning" - se på et putetrekk og vreng det, så ser du hvordan du skal brette.

65x40 cm bomulls- eller linstoff, pluss en bit med stoff i det mønsteret du vil ha på trekket, 75x22 cm, og en på 65x22 (de ekstra 10 cm på den ene er til å brette inn a la putetrekk).

kennygirl sa for siden:

Tusen takk :) Nå er de siste julegavene i boks :D

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Tacokrydder?

Opheliia sa for siden:

Helt ærlig, jeg liker å få hjemmelagede gaver. Det viser omtanke :)

Pingvin sa for siden:

Å herre for en fantastisk link!! :D
Surfer gjennom og har fått maaasse ideèr til julegaver!

Og ja, hjemmelagde gaver er fantastiske! Jeg elsker bilder, så i år er det et par stykker som skal få et bilde av meg, siden de såklart savner meg sånn siden jeg flyttet bort. ;)

Kitsu sa for siden:

Heh, har nettopp laget en prøvebatch brente mandler. De er visst definitivt godkjent, sombo'n plasserte skålen i fanget for å smake, og der ble den.

Da blir det gjerne det som blir gitt til svigers da.

Yrla sa for siden:

Ikke det minste kjipt fordi det ligger tid bak det, tid og omtanke. Om de vil like slike ting vet jeg ikke, noen elsker slikt, andre ikke. Du kjenner de og skal vite det bedre enn oss. Hjemmesydd, hekla, strikket, blir ihvertfall jeg råglad for.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.