< Tilbake til oversikten

Spørsmål jeg lurer på ...

Monica25 sa for siden:

hvordan vet man hvor mange karbo man spiser pr dag ??

om jeg lager meg et rugsprø med majones og kokt skinke, hvor mange karbo er det for eks ??

å f.eks middag, om man lager seg kjøttmiddag med grønt og saus.... hvor mange karbo blir det ?

jeg ser jo at noen oppskrifter har de skrevet hvor mange karbo det er i hver oppskrift å den er grei, men er jo ingen oppskrift på et rugsprø med majones å kokt skinke :P

bare noe jeg satt å tenkte på..

så var jeg på butikken i går, jeg leste at man skal sjekke næringsinnholde på maten å under 3 karbo pr 100 er bra på produkter.... jeg sjekket da Natreen strø å der er det MASSE karbo ???? når jeg leser på ei side at det er Natreen å splenda er det man skal bruke istede for sukker.... men masse karbo i splenda også :S jeg ble paff jeg !!

Gracella sa for siden:

På rugsprøpakken står det hvor mange g karbo det er pr 100 g.
På noen står det vel også hvor mange gram en skive utgjør, hvis ikke, så må du veie den og regne ut hvor mange gram karbo den har.
Når det gjelder pålegg osv, så er det likedan.
Nå er f.eks skinke 0-1 g karbo pr 100 g, så den kan egentlig settes til 0.
Du veier det du vanligvis pleier å spise, feks. en halv tomat, finner ut hvor mange gram karbo den har og så vet du til neste gang hvor mange gram det er.

Når det gjelder middager osv, så er det bare en måte å finne ut antall gram, og dete er å veie alt, plusse det sammen og deretter veie ut det du spiser.

Det er bare arbeid i noen uker til du får det "inn i fingrene" :)

Gracella sa for siden:

For de fleste er 5 g karbo pr 100 g vare greit nok.

Natren og andre sukkeralkoholer telles vanligvis ikke med.

Du bør lese nybegynnertråden (se link i signaturen min) og finne deg en retning som du leser deg opp på.

Kitt sa for siden:

Du har Egenkomponert som kostholdsfilosofi, så det er bare du som kan svare på hvor mange karber du skal ha pr dag!:)

Vil du vite hvor mye karber ting inneholder, må du lese varedeklarasjonen/næringstabellen og veie og regne ut!

Noen søtningsmidler inneholder kun sukkeralkoholer som ikke tas opp i kroppen eller de veier så lite og/eller er så mye søtere enn sukker at det ikke er noe å regne med ang karbohydrater!

Har du lest vår flotte Nybegynner- tråd? Den er et flott sted å starte når man har masse ny-på-dette- spørsmål!:)

Monica25 sa for siden:

ja jeg har lest litt på nybegynner tråden, men er ikke alt jeg skjønner der...

men takk for svar...

å jeg har egenkombinert for jeg vet enda ikke hva som er anbefalt for meg, hvor mange karbo jeg skal ha pr dag å slikt... jeg vet jeg jeg skal på den lchf ....

Monica25 sa for siden:

natreen strø å natreen pulver det samme ???

Marina sa for siden:

Ja, natreen strø og pulver er det samme :smile: Hvis du vil ha naturlige produkter kan jeg heller anbefale sukrin. Det er sunnere. Dersom du ønsker å spise LCHF kan jeg anbefale Hexeberg! Les bøkene, prøv oppskriftene og se om det er noe for deg. Etterhvert kan du justere litt opp/ned. For å vite hvor "ekstrem" du bør være kan det være greit med litt bakgrunnsinformasjon om hvorfor du starter å spise lavkarbo. Har du sykdommer, er svært overvektig e.l må du være strengere enn om du "bare" ønsker å spise sunnere.

arkine sa for siden:

også kan du legge inn alt på diett.no så regner de det ut for deg

både kalorier karbohydrater og alt du ellers vil vite

Monica25 sa for siden:

nå har jeg tatt alt jeg har tenkt å spise i dag, å lagt inn på diett.no å får at jeg spiser bare 3,47 kh ... er det alt for lite når jeg går på atkins diett ???

Dietta sa for siden:

Synes det høres litt lite ut. Husker ikke helt hva Atkins sier, men mener at det skal være max 20 kh i induksjonsperioden. Tror nok du burde legge på litt mer grønnsaker jeg ;)

Modezty sa for siden:

På Atkins induksjon skal man spise ca 20 kh, hvor 12 - 15 kh skal komme fra grønnsaker.

Mener å huske det ble ca 170 gram salatgrønnsaker og 200 - 300 gram med kokte grønnsaker (blomkål, brokkoli etc) pr dag. Du må nesten beregne kh i grønnsakene selv, avhengig av hva du liker - opp til 15 kh om dagen :)

Er det Atkins induksjon du er på?

Opheliia sa for siden:

Legg ut hele dagsmenyen?
4 g kh er veldig lite, selv om du spiser lavkarbo. Du kan helt sikkert få i deg langt mer grønnsaker?

Monica25 sa for siden:

i går var dagsmeny:

frokost: pannekake med ost, bog skinke og vann...

middag: kyllingfillet i form, drysset med en halv pose blomkål og brokkoli blanding og 3 dl fløte å ost på toppen....

kvelds: det samme som frokost.

jeg er ikke så himla glad i grønnsaker... :P så er en vane sak...

Marina sa for siden:

Håper at du drikker vann gjennom hele dagen, og ikke bare til frokost! På lavkarbo trenger kroppen mer vann enn på høykarbo. Ca2-3 liter pr dag!

Hva lager du pannekakene av? Det ser egentlig veldig bra ut. Jeg er ingen ekspert, men det ser ut som du spiser ganske likt som meg, og jeg har det veldig bra på dette kostholdet! Det eneste jeg kan sette fingen på er grønnsaker. Bør være med til alle måltider. Ikke så lett dersom du ikke liker det, men kanskje prøve et par skiver med tomat e.l? Ellers finnes det mange gode oppskrifter på grønnsaker her på forumet. Mulig du kan finne noe du liker kjempegodt! Har du f.eks prøvd sellerirot? Det ble fort en favoritt hos meg :D Elers anbefaler jeg deg å høre på veteranene her inne. Det er utrolig mange hyggelige, dyktige mennesker på dette forumet :)

Monica25 sa for siden:

pannekaker består av 2 egg å 0,5 dl fløte.

skal kjøpe litt tomat å litt salat i dag for jeg sliter med hodepine, å tror d kan være pga litt for lite karbo ?

Marina sa for siden:

Hodepine kan komme av for lite vann, men det er også mulig det er kroppen din som ønsker kh. De to første ukene kan du få noen bivirkninger, men dersom du er flink og ikke gir etter vil de forsvinne. Det er verdt å være ekstra streng den første tiden! Håper hodepinen går vekk!

Monica25 sa for siden:

frokost i dag ...

3 egg, 1 tomat, 10 skiver agurk, klatt me majones, å 2 ss rømme :D

er det bra ???

langaard sa for siden:

Det var da en fin start på dagen:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.