< Tilbake til oversikten

Kokosmakroner

Gerd sa for siden:

Kokos-makroner
(ca 30stk)

4 eggehviter
50g sukrinmelis
15 dråper stevia m/vanilje( ev. vaniljeessens)
60g kokosmasse
1 ts tragant(kjøpes på apotek)

-Bland kokosmasse og tragant godt
-Pisk eggehvitene og sukrinmelis stivt
-Tilsett steviadråper og kokosmasse, rør forsiktig med en slikkepott

Settes på bakepapirkledd stekeplate i små topper med to teskjeer.
Stek i ca 20 min på 150grader , nederste rille (IKKE varmluft)

Avkjøles på rist.
Oppbevares kaldt, enten kjøleskap eller fryser i en tett boks.

-Nystekte er de sprø, nesten som slike pikekyss
-Etter noen timer i kjøleskap i tett boks, så er de lette, myke og seige.

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3189&amp;albumid=318&amp;dl=1321794860&amp;thumb=1[/img]

Tiki sa for siden:

Kokkosmakroner var det mest vellykka jeg bakte av lavkarbobakst til jul i fjor. Disse såg gode ut. Ble de litt seige?

Gerd sa for siden:

Ja, som jeg skriver i oppskrifta:

:)

Krøllerellerei sa for siden:

Åh.. du er så flink med disse oppskriftene! Jeg lurer på om jeg må ha de dråpene i, hva tror du om det? Jeg vet ikke hvor jeg skal få tak i det hen.

Gerd sa for siden:

Bruk essens :ja: Det får du på vanlig butikk :)

Jeg kjøpte stevia med smak på Iherb :)

Ok! Essens har jeg.
Ett spørsmål til Gerd, er det litt sånn isende smak av sukrinen her, eller forsvinner den litt?

Gerd sa for siden:

Ikke isende sukrinsmak på denne. Men jeg bruker jo stevia i tillegg.
Så tilsett litt annet søtstoff i tillegg, kanskje :)
Vet mange gjør det for å dempe isende smak.

Tusen takk, jeg skal prøve! Dette hørtes ut til å være midt i blinken! Takk for at du deler og er så tålmodig med så svare på alt jeg lurer på!

Tarato sa for siden:

mmmm....disse høres gode ut. Men hvor får en kjøpt tragant?

Gerd sa for siden:

På apotek. :)

Tarato sa for siden:

takk Gerd; det skal jeg få tak i. Regner med det kan brukes i annen mat/bakst også?

Gerd sa for siden:

Jeg bruker det i bakst/snacks som ikke skal være tørr, men seig. (både kransekakestenger, godis osv)

Bjella sa for siden:

Disse må jeg teste ut!

Shamu sa for siden:

Tragant, er det vanlig å få tak i på apotek? Jeg bor på ett lite sted hvor jeg føler alt må bestilles... :-(

Gerd sa for siden:

Vanlig nå i juletiden :)

Tarato sa for siden:

Takk for deilige kokosmakroner! Bakte disse i dag, og smakte på dem både som nystekte, avkjølte og til slutt etter noen timer i kjøleskap. Kaldsmaken var der, men de kom jo rett fra kjøleskapet så.... Kunne tenkt meg litt mer kokos i dem, og kommer til å prøve med en 15-20 g ekstra neste gang. For en neste gang det blir det!

Noen som har tips til hva en kan bruke de tiloversværende eggeplommene? NOe annet enn omelett liksom? Gjerne bakst.

Gerd sa for siden:

Jeg fikk beskjed fra vesla og ei venninne at jeg måtte ha mer kokos i :ja:
Så det skal jeg ha neste gang jeg lager de :)

Simba1 sa for siden:

Kan jo lage iskrem :)

Jeg synes makronene var knallgode....men hadde i litt splenda for å ikke få så kald smak. Takk for oppskrift, Gerd! :)

Bonus sa for siden:

Noen som vet hvordan det blir med tagatesse i stedet for sukrin? Jeg prøvde med sukrin forleden, men ble mislykket..

Lindemor sa for siden:

Tusen takk for nok en fin oppskrift!

Jeg har laget disse i dag. Valgte å tilsette mer kokos etter magefølelsemetoden og ble veldig fornøyd. Tror jeg skal bruke noen av dem til å duppe i sjokolade for jeg syntes at det var litt for liten søtsmak på dem etter hvordan jeg ønsker de aller best.

:blomster:

shailene sa for siden:

Lurer jeg også på. Går det an å bruke tagatesse istedet for tragant og sukrin?

Orkide sa for siden:

Det bør jo gå an å bytte ut sukrin med tagatesse, men tragant er jo et middel for at det ikke skal bli tørt (om jeg har forstått det riktig) ikke søtning.

shailene sa for siden:

Ja.. Har forstått det sånn at tagatesse blir mer seigt og sukkeraktig i småbakst, derfor jeg lurte på om tragant kanskje kunne sløyfes i denne oppskriften også. Men tror rett og slett jeg prøver en halv oppskrift med tagatesse-melis, er jo ikke store tapet hvis det ikke funker :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.