< Tilbake til oversikten

Lavkarbokake

Suz sa for siden:

Jeg spiser lavkarbo. Siden jeg ikke liker smaken av kunstig søtstoff (og jeg har prøvd dem alle), spiser jeg ikke lavkarbokaker, for jeg har enda ikke funnet en jeg synes smaker godt! Jeg er nok temmelig kresen, både når det gjelder kaker generelt og når det gjelder kaker med kunstig søtstoff spesielt.

Men jeg savner det lille ekstra en gang imellom. Jeg savner spesielt vafler og lapper og slikt.

Her inne anbefales kaker og vafler i hytt og pine, synes jeg, og det står at de smaker akkurat som vanlig og så videre, men da vil jeg påstå at dere har glemt hva det smaker av vanlige kaker!! For de oppskriftene jeg har latt meg lure til å prøve har ikke smakt noe som vanlige kaker!

Kanskje mange tenker sånn at kaken er god med tanke på at det er lavkarbo, selv om det egentlig er en kake som ville falt igjennom i alle andre sammenhenger? Men om det er sånn, så vil jeg heller klare meg uten kake.

Den eneste desserten jeg har funnet akseptabel av de jeg har prøvd, er trollkrem (krem med bringerbær, sukret med sukrin).

Jeg kan slutte å prøve å lage en skikkelig god lavkarbokake - ikke sant? For jeg har begynt å miste troen på at det går an.

nellie sa for siden:

Min mening er at, ja, du kan like godt slutte å prøve å lage noe som ligner høykarbokake, hvis du spiser minimalt med karbohydrater!:)

Jeg løser det ved å bare modifisere kaker litt, isteden for å bytte ut f.eks alt hvetemel med "erstatningsmel", alt sukker med "erstatningssukker" osv. bruker jeg kanskje halvparten av orginalvaren og halvparten av erstatningsproduktet. Da blir det ganske bra, synes jeg!:)

Sukrin har jeg helt sluttet å bruke, for alt med sukrin smaker dritt i munnen min. Har gått tilbake til splenda isteden og bruker mye stevia..

Men jeg er ikke så ille streng med kakekarbohydratene mine, da det er ytterst sjeldent jeg lager eller spiser akkurat det.

Suz sa for siden:

Jeg tror nok dette er veien å gå. Skal det være kake, så får det heller være noe med en del karber. Kan vel gå an på julaften og lignende. :)

Jeg liker ikke sukrin i noen andre sammenhenger heller, men sammen med bringebær fungerer det likevel ganske bra (for meg). Men har merket at for hver gang jeg spiser disse kunstige søtstoffene, så liker jeg dem litt mindre, så nå har jeg skapet fullt av bokser og flasker som jeg aldri kommer til å bruke opp.

nellie sa for siden:

Jeg begynte med å synes Sukrin var heeeelt greit, også ikke så greit og nå smaker det forferdelig. Sånn kan det gå:p Det går ann å strø ei spiseskje over f.eks eplekake, men der går grensa.

Du kan jo gå for lavkarbokaker, men da må man nesten være nullstilt i forventningen om hvordan det skal smake i forhold til høykarbovarianten..

Victory sa for siden:

For en oppvekker! Haha! Det med og bytte ut halvparten etc har jeg ikke tenkt på engang... her har det vært alt eller ingenting - og jeg liker det ikke heller. :p Skjelden det lages kaker her i huset også, men det hender jo, da skal jeg jaggu prøve en sånn middelvei.

Pitabrød skal bli det første forsøket tror jeg.... bytte noe av glutenmel med en skikkelig grovis melblanding. ;)

nellie sa for siden:

Det blir jo ikke akkurat lavkarbo ved å bytte ut bare halvparten. Sukker og hvetemel inneholder jo ENORME mengder karbohydrat. Det beste jeg har klart er vel å få ei gulrotkake fra type 800 karbohydrater pr kake til type 350. Men da blir det jo type 25 gram karbo pr stykke isteden for 50.. Hjelper litt!:)

Victory sa for siden:

Nei, halvparten var litt skriveleif, tenkte mer og spe på litt som du sier, for meg blir det mest for og tilnærme meg en litt mer normal konsistens. :)

nellie sa for siden:

Jeg sa halvparten;)

Man får jo lagd deilig lav-lavkarbogodteri og kaker også, men man kan ikke forvente seg at det skal smake som høykarbo.

Victory sa for siden:

2x Jillian gjør litt med lesefokuset. ;)
Fase 2 her sier jo man kan spise litt vanlig grovbrød men jeg har aldri turt og komme meg helt inn i den fasen.. Men og tilnærme seg litt snikende med noen skjeer vanlig grovmel i feks pitabrødene tror jeg faktisk kunne være en redning etterhvert. Hvertfall i helgene når "kosebehovet" etter vanlige ting er ekstra stort.

Har ikke funnet spesielt mye godt lavkarbo godterier heller, unntatt nyoppdagede bounty - der skinner ikke sukrin-ekle-smaken gjennom heller.

nellie sa for siden:

Jeg har gått over til Splenda. Brukte jo det før og synes det gir en helt kurrant smak, men det fikk vel mye pepper en periode pga søte hav.:p

LineJM sa for siden:

Hvem trenger egentlig kake da :)

nellie sa for siden:

Jeg trenger kake med jevne mellomrom!

Victory sa for siden:

Tenger og trenger, man VIL ha! Ikke verre enn det! :D

nellie sa for siden:

Jeg har spist lavkarbo i fire år.. Og har planer om å gjøre det nesten av livet. Det er ikke aktuelt å gå igjennom hele livet uten kake altså. Det skjer bare ikke.

LineJM sa for siden:

Da høres det ut som om du har funnet løsningen :D

Lavkarbokaker smaker jo som sagt ovenfor ikke som høykarbokaker i det hele tatt. Tror de eneste jeg har laget som jeg var ordentlig fornøyd med var noen kokosmakroner med smøreost i. :rolleyes:

PS. må bare få det ut: trollkrem er ikke bringebær i krem. Trollkrem lages med eggehviter og tyttebær!

nellie sa for siden:

Is derimot blir ikke så aller værst!

LineJM sa for siden:

Is blir ganske nyydelig om jeg får si det. Frossne bær, et egg og en fløteskvett i hurtigmikseren..... nam!

Charlott sa for siden:

Den kalde Sukrinsmaken blir rimelig borte om man halverer Sukrinmengden og sper på med litt Splenda, Stevia og/eller Natreen :)
Kan heller ikke fordra den kunstige smaken, men å blande fungerer helt utmerket.

nellie sa for siden:

Har prøvd den varianten også, jeg. Det hjelper ikke for meg, men vet at mange synes det hjelper. Det hjalp de første gangene jeg prøvde, men så sniker den fæle kalde smaken seg frem igjen. Noen er vel mer følsomme på den enn andre!:)

Marina sa for siden:

Jeg synes at hurtigis er kjempegodt :sikle: Men de fleste andre forsøk har falt litt gjennom. Fant en pannekakeoppskrift jeg likte også! Men den er så vanskelig å steike at jeg nesten aldri gidder... Har laget marengs et par ganger. Det er godt i små mengder. Forrige gang hadde jeg på MASSE krem og bær. DET ble godt!

LineJM sa for siden:

Marengs med krem og bær er farlig godt! :sikle:
Jeg lagde en brownie for lenge siden som ble ganske god, men den var mer glutenfri enn lavkarbo. Hadde med i selskap til en venninne som ikke tåler gluten. Der var det bønner som utgjorde mesteparten av deigen. Ble veldig saftig og god faktisk.

BenteR sa for siden:

De fleste som smaker kaker her, tror ikke på meg når de sier kakene er lavkarbo, men jeg bruker vanligvis ganske mange forsøk før jeg finner den rette balansen.
F.eks har jeg funnet ut at mandelkakebunn er helt perfekt når jeg maler 200 gram mandler i foodprossoren, har opp 1/2 dl sukrinmelis, 1 knivsodd stevia og 2 ts sukker, og blander det hele med fire stivpiskede eggehviter. Stekes ved 180 grader.
Denne bunnen varierer jeg av og til med f.eks. en dæsj konjakk, litt revet appelsinskall og/eller revet mørk sjokolade (minimum 70 %).
Av og til lager jeg gul krem a la suksessterte, andre ganger moccakrem, vaniljekrem, eller kanskje bær/frukt og pisket fløte.
Jeg bruker altså bittelitt sukker, selv om jeg har diabetes, for og få den smaken og de baketekniske egenskapene sukker har. Det samme i kremene jeg har på kaka. 1-2 ts sukker gjør underverker med smaken og på ei hel kake utgjør ikke dette så mye, spesielt siden kaker er kos og ikke hverdagsmat.
Når jeg spiser kake, så vil jeg at det skal smake godt. Smaker det ikke godt, er det ikke verdt og lage.

Mariann S sa for siden:

No e ikkje alle kaker laga av kveitemjøl då.
Å lage en nøttebotn om til lavkarbo e ingen heksekunst, den vil smake likt høgkarbo.
Eg brukar tagatesse som søting, og den smaker sukker :)
Eg har servert suksessterte og 'ala' firkløverkake til 'høgkarbere.
Suksessterta kunne ingen kjenne at den ikkje var ei 'vanlig' kake.
Og firkløverkaka mi var veldig lik firkløverkake, sjøl med peanøtter :D

So det går godt an om ikkje kaka må vere laga av kveitemjøl-erstatning.

Og leve uten kake.... nei det vil iallefall ikkje eg :nei:

Carisma sa for siden:

Takk!! :D

Nettopp. Fedons franske sjokoladekake f.eks smaker jo som vanlig konfektkake. Bare trykk den litt sammen mens den er lunken så blir den enda tyngre i konsistensen. :sikle:

L@ro sa for siden:

Det beste søstningsmiddelet er Stevia ! I skrivende stund vet jeg ikke om det fås kjøpt i Norge, har jo vært forbudt, men mener å huske at de har tenkt seg om, de som bestemmer :)) I Sverige kjøper jeg i pulverform, Superb!

BenteR sa for siden:

Stevia er kjempegreitt, men ikke bare stevia i kaker, da får iallefall ikke jeg kakene gode. Jeg blander stevia og sukrin, ser at andre velger stevia og splenda for eksempel, men stevia er så søtt at det kreves svært små mengder av det, og svært ofte i kakebakst trengst det sukkerlignende erstatninger for og få kaka baketeknisk til.
Bruker man litt for mye stevia smaker det ikke godt og søtt i det hele tatt lenger.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.