Jeg skal ta fastende blodprøver (kolesterol etc) om et par uker. Hva må jeg styre unna kvelden/dagene før for å unngå feil prøvesvar? Har lest at jeg burde styre unna alkohol et par dager før for at dette kan gi feil forhøyede prøver - er det noe mer? Vil cocosa i te før leggetid kunne påvirke svaret?
Fastende blodprøver betyr som regel bare at du ikke skal spise, drikke eller røyke helst så mye som 12 timer før prøvene tas.
Hva slags prøver du skal ta, betyr jo mye for hva slags regime du bør legge deg på. Vanlige blodprøver som blodsukker, elektrolytter, kolesterol etc holder i massevis med 12- timers reglen!
Du vil vel at svarene skal si noe om det livet du faktisk lever, ikke et eller annet misforstått ideal liv, liksom! :p
Si meg hva slags prøver du skal ta, så skal jeg fortelle deg hvordan du bør forholde deg!:)
Vil jo at prøvene skal si noe om det livet jeg faktisk lever da, men vil ikke ha feilmålinger. Vet om flere som har fått feil på bl.a. kolesterolprøvene pga alkoholinntak et par dager før. Jeg er ikke helt sikker på alle prøver, men skal i hver fall ta fullt kolesterol-bilde, blodsukker, Hb, jern og muligens vanlige elektrolytter.
Aldri hørt at kolesterol kan bli feil pga alkohol, bare pga at man ikke er fastende. Leverprøver kan bli feil pga alkohol og/eller paracet/annen smertetillende, da.
Alkohol kan på sikt gi mer av det gode kolesterolet sies det, men jeg tror ikke det spiller noen rolle med bare noen dager før, det er jo snakk om litt hver dag over lengre tid i den sammenheng!
Dersom du bare skal ta standard- prøver, holder det med å være fastende fra kvelden før, aller helst 12 timer om du orker!
Du kan også ringe legekontoret og forhøre deg, selv om retningslinjene deres ikke alltid er korrekte!:p
Siste døgnet før prøvetaking er da en selvfølge uansett blodprøve! Du snakket om dagene før, så jeg tenkte du mente du feks ikke kunne drikke fredag om du skulle ta blodprøve uken etter, liksom!
I linken står det ingen ting om at alkohol kan være en feilkilde heller, da, bare at man ikke må drikke siste døgnet.
Tror ikke det syndes så mye mot den biten, er nok verre med 12 timers faste! Tror mange leger glemmer å tenke på det pluss at mange synder litt!:p
Har du tatt disse blodprøvene før du begynte på lavakrbo sånn at du har noe å sammenlikne med?
Total kolesterol: 3,7
LDL: 2,6
HDL:0,9
Triglyserid: 1,17
Legen var fornøyd stort sett. Total kolesterolet er gått ned fra 4,1 til 3,7. MEN HDL er redusert siden sist, og LDL er gått litt opp. Alt i alt bare flisespikkeri mente han, og triglyseriden skulle jeg også være fornøyd med.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.