< Tilbake til oversikten

Peppermynte-konfekt

surfeline sa for siden:

Peppermynte-konfekt

Sendt inn av: Bente Høgtun
Ingredienser

• 1/2 dl fløte
  • ca. 500 g melis
  • 1/4 ts tragant
  • ca. 1 eggehvite
  • peppermynteolje
    Fremgangsmåte

Bland fløte melis og tragant. Tilsett eggehvite og kna til blandingen er jevn. Smak til med peppermynteolje og trill ut små runde kuler. Rull evt. kulene i kakao eller pynt med en hel mandel, non-stop eller mokkabønner. La konfekten tørke på et kaldt sted før de legges i boks.

Denne oppskriften fant jeg på Matnyttig.no - jeg tror at man kan bytte ut melis med sukrinmelis og vips!

BenteR sa for siden:

Jeg synest sukrinmelisen smaker gyselig når jeg har prøvd og bruke den som glasur iallefall.
Si fra om dette blir godt:D
Eneste sjokoladen jeg av og til savner er mintsjokolade til kaffien etter en god middag.

Alynna sa for siden:

Sukrin er ikke så verst i kalde ting med fløte, og med peppermynte. Sukrin gir en kald bismak, men er "rundere" på tungen enn mange av de skarpe, korte, metalliske søtsmakene som er ganske vanlige. Noen ganger er det bra å blande flere - for meg mangler natreen og splenda f.eks ettersmak mens sukrin oppleves "senere" i munnen, men da til gjengjeld veldig i overkant - føles som om spyttproduksjonen blir satt i høygir om du unnskylder min noe detaljerte beskrivelse :o

Jeg har erfart at fløte, seterrømme, creme fraiche o.l. tar vekk en del av den voldsomme isete smaken fra sukrin, og peppermynte har jo en effekt som virker "kjølende" så da merker man ikke like godt at noe er "feil" med "sukkeret".

Om man lager peppermynteknapper er det sikkert en god ide å dyppe i sjokolade. Sjekk også den ganske nye tråden om "after eight".

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.