Tragant, Tylose og cmc ?????
Lurer på om alle disse kan brukes til marsipan ??
Har kjøpt Tragant på Apoteket steike dyrt kr. 125 for 20 g
Vil bare høre om det finnes noen billigere alternativ og eventuell hvor jeg kan kjøpe det:)
Leste akkurat at disse 3 er det samme :confused: Uansett, jeg kjøpte min boks med tragant på apoteket i 1999 (ja for det ene året bodde jeg i en leilighet i Asker så det må ha vært da, husker jeg lekte meg en del med kakedekorering)
Den boksen har det kanskje gått 5 spiseskjeer av, over 2/3 er igjen og den holder seg fortsatt bra. Det kommer til å bli en engangs-investering ;)
Leste litt mer... CMC/tylose er den kjemisk fremstilte varianten av tragant (gummi tragant), som er noe slags kvae som renner ut av en busk, akkurat som ekte gummi (gummi arabicum)
Tipper det ikke spiller noen rolle hva du velger her. Traganten er ganske "magisk" når gjelder å binde sammen løs og klissete melisrøre til noe fast som man kan kna og forme :) Du trenger nesten ikke noe av det i deigen for å få effekt.
Hett tips - på mitt lokale apotek fant de det ikke da de søkte i databasen sin, men det stod heldigvis en annen ansatt ved siden av som mente bestemt de hadde det likevel. De fant det, det stod under "indisk", som i "indisk tragant". Om du snakker med en som ikke kjenner til tragant, og h*n ikke finner det på data'n, be vedkommende søke på indisk :)
Takker for alle flotte svar. Jeg har nå kjøpt min andre boks bare i høst. Den første er ikke helt tom enda men ville være klar til den store julebakingen :D De oppskriftene jeg har fulgt har det vært en hel ts eller en halv ts.med Tragant og da minker det jo fort i boksen :) Det er kansje ikke nødvendig å bruke så mye da?
Jeg bruker jo også i kakebunner for att den ikke skal smuldre så mye ( på forsker stadie) Så mitt rop om hjelp var bare for å se om det fantes en billig variant. :)
Skal sjekke ut på ebay:)
Ps. Jeg også ble gjort oppmerksom på att det het Indisk Tragant, det insisterte hun på apoteket på. Så husk på det:)
Jeg bruker det bare i sukkeroppskrifter, altså på ting som ikke er lavkarbo. (Vanlig marsipan og peppermyntekuler.) Mulig det trengs mindre tragant når man bruker sukker? I de oppskriftene jeg har så står det at det bare skal en knivsodd til, iallfall.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.