< Tilbake til oversikten

Kransekakestenger

Gerd sa for siden:

Kransekake-stenger
( jeg fikk ca 30 stk(tykke))

300g malte mandler
75g sukrinmelis
2 ts tragant (kjøpes på apotek)
15 dråper flytende stevia m/vanilje (eller vaniljeessens)
4 eggehviter (. medium egg)

-Bland det tørre godt sammen
-Eggehvite og stevia m/vanilje vispes lett sammen med en gaffel, og helles oppi det tørre.

Rør alt sammen til en seig,fast, litt klissete masse. Bruk gjerne hendene på slutten.
La stå å hvile i kjøleskap ca 30 min.
Trilles ut til fingertykke stenger

Legges på bakepapir og stekes midt i ovnen på 200 grader ca 10-20 min. til de begynner å få farge. Tiden avhenger av tykkelsen på stengene

Avkjøles litt på rist.
Når de er lunkne, putt de i en pose, og i fryseren.
Serveres kalde

Dypp endene i smelta sjokolade

”Dom”: De ble ikke tørre og smuldrete, men heller ikke så seige som ordinær kransekake. Mer myke enn seige.
Godkjent for min del ;)

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3182&amp;albumid=318&amp;dl=1321703678&amp;thumb=1[/img]

(Tips: Har du en oppskrift du liker godt på smak, så bruk den, tilsett tragant for å unngå at de blir tørre og smuldrete)

TrineG sa for siden:

Ååh, ser kjempe gode ut. Må prøve disse også :D

Dietta sa for siden:

Du er virkelig en engel Gerd :klem:

Luggetuppen sa for siden:

Nam nam! Mannen elsker kransekake, så disse er jeg nødt til å lage til jul. Kjøpte tragant på apoteket i dag, de bestilte for meg sist jeg var innom ;)

Babycherry sa for siden:

Kanskje de blir mer seige inni hvis man bruker tagtose isteden for sukrin, siden det kan karamelliseres? Skal testes! :D

Gerd sa for siden:

Skal teste når tagatosen min kommer :ja:

teleslynga sa for siden:

Hm, interessant. Men jeg har et så lidenskapelig og fanatisk forhold til Den perfekte Kransekaka at jeg nok heller må lage vanlig og spise mindre av den. Pleier å bruke 50 % mer mandler enn melis, og kan jo se om det funker å gå enda mer opp.

*LoveBugMama* sa for siden:

Vanlig kransekakedeig er jo kun mandler, eggehvite og melis. Kan man ikke bare bytte ut melisen med sukrinmelis? Hvorfor må man tilsette disse andre tingene?

uvitende

teleslynga sa for siden:

Har aldri brukt sukrinmelis, men det gir kanskje ikke samme seigheten?

Gerd sa for siden:

Sukrin/sukrinmelis har ikke samme egenskap som melis. Melis gjør det seigt, det gjør ikke sukrin.

Og som jeg skriver i oppskrifta ang. tragant:

heihei123 sa for siden:

Å mange karbohydrater er det i denne røra egentlig? Er det karbohydrater i vanilijeesses? Finner ingenting om det. Og som jeg har forstått så skal man ikke regne med karbohydratene i sukrinmelis? Er dette riktig? :)

Gerd sa for siden:

Skal regne karbene fra mandlene og eggehviten. Hvor mye som er i vanilejessens aner jeg ikke..

Lille34 sa for siden:

Er det sånn at man ikke trenger Tragant om man bruker Tagatesse istedet for Sukrinmelis?

Må jo bake kransekakestenger, og har tilfeldigvis Tagatesse :)

Gerd sa for siden:

Tror ikke man trenger tragant når man bruker tagatesse.... Men jeg vet ikke, har ikke prøvd. :)

index sa for siden:

Mulig jeg gjorde noe feil, men mine stenger ble bitre og alt for lite søte. I tillegg var deigen forferdelig klissete. Mistenker at mandlene ble for grovt malt i foodprocessoren, så jeg har lånt meg en gammeldags mandelkvern for å prøve igjen. Men denne gangen kommer jeg til å øke mengden med søtningsmiddel, håper det blir bedre da...

Gerd sa for siden:

Du skal bruke malte mandler.
Mandler kjørt i hurtighakker/foodprosessor blir for kompakt, ikke tørt /melete nok :ja: Ikke rart deigen blir klissete...

index sa for siden:

Nei, det ble noe skikkelig kliss. Får nok male for hånd neste gang ja...

Gerd sa for siden:

Ja, jeg har prøvd å lage med mandler knust i hurtighakker, og det funker ikke syns jeg...

Cassiopeia sa for siden:

Har akkurat bakt kransekakestenger med Tagatesse og tragant.
Brukte oppskrifta til Gerd som utgangspunkt:

300g malte mandler
125 g tagatesse (Det ble litt søtt etter min smak, så neste runde fikk 90 g)
1 ts vaniljepulver
2 ts tragant
4 eggehviter

Samme framgangsmåte som i hovedinnlegget
Stekte dem på 160 grader (Tagatesse tåler ikke mer). Vet ikke helt hvor lenge jeg stekte dem, jeg tok dem på lukta, og da var de litt mørke men ikke brent. Ha sett dette før også, at bakst med Tagatesse lett blir brun.

De smakte NYDELIG, men seighetsgraden får jeg ikke sjekka før de er kalde.
De ligger på kjøling i fryseren nå, så jeg får komme tilbake med rapport.

Cassiopeia sa for siden:

Har tatt ei smaksprøve med subjektiv seighetstesting nå, og konkluderer med at kransekaker med Tagatesse og tragant er sprø uttapå, mjuke inni, og betraktelig mer kransekakeaktige og seige enn noe forsøk jeg har gjort tidligere.

Med sukrin/splenda (osv) har det lett for å bli tørt, men det virker annerledes med Tagatesse.

heleneharefrøkenglad sa for siden:

Da må dette prøves!:p

Jabba sa for siden:

Jeg har kjøpt en pose med mandelmel fra iHerb.....kan den brukes ?

Cassiopeia sa for siden:

Det kan du helt sikkert, Jabba.
Hvis det er fullfett mandelmel bruker du like mengder, men om det er fettredusert trekker det mer væske, så du må ha mer eggehvite/mindre mandelmel. Du får prøve deg fram!

Jabba sa for siden:

Thank you!!! Skal bli spennende å prøve!!!

nunnen sa for siden:

Ett lite tips når man skal lage kransekake, for å få dem seige!!
Når jeg lager kransekaker har jegbrukt fribol sukker, som man får kjøpt på apoteket, da dette har samme bindingen som vanlig sukker.
Men vil tro at tagose har den samme bindingen også.
Men tipset er, om man har oppi 1-2 ss. me Hi Maiz, blir deigen kransekakene seige som normalt. Iallefall har de blitt det hos meg.
Det er de alle beste kransekakene jeg har laget, og "ikkje lavkarboikere" har ikke kjent forskjellen på disse og normale, og har fått veldig med skryt! :)

Albatross sa for siden:

Skal de ligge i fryseren frem til den dagen man skal servere? hvor lenge før bør man ta dem ut?? :D

Motle05 sa for siden:

Kjøper man taganesse også på apoteket?

Cassiopeia sa for siden:

Fortell mer om fribol-sukker, nunnen?

Cassiopeia sa for siden:

Tagatesse får du på helsekosten.

Lille34 sa for siden:

Jeg lagde kransekakestenger i dag, med tagatose og uten tragant. Prøvesmakte en bit før jeg frøs dem ned, og de virket seige nok. Litt vel søt, så neste gang blir det mindre tagatose. Dyppet de i smeltet sjokolade også - nam:p

nunnen sa for siden:

Fribol er ett diabetikersukker som selges på Apotek 1.
Det selges også drops og diverse med dette sukkeret.
Det har samme binde evnen som vanlig sukker, og er iallefall supert når man trenger sukker or å binde dette sammen. MEN, man skal ikkje koke dette sukkeret, da dette i ett forsøk på å lage den gule kremen til suksesskake, ble en stor "stein".
Men steking i ovn er ingen problem.
Se link, for mere informasjon: www.fribol.no/Default.asp?Cat=1

Albatross sa for siden:

Jeg lagde den røra som cassiopeia skrev. Ble supergod :D

Prøvde å regne ut karbsene i den ved hjelp av diett.no....

Ble ca 104 kh i hele røra, så ble det 37 "fingrer", da blir det ca 2,8 karbs i hver? Ifølge diett.no hvertfall :ja:

Yrla sa for siden:

nei på enkelte sunkost eller funksjonellmat.no pluss et par andre steder. tagatesse

Yonah sa for siden:

Jeg har disse i ovnen nå. Jeg brukte kakesprøyta og trykket ut, angrer i grunn litt på at jeg ikke tok frem kransekakeringene og trykket ut i de minste ringene.. Kunne jo bare dekorert med smeltet sjokolade istedenfor melisglasur. Men da hadde jeg ikke kunnet tjuvsmake da:lol: Men massen var veldig god å jobbe med i allefall!

Gleder meg til å dyppe de i sjokolade nå, og smake:D

Jabba sa for siden:

Må se om jeg får tak i Tragant og Fribol sukker da.....
Så at mandelmelet mitt var gått ut på dato for 14 dager siden......tror dere det gjør noe????

Cassiopeia sa for siden:

Regner med at det står "best før" og ikke "siste forbruksdato"?
Smak på det. Er det harskt, så er det boss, er det ikke, så kan det brukes.

Jabba sa for siden:

Står "best før" på pakken ja, så da smaker jeg og tar sjangsen hvis det virker ok....
Gleder meg! Har prøvd å bake alt mulig før - men det var m SPlenda og alt smakte like herk....blir spennende å prøve med Sukrin. Er litt spent på Tagatesse og Fribol sukker også.....

Tenker imidlertid litt sånn at hvis det smaker himmelsk godt så spiser jeg jo mer og med mer inntak så går jo iallefall ikke vekta nedover.....
Men jula er vel ikke akkurat tida for å gå ned i vekt da....

Er bare det at jeg har brukt 1300,- spenn på en aldeles fantastisk julekjole fra Noa Noa i str M som er bittelitt stram over ryggen.......

Jabba sa for siden:

Har nå laget disse. Trodde jeg smakte godt nok underveis - men de ble ikke så veldig søte at det gjorde noe....
Kan jeg gjøre noe nå for å "søte de opp"? Utenom å dyppe dem i sjokolade (liker ikke helt komboen der). Kan man lage "melisglasur" av SukrinMelis??

Cassiopeia sa for siden:

Jeg har mer tru på tagatesse som melisglasur, fordi den har mer sukkerlignende egenskaper enn sukrin, men det er vel verdt et forsøk? Bruk eggehvite i stedet for vann uansett.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.