Delfiakake 200g. mørk sjokolade (jeg brukte sukkerfritt sin) 4 ss sterk kaffe 250g. delfiafett 3 egg (str. m) 3 ss sukrinmelis Hjemmelaget marsipan, mengde etter ønske 1,5 dl grovhakka valnøtter Hjemmelaget gele av 3dl. væske Valgfri kjeks ( kan utelukkes) --------------------------------------------------------------------- Gele og marsipan bør lages ferdig dagen før. Gele: 2dl funlight saft bringebær 1dl vann 4ts gelantinpulver Kok opp saft og vann Trekk kjelen til side Rør ut gelantinpulveret med 3-4ts lunka vann i en bolle. Rør 1 minutts tid. Hell den varme saften over gelantinen og rør godt. Helles i passende form, og avkjøles.’ Marsipan 100g malte skoldede mandler ( jeg malte det 2 ganger)
50g sukrinmelis
15 dråper stevia m/smak ( eller mandlessens/vaniljeessens) 1/2 ts tragant
1 eggehvite -------------------------------------------------------------------- -Smelt sjokolade, delfia og kaffe over svak varme. Dra kjelen til siden. Så begynner du med resten, imens sjokoladen avkjøles litt. -Kle en brødform med bakepapir -Klargjør marsipan: Kjevle ut og skjær i passende stykker -Del gele i passende biter -Visp eggedosis av egg og sukrinmelis -Tilsett sjokoladen og hakka valnøtter og visp godt sammen -Legg røren lagvis med biter av marsipan og ev. kjeks( 1-2 lag) -Spar litt sjokolade til toppen -Legg på gelebiter og trykk litt ned, og smør resten av sjokoladen fint utover - Settes kjølig
Denne vil jeg også prøve i jula! Husker at jeg hatet delfiakake før, men det var jo før jeg skjønte at fett var bestevennen min. Fint med smaksløker som endrer seg. :p
Jeg også hatet det før, men nå smaker det knall godt :D er kjempe mye jeg misslikte før å elsker nå ;).
Jeg laget delfiakake i november, da laget jeg hjemmelaget marsipan, hjemmelaga gele av frosne bringebær og egenkomponerte lyse kjeks :) ble kjempe god ! :D. Åsså pyntet jeg med noen få tørket aprikos i biter og gojibær ;) Kokken jeg jobber med sa den ble så god at han kunne ha slikket talerken ;)
Det så nydelig ut! Jeg lagde i fjor og det ble deilig, men jeg slet med at geleen på en måte var løs i kaka. Den lå liksom oppå sjokoladen og skled så kaka delte seg bestandig der geleen var. I tillegg var det vanskelig å dele opp kaka. Var ikke så lett å komme igjennom geleen, men du la kanskje geleen på i små biter?
Jeg byttet ut marsipanen din med en annen. Trodde det egentlig det var du som hadde lagt ut den også, men det er vel kanskje ikke det da. Den med tagatesse og tragant. Den er i hvertfall helt nydelig og jeg kjenner ingen ting til søtstoffsmaken. Tusen takk for oppskriften, geleen ble helt perfekt, brukte ikke alt da:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.