aslaug sa for siden:
Smør er utsolgt i alle nærbutikkene her jeg bor,er det ok å steke i Coconut oil fra KTC?:confused:
Hvem har kjøpt opp alt smøret tro?:eek:
aslaug sa for siden:
Smør er utsolgt i alle nærbutikkene her jeg bor,er det ok å steke i Coconut oil fra KTC?:confused:
Hvem har kjøpt opp alt smøret tro?:eek:
Photobscura sa for siden:
Det er HELT ok å steke i kokosolje! Den fra KTC er dessuten smaksfri. Kjør på!
Det er visstnok en kombinasjon av økt etterspørsel OG lavere produksjon på grunn av dårlig år (mye regn, dårlig fôr).
aslaug sa for siden:
Takk, da skal jeg gjøre det! Håper produksjonen snart kommer igang igjen!!!:)
elinm sa for siden:
Tine makter ikke å produsere nok smør står det på Meny butikken der jeg bor. Der har det manglet både bremykt og meierismør i over en uke.
Marina sa for siden:
Så rart :s På begge mine nærbutikker er smørhyllene smekkfulle! Kanskje jeg skal begynne å sende til folk? :p
ftdmia sa for siden:
Hehe ja! Prisene på smør kommer vel til å gå litt opp for å balansere markedet, tenker jeg. Hvertfall på de stedene det er tomt (her er det ikke tomt, heldigvis!) Tror dere?
Dietta sa for siden:
Jeg kunne tenke meg å bytte bremykt og meierismør i smørbar cheddar :p
Kanutten sa for siden:
Kjapt og godt! :sikle: Har nettopp laget.
Yonah sa for siden:
Så lenge man får tak i fløte så. Men det er mangel på smør pga mindre fløte... Men skulle butikken faktisk ha igjen fløte/rømme og ikke smør, så er det supert å kunne lage eget smør. Det tar maks 10 minutter og er kjempegodt!
Yonah sa for siden:
Melkefettmangelen er nok kortvarig, det er et fenomen pga flere faktorer, ikke kun det at folk har begynt å spise smør istedenfor margarin. Melkemengden går ned på høsten av flere årsaker, i år er det flere faktorer som har kræsjet på en gang.
Vi har ikke merket så mye av dette enda, annet enn at det ofte er færre pakker smør og brekmykt og fløte enn det var før.
Kitt sa for siden:
Min kjære Rema hadde ikke noe Bremykt og kun noen få bordpakninger med meierismør igjen i dag.:eek:
Fløte var det derimot mer enn nok av. Fullt i alle hyllene!
Har kjøpt litt ekstra smør, jeg da, så det er ikke krise her enda!:D
Gracella sa for siden:
Kan man bruke fløte som har vært frosset? Synes det ikke alltid er like lett å piske krem av fløte som har vært frosset.
Og hvordan er holdbarheten på hjemmelaget i forhold til datostemplingen på fløtepakken?
Har fryseren "full" av pakker som nesten er gått ut på dato og som jeg hadde tenkt til å bruke i sauser og gryter. Kunne vært artig å lagd smør hvis det går.
:)
Nerthus sa for siden:
Vi må vel snart kjøpe smør på svartebørsen... ;) Prisene kommer til å vokse seg hinsides! :eek:
Yonah sa for siden:
Jeg har ikke prøvd av frosset fløte. Men har du masse i fryseren, så hadde i allefall jeg prøvd det.
Holdbarheten burde jo være som kjøpt smør sålenge man lager smøret med rene hender og rent utstyr og lagrer på samme måte. Her varer uansett ikke en halvkilo smør i mere enn en uke, og smør kan opbevares mye lengere.. Jeg har hatt hjemmelaget smør på benken i en uke på vinterestid.. Men vi har det kjølig da, ikke snakk om å kunne smøre med smøret fra september til mai.. Derfor bruker vi bremykt til de som spiser brød.
Kanutten sa for siden:
Jeg ville ha prøvd. For man klarer jo piske krem av frosset fløte. :ja:
Ser at både Imse og jeg skriver "frosset"... Jeg får omtrent spader når jeg leser "fryst".. fløte...kjøtt... eller hva det skulle være. Heter det frosset eller fryst?? Avsporing! Sorry! :rodme:
Kanutten sa for siden:
Fant noe til avsporingen min: :o
Gerd sa for siden:
Tines i kjøleskapet, og bare lag smør av det :ja: Fungerer utmerket :)
Gracella sa for siden:
Ok, takk skal du ha, Gerd.
Da skal jeg prøve det. Jeg fryser ned all fløte som jeg ser at jeg ikke rekker å bruke opp, og nå begynner det å bli "litt" i boksen :rolleyes:
aslaug sa for siden:
Veldig ok den kokosolja fra KTC, har nettopp stekt opp 3 kg oppskåret kyllingfilet! Det gikk ikke så mye med av den syns jeg, skal kjøpe mer av den! Billig var den også.
Bestemamma sa for siden:
Jeg skal i allefall hamstre både fløte, rømme og smør.....:p Kan Bremykt fryses?
aslaug sa for siden:
Ja her skal det også hamstres ved første anledning! Har igjen litt kviteseidsmør og litt setersmør, og det rasjoneres til smøret kommer tilbake her jeg bor.:D Egentlig litt komisk å tenke på, hadde det vært for 3 år siden så hadde jeg overhodet ikke brydd meg!
unaturligslank sa for siden:
Hva med å steke i olje? :-)
På Ultra var de tomme for alt, til og med melange uten melk!
Drømmepie sa for siden:
Tok de 3 siste pakkene på smart club i går :ja:
Så folk hadde rundt 10 pakker oppi kurven, så da løp jeg bort og tok det som var igjen :lol:
På butikkene her i byen er det tomt!
Gerd sa for siden:
Skulle det bli tomt her, så kommer jeg til å kjøpe margarin :ja:
Daua ikke av å ha brukt det i nesten 40 år ;)
Peppa Gris sa for siden:
Smør har steget med mange kroner allerede på nærmeste butikk her :/
rut311 sa for siden:
Ja, jeg skulle til å si det!
danielve sa for siden:
Er det helt feil å tro at Tine hjelper til her? Har hørt mange so skylder på lavkarbobølgen, men jeg tror at Tine bare ser sjansen.
Jeg steker forresten mye i vanlig kokosfett. Synes kjøttet får en skikkelig god stekeskorpe og saften blir i kjøttet. Ellers går det på oljer her.
Yonah sa for siden:
Da kjøper jeg nok heller delfiafett og bruker det, for margarin smaker rart. Vi har jo ikke brukt margarin på 8 år eller så.. Margarin smaker på noe vis nesten plast, som om det har smeltet av en plasstekespade...
Alynna sa for siden:
KTC kokosolje er et supert valg for å steke mat i, og for all del ikke kjøp brun cocosa kokosolje fra helsekosten med mindre du vil betale 5 ganger så mye for et tilnærmet identisk produkt. Ser heller ingen grunn til å ikke bruke delfiafett eller margarin, det er ikke transfett i disse (som noen tror) men kokosfett (ktc, delfia) er best fordi det booster fettforbrenningen... søk evt på KTC om du vil lese mer om hva jeg har skrevet om emnet, om pure kokosolje, laurinsyre osv....
Ang. dette med frossen fløte - jeg lærte at det bruker man i sauser, supper osv som som skal varmes opp, men om man vil lage pisket krem, dessert osv så bør man bruke fersk. Jeg har en hel fryseskapshylle med frossen kremfløte etter at Ultra på Sandvika Storsenter solgte pakker som gikk ut på dato dagen etter - til 5 kr pakken :eek: for to uker siden :D Ingen nød her i gården, altså!
Lillemy71 sa for siden:
HVor kjøper dere KTC kokosolje??
Her var det ikke mangel på smør i hyllene i går, men fløte derimot var umulig å oppdrive og jeg som skulle lage smør :(. Er tydelig at julebakst og julebordsesongen er i gang.
Jeg fryser fløte men den pleier jeg bare å bruke i saus, bakst osv. synes ikke resultatet blir så bra om man skal piske kremen. Et tips er jo å fryse i isbitposer så tar man bare så mye man trenger om uten å måtte tine opp hele pakker om gangen.
KTC har jeg kjøpt i innvandrerbutikker. Ikke alle har dem, men så godt som alle asiatiske butikker har, og en god del tyrkiske sjapper.
Suz sa for siden:
Der jeg handlet i går, påsto de ansatte at de var tomme for smør pga lavkarbohysteriet.
Jeg tror nok det er flere medvirkende faktorer, også at en del har startet med julebaksten nå.
Peppa Gris sa for siden:
Det er vel ikke bare lavkarbere som spiser smør. Etter noen år på tettinntill (bæreforum) så lærte jeg at man omtrent er barnemishandler om man gir ungene margarin. Ingen av disse var lavkarbofolk, bare bevist hva de putter i munnen. Det er vel slik at flere og flere vil ha naturlige produkt.
arkine sa for siden:
mye av grunnen til at butikkene går tomme for smør ,, er at media kommer ut med en link og sier at det er lite smør ,
hva gjør folk , jo de hamstrer som gale ,,ergo tomme butikkhyller .
og de som tjener på denne gratisreklamen er selfølgelig TINE.
nellie sa for siden:
Tine hadde vel tjent endel mer på å faktisk selge smør?
Ennah79 sa for siden:
Har ennå ikke opplevd at er tomme for smør og fløte her i byen. Er tendensen størst på østlandet eller?
Vel, her på Grünerløkken er hyllene fulle! :D
Huldr sa for siden:
Ti pakker smør? Arghh, det er jo nettopp hamstring som gjør at det blir tomt! Hadde folk tatt bare det de trengte hadde det kanskje vært nok til alle. Det er jo ikke TOMT hos Tine heller, bare redusert produksjon. Med ti pakker smør har man vel til langt ut i mars ... utrolig hvor ulogisk folk tenker.nellie sa for siden:
Hvis det blir tomt for smør så baker jeg saker og ting i ovnen isteden.
Men er ikke noe krise her i byen, ser det ut som. På Kiwi er det ofte tomt, men på Rema er det akkurat som det pleier.
nellie sa for siden:
Var det ikke Vestlandet som skulle merke det mest da?
Huldr sa for siden:
Det har ihvertfall kommet hit også nå. Var på Kiwi i går, skulle ha en pakke usaltet - det var helt tomt for alt smør. Har vært på Bunnpris i dag, tomt for alt der også ... Men jeg satser på at Kiwi eller Rema får inn smør i løpet av uka. Tenker det ble tomt i går fordi julehandelen har begynt, det har visst vært helt texas på lørdagene i det siste. Folk begynner jammen tidlig!
Ennah79 sa for siden:
Haugesund her, og har ikke merket noe til det. Handler på Rema1000, Meny, Kiwi og Spar.
Carisma sa for siden:
Tøyen, gamlebyen og Grønland er skrapt....
siden folk begynner med julebaksten på denne tida, går det nok kjapt ti pakker hos de som baker endel. :o
Det er visst noe av grunnen til mangelen også, at bakeriet har tatt inn ekstra for å begynne julebaksten.
Cherry sa for siden:
Grøsssss, bakst bakt på SMØR :o
smaker helt helt helt forferdelig....:p
Uansett, merker ingenting til det her oppe. Er uansett ikke noe krise for meg. Liker ikke smør:p
Huldr sa for siden:
Ja, sikkert, jeg trodde bare ikke de fleste bakte SÅ mye ... ;) Og ikke alt på én gang! Det er jo over en måned til jul. Nei, jeg tror ikke et øyeblikk på at noen har behov for fem kilo smør sånn på rappen :) Denne så jeg ikke tidligere i dag. Hvilken butikk har du vært i? Seint i går kveld var det ihvertfall tomt på Kiwi ...Marella77 sa for siden:
Genialt tips! Tusen takk :) :) :)
Rin sa for siden:
Det har ikke vært noen mangel på Rema i Lakkegata så langt, heller - men kan jo hende jeg jinxer det nå. :p
Dolsi sa for siden:
På mine 46 år har jeg aldri opplevd før at man ikke har fått kjøpt smør i butikkene. Nå derimot må vi lete for å finne noen som har Bremykt og Meierismør.
Jeg tror ikke dette har noe med julebaksten å gjøre, bakt til jul har vi jo gjort til alle år uten at det har blitt tomt for fett i butikkene.
Det er vel bare å innse at det selges mer fett pga mange lever lavkarobo og bruker mye fett.
Får bare håpe at de har tilgang til fett slik at det kan lages opp mer :D
Rema og Kiwi i Trondheimsveien den siste uka i hvert fall. Nå kjøper jeg vel ikke smør mer enn en gang i uka, toppen, så jeg har ikke sett etter når jeg har vært i butikkene mer sentralt på Løkka, forsåvidt. Men kan ikke huske å ha sett at det har vært tomt noe sted i disse ukene det har vært snakk om mangel, i alle fall.
Okie sa for siden:
Her på Spar rakk jeg (fredag) akkurat å få kjøpt 2 halv kilos pakker.(hvor ble det av kilo pakkene?) Senere på ettermiddagen var jeg innom for å kjøpe noe jeg hadde glemt og tenkte jeg tar med ei pakke til. Det kunne jeg bare glemme for det var tomt.
Jeg bor på et lite tettsted og har vondt for å forstå at så mangen kjøper smør. Aldri vært lite i hylla før. Hamstring?
Carisma sa for siden:
Det med panikken som får folk til å hamstre er fasinerende. Faren min jobba på bensinstasjon under drivstoffkrisa på 70-tallet og har fortalt om folk som kom med badekar for å fylle bensin i! :D
Marella77 sa for siden:
Jeg har ikke lest alle svarene, men er det ikke ok å steke i olivenolje som er merket med "egner seg til steking" da?
Huldr sa for siden:
Nei, men det er først nå det er blitt tomt her også ...Dolsi, det er lavere produksjon i år, så det kombinert med økt interesse for lavkarbo, hamstring og julehandel er nok årsaken. Det skal bli bedre fra nyttår.
Sanney sa for siden:
nye butikken som åpna forrige uke er tom for de vanlige pakkene med smør. usaltet og bordpakkning, samt setersmør hadde de. men de andre butikkene rundt her hadde smør sist jeg var der hvertfall.
Bik sa for siden:
Tomt på butikkene her også :eek: Må vel kjøpe mere fløte og lage selv om det blir helt krise.
sylwester sa for siden:
Jeg steker faktisk det meste i raffinert rapsolje og eventuelt tar på en klatt smør på slutten. Har man ikke smør så bør man salte litt ekstra (siden smør tilfører noe salt). Bryr meg igrunn ikke at det er raffinert da jeg drikker 4l extra virgin olivenolje rå på salat per liter raffinert jeg steker i.
shailene sa for siden:
At produsentene mener den er bedre egnet til steking enn andre olivenoljer betyr vel bare at den allerede er varmebehandlet under framstillingen (altså ikke rå/virgin/"jomfruolje"), sånn at man egentlig ikke taper så mye ved å steke i den. Virgin oljer betaler man som regel mer for siden det er dyrt å framstille oljer på sunnest mulig måte, derfor kan det bli litt dyrt i lengden å bruke dem til å steke i (bedre å helle litt over maten når den er ferdigstekt isåfall). Som regel står det med stor skrift på flaska dersom oljen er virgin, disse regnes å være av bedre kvalitet både smaksmessig og helsemessig. Oljer som anbefales til steking har ofte mer smak, mens oljer som anbefales til baking står det ofte "nøytral smak" på eller liknende, men det er altså hovedsaklig smaken som skiller de to.
All olivenolje er altså "greit" å steke i så lenge den ikke brukes ved høy temperatur, siden den er bygd opp på samme måte uansett hva produsenten mener den egner seg til. Om det er ideelt kan diskuteres, noen mener den er kjempesunn å steke i mens andre mener det ikke er så bra. Derfor har jeg kommer til konklusjonen at sannheten sikkert ligger et sted i midten. Du DØR heller ikke av å hardsteke mat i uegnede oljer av og til eller i "krisefall" da, det er bare ikke så bra å gjøre det ofte :p
Marella77 sa for siden:
Tusen takk for svaret :) :) :)
Men hva er høy temperatur? Mener du at man må steke den på 1 på komfyren?
shailene sa for siden:
Extra virgin olivenolje tåler temperaturer opptil 190 grader før den blir "ødelagt", altså får kreftfremmende frie radikaler i seg, ryker og smaker vondt. Vanlig olivenolje til steking/baking tåler ofte litt høyere temperatur siden den er mer raffinert, men det er ikke snakk om mer enn 40 grader eller så.
Marella77 sa for siden:
Aner du hvor mange grader det blir i mat laget på full styrke i stekepanne?
shailene sa for siden:
Måtte faktisk søke opp hvor høy temp olivenolje tåler, og ble overraska at den hadde så høyt røykpunkt, for jeg mente å huske at det var lavere. 190-230 er jo ikke så galt.. men vet ikke hvor varmt det blir i panna ved høyeste temperatur. Uansett er det jo andre grunner også til at man ikke burde bruke høy steketemperatur når man steker med oljer. Mange oljer mister de gode egenskapene sine ved oppvarming, på lavere temperaturer enn hva som skal til for at det skal dannes skadelige stoffer i oljen.
Carisma sa for siden:
Sånn bortsett fra at det smaker dritt? :o
ToreH sa for siden:
:D:D:D hør hør.
ToreH sa for siden:
Hva med å steke i sitt eget fett i mangel av noe annet, mon tro? :D
Carisma sa for siden:
Da har jeg hvertfall et godt lager framover :rolleyes:
Yrla sa for siden:
Jeg har ikke lest hele tråden men du kan bruke ghee. Jeg nevner det i tilfelle det ikke er nevnt. Jeg synes det smaker godt smeltet og kaldt. Det har en søtere smak enn smør. Smaken er ikke bedre akkurat, men ok. Jeg har kjøpt et helt spann på 1,8 liter som jeg fant i en innvandrersjappes kjøleskap.Ellers hender det jeg steker i rapsolje på sprayboks.
ToreH sa for siden:
Med kun 3 kg igjen? Synes nå ikke det var så mye da.
Carisma sa for siden:
Til jul ja. Eneste som virket overkommelig (sannsynligvis har jeg godt over det i bare vannvekt om jeg får det til å slippe :cool:)
Rin sa for siden:
Nei, nå var det tomt for ordinært meierismør på Remaen min også, gitt. Men de hadde det usalta jeg skulle ha for anledningen, samt setersmør. :cool:
VSB sa for siden:
Ogt vi handlet rikelig i går. Jeg fant et sånt spesialsmør fra dalom et eller annet sted, kjøpte 1kg og mannen kom hjem med 3 bordpakninger:D Kanskje en grunn til at det går tomt med all den skrivingen? (Kanskje lurt å snakke sammen....)
Carisma sa for siden:
Får ikke butikkene inn nytt før etter nyttår? Eller har jeg misforstått?
Dietta sa for siden:
Jo de får nok litt hele tiden. Var på butikken i går, og plutselig var det smør der igjen. I kassa fortalte de at de får, men veldig lite om gangen :D
index sa for siden:
Kanskje jeg skal tømme en butikk også, og bidra til mangelen? Så langt har jeg stort sett stekt i Cocosa, men smør bruker jeg jo uansett litt av. Har ennå ikke kommet så langt at jeg har laget klaret smør til stekingen, så da er det lettere å bare bruke av cocosa glasset. Men nå er det snart tomt...:eek:
Dietta sa for siden:
Løp og kjøp :p
Yrla sa for siden:
Hvis dere vil bake og erstatte det saftige smøret i kaker med noe annet funker kesam og cc også. Sikkert andre ting også.
Jinx! Da var det tomt for meierismør på Kiwi i Trondheimsveien også. :realmad:
Men Melanga, å ja! I lange baner! Kunne mura et hus med all den Melangen de hadde i hyllene. Pføy!
Yrla sa for siden:
Æsj, ja, hadde et ørlite håp om å finne bremykt, men niks. Så mange margarintyper det finnes!
Tirililltove sa for siden:
Tenkte jeg og, men får ikke tak i fløte heller?!!
Hvilke kommune må man reise til :confused:
Huldr sa for siden:
Men det kommer jo inn smør fortløpende! Ikke fortvil! De fleste butikker får varer to ganger i uka, tror jeg?
Men ikke hamstre da, kjære dere ... :)
Yrla sa for siden:
Neida, hamstring er egoistisk dumt og det ender i søpla noe av det kanskje også. Jeg kjøpte forresten en edamerost på spar igår, den var grønn da jeg åpnet den idag, så ta vare på kvitteringa!
Kitt sa for siden:
Butikken "min" har ikke fått inn noe meierismør i 1/2pakker på lenge. Kom noen bordpakninger i går. Jeg kjøpte den siste i dag. Mye Bremykt, da, heldigvis!:)
Alynna sa for siden:
Da var Rema i Sandvika tomt... :(
Carisma sa for siden:
Sikker på at alle får fortløpende? Jeg er innom butikken så og si hver dag, og det har enda ikke kommet noe på de her i området.
Huldr sa for siden:
Jeg vet ikke når de forskjellige får inn, men ettersom jeg forsto kjøres det hele tiden ut smør - bare ikke så mye. Så jeg regner med at alle butikker får ... Men kanskje det tar litt tid? Det er i alle fall ikke sånn at det er helt tomt til over nyttår.Charlott sa for siden:
[url="Dette sier Tine selv...."]http://www.tine.no/om-tine/aktuelt-og-media/nyheter/263220.cms?mer-enn-lavkarbo-bak-smorknapphet[/url]
aslaug sa for siden:
ikke noe fortløpende her på manglerud/ryen ihverfall. Ikke sett en smørpakke på nesten ei uke.
langaard sa for siden:
Så de hadde ribbefett på butikken, men den er vel tilsatt en masse dritt:rolleyes:
Huldr sa for siden:
Kanskje det ikke stemmer da :(. Har du sjekket på dagtid? For hvis de får inn bare litt smør regner jeg med det blir utsolgt fort igjen ...Cyan sa for siden:
Jeg tror det kan ha noe med det å gjøre. Jeg var på Prix klokka 7.30 i morges, og da hadde de smør. De var tomme sist jeg var der :ja: På meny har de ikke hatt smør på ca 3 uker, men der handler jeg stort sett bare på ettermiddag/kveld. Så blir jo folk gærne straks det nevnes noe om matvaremangel i media og hamstrer som noen tullinger :rolleyes:
KarMa40 sa for siden:
Kviteseid-smør er smørbart ut av kjøleskapet!!:)
Marella77 sa for siden:
Var på Rema 1000 i Hokksund i dag. Der hadde de både smør og fløte... Om noen bor i nærheten der ;)
Huldr sa for siden:
Jeg skrev visst i en annen tråd enn jeg trodde i stad, så da skriver jeg det her også ;)
Nå i kveld hadde de en ganske høy stabel med setersmør bordpakning på Kiwi, og masse kuvertpakninger. Litt merkelig utvalg i grunnen, så jeg gjetter at de har fått alt det andre smøret også samtidig, men at det ble solgt først.
Carisma sa for siden:
Yohoo, fant bordpakninger på joker tambuorgården! :heia:
Yrla sa for siden:
Ok, så man handle tidlig for å muligens få en pakke,da? Godt å vite. Da blir det ikke noen på meg:)
Carisma sa for siden:
Joker i Jens Bjelkesgt på Tøyen har både bordpakninger og usaltet smør.
Alynna sa for siden:
Nå er faktisk ikke margarin farlig lenger, produksjonsmetodene har endret seg en god stund siden, men mytene er der ute og går fremdeles. Mange tror enda at de inneholder transfett! :confused:. I dag er det veldig lite transfett i norske matvarer, mest i ferdigproduserte kaker og kjeks (det spiser ikke vi) og det må være merket med delvis herdet fett. Det er dog en del omega 6 i margarin (som i mange oljer), som tilsier at du bør ha et greit opptak av omega 3 også. Vi trenger omega 6 også (essensiell fettsyre), men i et visst forhold til omega 3 for å unngå betennelsestilstander i kroppen. Har trøbbel med autoimmunsykdommer selv så jeg er opptatt av å unngå dette.
Å spise margarin i noen uker uproblematisk, men det smaker ikke akkurat godt, spør du meg. Jeg har aldri levd med margarin i mat da, unntatt i noe bakst. Jeg synes det smaker plast.
For de på et ketolysekosthold, og annet tilnærmet likt vil ikke margarin ødelegge, om planen er å gå ned i vekt i ketose, og når smør igjen er tilgjengelig er det bare å gå tilbake til det. Margarin ødelegger ikke på kort sikt, men det er altså dumt å spise oljer som har for mye omega 6 i et lengre perspektiv. Det som derimot er dumt på kort sikt, er å droppe å bruke fett/oljer på i en del av de kostholdsfilosofiene som går inn under lavkarbo.
Margarin er fullherdet fett og det er sånn sett sunnere (mer stablit) å steke i, enn flerumettede oljer og virginoljer som kan endre struktur eller inneholde rester av annet (typisk kaldpresset olje) som blir brent, og brent mat er kreftfremkallende.
smgj sa for siden:
Vel... jeg er nå veldig usikker på om den herdingen (er det hydrogenering det heter?) av margarin som vi bruker i dag i stedet for transfett er så veldig bra heller?
Jeg kan altfor lite om dette, og er dermed skeptisk.
snl.no/.sml_artikkel/herdet_fett
snl.no/margarin
no.wikipedia.org/wiki/Margarin
bramat.no/kosthold/livsstil/101-derfor-er-transfett-farlig
Hehe
Må jo si at jeg finner det litt ironisk at man spiser margarin for å unngå det skumle mettede fettet... og margarin (før) inneholdt transfett for å holde margarinen hard. Nå som det er borte må det erstattes med så kalt "fullherdet fett" - som er det samme som trommevirvel mettet fett. :D
sylwester sa for siden:
Er det ikke riktig slik som reklamen sier: "Du trenger bare Bremykt!" ??? :D
Yrla sa for siden:
Ja, den kan brukes til alt, den er smøremyk og om du steker på ikke for alt for sterk varme går det også fint. Det er raspolje i, den tåler varme bedre enn andre oljer.
Yrla sa for siden:
Hva har du kommet frem til er det beste forholdet mellom omega 3 og 6? Hvor mange prosent og gram?Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.