Har LENGE sakt at jeg går ned i vekt av å ta solarium.. endelig forskere som har sakt det samme. Skal teste med dobbel soling + D-piller i desember og se hva som skjer.
Wow det har tom kommet vit D SPRAY... får vel kjøre den på toppen av det hele :D
Andre som har erfaring at de blir litt tynnere etter sommer/sydentur/solarium??
Jeg går lettere ned i vekt om sommeren og de periodene jeg tar solarium...
Får bedre humør og føler meg mer vell når jeg tar sol - bare synd det koster endel :rolleyes:
Westonaprice.org sier at det må være balanse mellom vitamin-D og vitamin-A for å unngå negative effekter av vitamin D-inntak. Mao, tar du mye vit D må du ta ca like mye vit A. Gjelder også for vitamin D fra soling.
Tran har perfekt balanse mellom de to. Men tar du tabletter eller soler deg mye bør du ete ting med høyere A enn D (leverpostei, bacon, kjøtt etc)
De sier også at tran bør taes sammen med vitamin-K2-rik mat.. (eggeplomme, sommersmør, gåselever etc) for å få ultimat helseeffekt. Selv er jeg usikker på om K2 har bare positive egenskaper, siden det er en vekst-faktor.
Dette var nytt for meg. Kan du utdype, ev linker?
Jeg kan bidra med at k2 i stor grad produseres (og resirkuleres) av glade bakterier i tarmen. Om vi skulle ha en "tom, eller utilfreds tarm" så ville k2-behovet stige enormt.
Pkt 4 hos Jack Kruse gir en grei oversikt (selv om fyren er et mareritt å lese) jackkruse.com/what-are-the-top-ten-paleo-supplements/
Dette blir en litt skummel formulering, for du får det til å virke som at man bør ta tilskudd av a-vitamin dersom man tar D-vitamin. Dette er veldig feil. Det er bare i ekstreme tilfeller man bør vurdere a-vitamintilskudd, og tilogmed da vil det være bedre å gjøre noen små justeringer i kostholdet.
Gjennom kosten får du veldig mye mer A-vitamin enn D-vitamin, og om du begynner med tilskudd vil det være stor risiko for A-vitaminforgiftning.
Å bruke tran som D-vitaminkilde er ikke så lurt, fordi du får i deg en god del A-vitamin. Da er det bedre å ta et tilskudd av D-vitamin, men det bør bare taes i vinterhalvåret. Om sommeren lager du tilstrekkelig ved hjelp av solen.
Hvordan merker man A-vitaminforgifting, jeg tar meget stor dose D-vitamin og får A-vitamin på blå resept. Jeg blir fulgt meget opp av endikrinilog(sikkert skrevet feil), så jeg er ikke redd forgiftning. Jeg bare lurer på symtonene.
Vitaminene i vanlig tran er som regel kunstige, fordi de naturlige vitaminene blir ødelagt når tranen renses såvidt jeg har skjønt. Kunstige vitaminer skal man vel være forsiktig med. Naturlig A og D vitaminer i fermentert torskeleverolje - fermenteringsprosessen gjør at de naturlige vitaminene bevares - er ikke jeg redd for ihvertfall. :) Les evt her for mer info. I samme merke finnes "high vitamin butter oil" livesuperfoods.com/x-factor-high-vitamin-butter-oil.html. Det anbefales at de tas sammen disse to som jeg linket til.
Over til et helt annet tema; har du dokumentasjon på at syntetiserte vitaminer er annerledes enn det du finner i varer fra naturen? (Da tenker jeg ikke på at matvarer flest inneholder mer enn bare et vitamin/mineral/sporstoff og også antioksidanter (en del er "ferskvare") som gjør det viktig å spise grønnnsaker/bær etc og ikke bare "ta en pille".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.