Hvordan klarer man å holde et lavkarbokosthold uten å være i ketose? Jeg er livredd for alle karbene - men ønsker ikke å være i ketose heller - bare lchf... syns ikke dette er så enkelt? Jeg er så redd for hva som gir meg blodsukkerstigning - magen blir boble med en gang...
Jeg vil ikke på så mye som Fedon heller - hjelp ;)
Det var kjapt svar ;) tusen takk! Eg veit ikkje om eg er så god i denne småtestinga... er litt vanskelig person. Lett for å ta for mye karb når eg først tar litt...
Eg har så lyst å holde meg her jeg er nå - innser etter 3-4 mnd uten å gå ned et gram at kroppen vil være her... så jeg ønsker ikke være i ketose - men heller ikke spise for mye karber...
Du må jo ikke spise så ille mye? Og du må nesten teste, hvis du ikke vil være i ketose. Prøv mer grønnsaker, fullkornsknekkebrød, kanskje en eller annen frukt du liker, nøtter osv. Ellers så er det vel ikke noe krise å være i ketose heller, hvis du trives der?
Kan det være en idé å prøve å innføre matvarer trinnvis, feks etter Atkins-stigen? (Den ligger postet under Atkins-delen av forumet et sted...) Da tester du forsiktig over tid, og merker det om du reagerer på en spesifikk ting.
Jeg for min del spiser to frukt til dagen, pluss det jeg får i meg av karber i grønnsakene. Da ligger jeg som regel rundt 50-60g karbohydrater pr dag, og er stort sett ikke i ketose. Så lenge jeg tar av i passe tempo (ligger stort sett på 5-800 gram i uka) så fortsetter jeg med dette. Om det skulle stoppe opp, får jeg heller erstatte frukten med fett og proteiner og gå over til full ketose. Men så lenge det funker synes jeg det er helt greit med en frukt til frokost og en utpå ettermiddagen...
Nå "samler" jeg jule-bakst-oppskrifter - bare lurer på hvor tid man skal gjøre alt dette førjulsarbeidet...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.