< Tilbake til oversikten

Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Nerthus sa for siden:

FBI på NRK1 har program om dette akkurat nå.

Litt mer linker til informasjon finner du her og her

Yrla sa for siden:

Ja jeg tør ikke ta fiskefett i kapsler eller tran. Uæh! Blæh. Ikke vil jeg ha fiskefett (marint fett) i brød heller. Fy og fysj:)Takk for linker!

Aline sa for siden:

Her skriver de om hvordan du kan sjekke oljen din.

Nerthus sa for siden:

Møllers tran kommer fra Norge, dette gjaldt kapslene som jeg forsto.

Dietta sa for siden:

Yepp, slik oppfattet jeg det også. Tenker at jeg kutter ut kapslene helt jeg, og spiser mer makrell i tomat. Reklamen sier jo at en skive dekker hele dagens behov for omega 3...........

langaard sa for siden:

Og der gikk 600 kapsler med omega3 fra iherb, rett i søpla:mad:

kamp sa for siden:

Jeg bruker omegavia og de er bra :) har et automatisk abonemang så jeg får to bokser fast i mnd.

Yrla sa for siden:

Hvordan vet du det?

Aline sa for siden:

Jeg lenker til en artikkel litt lenger opp som forteller hvordan du kan sjekke kapslene dine! Bare å sjekke ivei :D

langaard sa for siden:

Ja, jeg stakk hull på en kapsel, grøss og gru for en lukt!! Harskt som fy!!:mad:

Aline sa for siden:

Ugh :eek:

kamp sa for siden:

Ifos testet samt lukter ikke ekkelt ;)

macadamia79 sa for siden:

mulig jeg er blitt for gammel, men jeg kan ikke finne denne forskningsrapporten over de 112 oljene som ble testet noe sted. hele fremstillingen av dette er så ensidig at jeg blir utrolig skeptisk. hvor mye harske fettsyrer er det ifht rene osv, og er det logisk at organismen gjør det samme som en celle på en petriskål?

jeg er forøvrig enig i at man kan spise mer FISK, men oppdrettsfisk har lite omega-3 og fire villfisk-middager i uka blir dyrt (eller tidkrevene, om man er like dårlig til å fiske som meg ;))

edit: er det denne? www.nofima.no/filearchive/Rapport%2031-2010.pdf

NOFIMA oppgir ikke testresultatene for noen av oljene, så det er bortkastet lesning hvis man er interessert i det. Det eneste vi kan se utifra dette er at alle haileveroljene er ok (med fantastiske n=3) (og mye gøyal biokjemi, men det får du lite nytte av på butikken)

Dette lukter fisk (pun intended) lang vei :)

Tulling... Du burde lest rapporten først. Men sålenge du spiser et par villfisker om dagen så har det jo samme virkning...

shailene sa for siden:

Er Udo's fullgod erstatning for fiskeolje da? Eller hemp-olje? Hvis noen vet.. Ekkelt med disse fiskeoljene når de harskner..

smgj sa for siden:

Nei, udo's er ikke en fullgod erstatning for fiskolje. Man spiser fiskolje i hovedsak for omega3-fettsyrene EPA og DHA. Kun en liten prosent (5-15) av omega3-fettsyren ALA (som finnes i linfrøolje) omdannes til EPA og DHA i kroppen. Dermed må man drikke bøttevis av udo's for å få samme effekt.

Jeg er forøvrig ikke enig i at man skal disse oppdrettsfisken som kilde til omega3. med et forhold 2:1 av omega 3 til omega 6 så er den fremdeles en god kilde til omega 3, selv om den nok ubetinget er dårligere sammenliknet med villfisk.

Sant nok - det finnes ikke noen bedre kilde med samme tilgjengelighet. At noe ikke er perfekt betyr ikke at det ikke er bra eller ikke er bedre enn alternativene.

Planteolje harskner også, dette var en ensidig sverteorgie fra FBI.

Vegard L sa for siden:

Dette er grunnen til at man kjøper flytende olje i stedet for kapsler. I tillegg til at det er billigere selvfølgelig :)

Peppa Gris sa for siden:

Slike forskningsrapporter bryr meg midt i rumpa. Neste uke kommer en ny som sier det motsatte.

TrillTrall sa for siden:

Nå har jeg klippet i stykker en kapsel fra Møllerens Omega3 og den luktet helt fint, litt svak tranlukt bare. Så jeg fortsetter nok med mine 3 daglige kapsler jeg. :ja:

Marella77 sa for siden:

Jeg skulle teste om min omega 3 var harsk, så jeg skjærte et hull i den, og da spurtet det en stråle rett i øyet mitt! "for mye møllers tran?"

Håper det er sunt for øye også ;)

Jeg aner ikke hvordan harskt lukter... Men mine kapsler luktet fisk, så da er de vel ok?

Litt enig med Peppa Gris... Det er så mye forskjellige motsigende forskning hele tiden...

ps, i artikkelen stod det:

"- Det verste som kan skje er at folk slutter å spise omega 3. Ikke slutt å spis fiskeolje hvis du ikke spiser nok fisk. Det er det helsekostproduktet i verden som best dokumenterer positive helseeffekter. Om folk slutter vil det få negative konsekvenser som mer hjerte- og karsykdommer, sier Vogt.

• Det er ikke noe som tyder på at vi får i oss harskhetsstoffer i mengder som er farlige for forbrukerne, sier Ruden i Mattilsynet.

• De positive effektene er større enn de negative utfra det vi vet nå, bekrefter Vogt.

Omega-3 beskytter mot hjerte- og karsykdommer. I tillegg påvirker omega-3 hormonene som styrer fettlagring, slik at omega-3 hjelper til med å forbrenne fett. "

Kilde: www.dagbladet.no/2011/11/16/tema/klikk/helsekost/helse/ernering/19044959/

Marella77 sa for siden:

Kan jeg spørre hva som er så fantastisk med denne Udo´s-en... Hører den blir nevnt i ny og ne her på forumet...

Føler at første setn her er mot oppdrettsfisk, og den andre setn er for det likevel pga at den er fremdeles en god kilde til omega 3... Blir litt usikker på hva du mener...

langaard sa for siden:

Mulig det, men hadde du kjent den lukta jeg fikk i nesa, så er du en tulling om du spiser det:)

Nerthus sa for siden:

Du burde levert de tilbake og bedt om å få igjen pengene. :)

Vegard L sa for siden:

Les en gang til. Disse = disrespecte = se ned på.

Mange snakker om at oppdrettsfisk er en dårlig kilde til omega 3. Det er bare riktig dersom du sammenligner den med villfisk. Oppdrettsfisk er fremdeles en god kilde til omega-3 sammenlignet med det meste annen mat du kan spise :)

Marella77 sa for siden:

ok, jeg leste setn uten å forstå hva du mente med "disse". Har ikke sett det i skriftlig form før, bare hørt noen si det (på gata) hehe, neida...

Ok, da jeg enig med deg :) Takk for oppklaringen!

smgj sa for siden:

Vært for lenge på Østlandet - begynner å skrive slang også... :p

Marella77 sa for siden:

er du ikke fra østlandet?

smgj sa for siden:

Nei, de e æ'tj. ;) Itj opprinneli.

Marella77 sa for siden:

itj æ heller ;) hehe.

Gerd sa for siden:

Avsporing :p

Marella77 sa for siden:

obs!

taraquin sa for siden:

konklusjon: ta flytende omega 3 som det lett å sjekke eller enda bedre: spis masse fisk.

Ennah79 sa for siden:

Noen som vet om dette også gjelder Krill-kapsler?

FrkMarge sa for siden:

Hvordan kan man finne ut om "omega3fisker" er bra eller ikke da?
De er det eneste jeg får sønnen min til å spise og han liker ikke fet fisk, enn så lenge i allefall :(
Han brekker seg av laks enda han ikke vet at det er laks i maten engang... ikke liker han makrell i tomat heller.
Eksempelvis spiste vi fiskegrateng med laks og brokkoli her en dag og han brakk seg så fort han fikk en liten fiskebit i munnen. Og han elsker vanslig fiskegrateng med sei, torsk osv :(

Aline sa for siden:

det går ikke an å teste på produkter som omega3 fikser i følge han i vg. Men han sier jo også at fordelene fremdeles er større enn ulempene. Spørs om vi ønsker å stole på det :)

Peppa Gris sa for siden:

Det er da ikke første gang omega 3 er slaktet, mer som gang nr 10 eller noe. Noen måneder etter så er det det sunneste igjen.

Det å skjekke kapsler for lukt er ikke noe nytt, det er det mange år siden jeg lærte. Omega 3 har vært sunt mange ganger etter det. Jeg tror det finnes mange andre ting man heller burde holde seg unna.

Yrla sa for siden:

Vegetarianere pleier å få i seg omega 3 via linfrøolje. Linfrøolje finnes det litt av i udos. --- Omega-3-fettsyre demper betennelse i kroppen. Dersom en har tendens til leddgikt, er omega-3-fettsyre ekstra viktig. Omega-3-fettsyre er viktig for immunforsvaret og for vekst, ettersom omega-3-fettsyre inngår i samtlige nye celler. Omega-3-fettsyre er også viktig for forplantning og særskilt viktig for barn. Det bedrer læreevnen, ettersom hjernen fungerer bedre. Menneskekroppen kan ikke syntetisere omega-3-fettsyrer fra bunnen, men den kan syntetisere alle de nødvendige omega-3-fettsyrene ut fra den simple omega-3-fettsyren alfalinolsyre. Derfor er alfalinolsyre en essensiell fettsyre som hører med i kostholdet. De andre omega-3-fettsyrene som kan syntetiseres fra alfalinolsyre eller inntas via kostholdet, kalles også iblant for essensielle fettsyrer. Gode kilder til omega-3-fettsyrer er fet fisk, som f.eks. makrell, laks, sild, ørret, ansjoser og sardiner (hvor fettet er fordelt i hele fisken), linfrø og -olje, og planter som f.eks. kiwi, perilla og tyttebær. Kveite er også en fet fisk, men her kan fettet bli skåret vekk. Samtlige typer fisk inneholder en viss mengde omega-3-fettsyre.---http://manneblogg.no/omega3/

shailene sa for siden:

Ja.. Men ser det er litt diskusjon om hvorvidt vegetariske kilder til omega-3 egentlig er så bra. Jeg tar fiskeoljekapsler selv om jeg er vegetarianer, fordi jeg ikke vet helt hva jeg skal tro. Har problemhud (eller hadde, på karbokost), og har lest at MANGE opplever store kviseutbrudd (ala cyster) ved store doser linfrøolje, så jeg har rett og slett ikke turt å prøve det. Føler meg litt hyklerisk som tar fiskeolje, når jeg ikke spiser fisk engang. Men men..

Nå vurderer jeg å bytte ut fiskeoljen med hemp. Oljen i hemp er 22% omega-3, mot linfrø som har rundt 50% da.. Men har inntrykk av at hemp er en bedre kilde til omega-3 uansett, har tenkt å undersøke dette litt mer.

Wikipedia skriver iallefall dette om hemp-olje:

Vegard L sa for siden:

Yrla: Jeg ville ikke satt pengene mine på å bruke kiwi eller tyttebær som en kilde til omega-3, med mindre du ønsker å spise ekstremt store mengder av det.

Kiwi inneholder 0,5g fett/100g, hvorav 0,3g er flerumettet. Av dette er 0,25g omega-6 og 0,05g omega-3.
Tyttebær inneholder 0,6g fett/100g, hvorav 0,3g er flerumettet. Forholdet mellom omega-3 og 6 finner jeg dessverre ikke på tyttebær...

Yrla sa for siden:

Kuuult du fant ut det. Hvor mye bør vi innta av omega 3 da?

smgj sa for siden:

Apotek 1 anbefaler 2-3 gram omega 3 mot leddsmerter... 1 gram som vedlikeholdsdose. De snakker da om EPA/DHA kombinert, ikke ALA.

Av den ALAen vi spiser regner man med at fra 5 til høyst 15% (hos gravide kvinner) kan omdannes til EPA eller DHA.

www.apotek1.no/spor-apotek1/kosttilskudd-og-naturmidler/hva-er-dagsbehovet-for-omega-3

www.apotek1.no/kost-og-ernaering/omega3-og-tran

en.wikipedia.org/wiki/Omega-3_fatty_acid#Conversion_efficiency_of_ALA_to_EPA_and_DHA

Så jeg satser ikke på ALA som eneste kilde til omega 3 iallfall. (Selv om Udo's er en del av mitt daglige regime.)

Marella77 sa for siden:

Jeg spør igjen jeg... :)

Yrla sa for siden:

Les reklamen på nettsiden da vel:) eller en produktomtale i en nettbutikk, som iherb.com f.eks.

Yrla sa for siden:

Siden vi snakker om fisk. Fant dette i et fakta-ark hos NISEF:
Foreløpige data kan tyde på at å erstatte deler av
melkeproteinet med hydrolyserte fiskeproteiner i
høyenergi fôr til rotter bidrar til å redusere
størrelsen på visse fettvev. Videre har vi indikasjoner
på at grunnen til det noe reduserte fettvevet
i rotter fôret med fi skeprotein kan være økt evne
til å forbrenne fett. Nye studier vil forhåpentligvis
hjelpe oss å forstå hvordan fiskeproteinet øker
kapasiteten til fettforbrenning i dyrene.

smgj sa for siden:

Enda en grunn til å spise fisken sin. ;)
For meg er fisk og grønnsaker to ting som jeg har måttet jobbe med for å være meg å like (mer) og variere (mer). Rart, for begge deler er jo egentlig skikkelig god mat. Det er bare at man på en eller annen måte har blitt misiformert med at "fisk er fisk og kjøtt er mat".... :p Og det er jo bare tull.

Yrla sa for siden:

Ja, jeg har måttet gjøre en anstrengelse for å finne måter å like å spise grønnsaker og fisk på, men når det er gjort elsker jeg det jo. Fiskekaker man lager selv med masse egg, løk og gressløk er kjempedigg. Og grønnsaker rå/stekt/kokt ettersom hva man foretrekker med urter og ens favorittdressing er nam nam.Redselen for å salte for mye kan ta drepen på lysten på grønnsaker, tror jeg. Salt må til og man får ikke ødem av salt om man ellers er frisk. Da skulle i såfall jeg sett ut som en vannballong, men jeg er raka under huden så det er ikke tilfelle.

ftdmia sa for siden:

Har ikke lest gjennom denne tråden, men pratet nettopp med mamma i telefonen, og hun hadde hatt en mildt sagt stressende uke på jobb pga dette her. Hun jobber i fiskemiddelindustrien som rådgiver for diverse produsenter, så hun er selvsagt litt "biased" men det var altså mange svakheter med dette FBI programmet.

Har ikke sett programmet selv, så det er kanskje noen av formuleringene som blir litt feil her, men uansett, hovedpoengene hennes var:

• Oljen er ikke harsk

Grenseverdiene for harsk olje er mye høyere enn det forskeren hadde brukt. Han hadde brukt grenseverdiene for harskning av toppkvalitetsolje, som blir litt urealistisk å bruke for "vanlig olje". Olivenolje er forresten mer harskt enn fiskeolje/annen omega-3 olje.

• Harsk olje er ikke helseskadelig, men det kan smake vondt.
    Dette påstod meine mutter, men jeg kan ikke forstå det på en annen måte enn at LITT harskning ikke er helseskadelig. Det finnes selvagt grenser..

Selv spiser jeg bare flytende olje.. da smaker jo man fort om den er harsk :) Billig er det også..

Jeg vet at svaret mitt er veldig lite utdypet, men hadde jeg vært dere ville jeg tatt den FBI dokumentaren med en klype salt :)

Jeg sier ikke at det ikke finnes kapsler som er problematisk harske, men at grunnlaget for FBI-programmet har svært mange svakheter.

smgj sa for siden:

Drømmer ikke om å slutte med omega3kaplsene, nei. Til det har de virket for godt. Men det skader nok ikke å lukte på innholdet innimellom. Jeg har ingen tro på at vi bør spise harsknet fett, enten det er fra fisk eller planter.

ftdmia sa for siden:

Så bra :) Omega-3 er viktig, enten det kommer fra fisk eller kapsler. Det er bedre å spise kapsler enn å ikke få i seg nok omega-3, mener nå jeg. Smak på en kapsel i hver av glassene så er man trygg, mener nå jeg :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.