< Tilbake til oversikten

Melkeprodukter som partystopper

imsdal sa for siden:

Når dere snakker om at dere kutter ut melkeprodukter mener dere da også smør og ost? -eller mener dere melkeprodukter det er karber i som youghurt, fløte, cf osv.? Har skjønt at det er noe med melkesukkeret som kan være en stopper for vektnedganagen, men hvor blir melkesukkeret av i f.eks ost hvor det ikke er karber?

Kitt sa for siden:

Med melkeprodukter mener nok de fleste fløte, rømme, CF, osv. Ofte er det fløten som kan være problemet!
Dog har Hexeberg funnet ut at vanlig gulost(norvegia etc) av en eller annen grunn kan være en kraftig partystopper for noen! Et par uker uten ost og man finner fort ut om det gjelder en selv!

Yonah sa for siden:

Ost inneholder ikke melkesukker,altså hvitost, da det er mysen som inneholder det( når man lager har man i løpe, som skille mjølka i ostemasse og myse, mysen koker man brunost av).

Jeg har en teori om at de som reagerer på ost som vektstopper kanskje generelt reagerer på melkeprotein. Jeg merker feks at jeg faktisk blir veik av å spise hvitost og nesten slik jeg reagerer på gluten, altså slapp og borte i en tåke. Jeg reagerer ikke kraftig på melk, men jeg kommer til å prøve noen uker uten om vi skal teste ut det på en av ungene( som jeg mistenker reagerer på gluten, melk og soya) både for å støtte barnet OG fordi jeg har hatt en mistanke om at jeg reagerer på mere enn melkesukker.

shailene sa for siden:

Melkeprodukter inneholder jo hormoner som er der nettopp for at kalven skal få lyst på mer, og legge på seg godt med fett. Kan jo tenkes at disse hormonene påvirker oss også? Det er bare en teori altså, jeg har ikke lest noen studier som påviser dette.

Kitt sa for siden:

Det er vel kun råmelken som produseres rett etter at en ku har kalvet som inneholder mengder av disse hormonene, men det er jo et slags paradoks at vi bruker mye av den maten som er produsert spesielt for et "barn" i vekst!
Vår astma/allergi/barnelege var svært streng på at mine barn IKKE skulle få melk som drikke. Melken var til kalven, ikke menneskebarn som bare ble slimete i halsen og disponert for astma/ørebetennelse osv, var hans mening!

shailene sa for siden:

Mener å ha lest at enkelte av stoffene som kun finnes i ubetydelige mengder i melk, blir mer konsentrert i osteprodukter. Kaseinmorfinen er det jeg kommer på i farta, naturlig opiat som blir frigitt under fordøyelsen av ost spesielt, som mange reagerer negativt på. Er en studie som sier at folk som blir gitt opiatblokkerende medisiner, får mindre lyst på ost - vet dog ikke hvor seriøs denne studien var, eller om dette i den fjerneste fantasi kan ha noe påvirkning på vekta (kanskje for oss ostejunkier?) :rolleyes:

Newstart sa for siden:

Hehe ingen dum teori.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.