kitekatt sa for siden:
Er disse lov? Ser det er mange lavkarbooppskrifter med sellerirot/ persillerot...trodde ikke røtter var lov?
Og hva med kålrot nå før pinnekjøtt tiden...er det "lov" å spise litt av dette?
kitekatt sa for siden:
Er disse lov? Ser det er mange lavkarbooppskrifter med sellerirot/ persillerot...trodde ikke røtter var lov?
Og hva med kålrot nå før pinnekjøtt tiden...er det "lov" å spise litt av dette?
Malice sa for siden:
Sellerirot inneholder 2,8 karbohydrater pr 100 gram, persillerot inneholder 7,3. Kålrot inneholder 6,4, gulrot 6.7. Innhold kan du se her; www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt
Ser du skriver lchf og ketose som filosofi, og tenker at du som satser på å være i ketose burde være forsiktig med rotgrønnsaker. (tror sellerirot er en knoll som vokser over jorden forresten)
Jeg har som mål å holde meg under 50 g karb om dagen, og velger derfor å spise noen slike grønnsaker en sjelden gang i blandt:)
Kitt sa for siden:
Som nevnt over er det ikke mye karber i sellerirot og ellers er jo selleri/persillerot noe man sjelden spiser mye av. Jeg bruker det stort sett bare som smakstilsetning i hvert fall!
Kålrot spiser jeg til pinnekjøtt, ellers lar jeg det være!
kitekatt sa for siden:
Så sellerirot er ok å spise altså. Tenkte bruke det som poteterstatning feks...liker å ha noe til kjøttet mitt i "potetform" :)
Vil sellerirot og evt kålrot gjøre slik at jeg legger på meg 2 kg vann til dagen etter?? Det har nå skjedd to ganger. Den ene gangen skled jeg ut med en burger, den andre gangen tok jeg EN øl!!! og det var nok. Ligger på 20-30 karbohydrater pr. dag ca, sog det virker ikke som jeg tåler å gå så mye opp :(
"Ser du skriver lchf og ketose som filosofi, og tenker at du som satser på å være i ketose burde være forsiktig med rotgrønnsaker. (tror sellerirot er en knoll som vokser over jorden forresten)"
...er det noen spesiell grunn til at rotgrønnsaker kan ødelegge ketosen? Er fortsatt ganske ny på dette, trodde det var antall karbohydrater man skulle passe seg for? ;)
Kitt sa for siden:
Rotgrønnsaker inneholder osm regel mye stivelse og dermed er det fort gjort å gå over sitt "ketolyse- tall"!
Noen er i ketose til langt opp mot 50 karber, andre må pent holde seg rundt 15- 20.
Skal du ha det meste av karbene fra varierte grønnsaker, bør du da ikke bruke opp alle på litt rotgrønnsaker, men heller spise de med mindre karber og heller større mengder!:)
rut311 sa for siden:
Jeg er i ketose, og spiser både gulrot og kålrot i begrensede mengder, avhengig av hvilke andre karber jeg får i meg i løpet av en dag. Jeg fyller gjerne opp kvota med gulrøtter dersom jeg ikke har fått de 25 KH inn på andre måter. Funker gull for meg!
Okie sa for siden:
Jeg spiser kålrot en del. Burde kanskje ikke men det er sååå godt. Jeg spiser også en del sellerirot. Som røsti eller mos. I går lagde jeg mos av det som jeg kokte opp med litt hvitløk grønn paprika og krydder. Var kjempe godt innat nakkekotelett. Og persillerot revet i tynne skiver med ostehøvel er knall godt stekt sprø i smør. Og veldig godt til biff eller kylling.
Men jeg vil si at det er ikke store mengdene til hvert måltid. Jeg spiser blomkål brokkoli og salat til også.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.