Kan ikke si jeg har sett så mye til lett-oppskrifter her inne, jeg heller - men jeg vet at noen anbefaler litt magrere ost til ostechips, fordi de blir sprøere da, og i tillegg har spesifikke brukere sine egne særegne preferanser - vet om en som feks synes lettrømme smaker best, rett og slett. Men det er vanskelig å komme med innspill uten konkrete eksempler å se på, altså. :cool:
Vedkommende gikk på SB-diett. Som er en spesiell diett med lite fett.
( den var fra 2004)
Det er i vertfall ikke mange oppskrifter som er magre.
Du får sjekke på oppskriftforumet: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45
Men husk at lavkarbo er mer enn fett :ja: Det finnes mange retninger av lavkarbo :)
Det er nok fordi denne oppskriften opprinnelig ble postet under South Beach :) Tidligere hadde vi oppskrifter delt inn i kostholdsfilosofier, faser etc. Ser at brukeren som postet den har "SB-dietten" som kostholdsfilosofi, så der har vi nok forklaringen :ja:
Jeg bruker et lettprodukt i ny og ne og forbeholder meg retten til å gjøre det, uten at folk skal ha noe som helst å si på det.:p
For det meste creme fraiche i gryter. Kan ikke påstå det smaker bedre, men må man passe kaloriene og ikke er altfor streng på karbene så går det helt greit.
Det er vel ikke akkurat et utbredt "problem" her og hvis man ser en oppskrift med det er det ganske lett å bare bytte det ut med et fullfettprodukt.
Evt se ann personens retning før man lynsjer...???? ;)
MIN bok forteller meg nemlig at jeg skal bruke lette oster, karbonade vs kjøttdeig etc... så da syns jeg det er igrunn greit og høre på det jeg, siden det er boka jeg har valgt og følge. Rett. Og. Slett.
Skulle ikke forundre meg om jeg har postet oppskrift med disse matvarene fra helvete heller... Shit!!!!!
Jeg har ikke noe problemer med at folk spiser lettprodukter. Du kan spise gråstein om du vil, for min del. ;) Virker bare innimellom som om helfeite produkter er det eneste som gjelder her inne.
Med unntak av SB så er vel det naturlig... ta med at det er forsket på at om man erstatter mettet fett ( i dette tilfellet) med karbohydrater, slik det ofte gjøres, kan det føre til økt fare for hjerte- og karsykdommer :)
Spiser man som Nellie med mer kh, må man nødvendigvis redusere på fettet, ellers vet vi jo hva som kan skje.
Jeg er ok - du er ok - uansett hvilket kosthold man velger (selv om det HELST bør være lavkarbo, hehe ;))
Det er jo som regel snakk om bittesmå forskjeller på karboinnholdet i lettprodukt vs helfettprodukt. Vanlig creme fraiche 2.9 lett creme 5. Skulle innimellom tro det var snakk om 15-20 mer.
For de som finteller utgjør det jo enorme forskjeller, men for meg har det ingenting å si. Velger likevel som oftest fullfett for det smaker 15-20 ganger bedre!:)
Bruker jeg lettprodukter, er det for smakens del. Er jo ikke verre enn å få i seg litt ekstra fett i dagens andre måltider da, eller ta en spiseskje olje ved siden av. Syns f.eks. synnøve lettost er den beste osten å ha som snacks eller på "skiva", så innimellom kjøper jeg den :)
Nå har ikke jeg lagt merke til noen spesielle oppskrifter som har lite fett.
Men jeg kan personlig ikke gå under 100 karbo per dag, for da går stoffskiftet mitt til dundas... Så når jeg ligger på 100-150 om dagen, trenger ikke jeg like mye fett som en som ligger på 20.
Ergo har jeg ikke så mye fett i maten. Jeg bruker oljer og oster for å få i meg det fettet jeg trenger. Om jeg bruker lettprodukter fra tid til annen ser jeg ikke på som noe problem:p
Her inne må man være bevisst på hva man vil ha i seg og ikke herme blindt på andres matforslag siden det er folk som følger forskjellige dietter her. Det er ikke høykarbo ihvertfall, men ellers varierer det jo.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.