Jeg har problemer med å få i meg nok fett, sånn er det bare.
Men jeg elsker kaffe med fløte og kokusolje, det går en rimelig stor "dæsj" med fløte i koppen - er det ok eller ei?
Jeg tenker liksom at det kompenserer litt... Ett par slike kopper til dagen?
Vekten min står helt stille, kanskje grunnet for lite fettrike måltider? Bruker også myyyye smør, rømme og fløte når jeg lager middag. Frokostene er nok litt magre, jeg er bare ikke sulten om morgenen!
HVis du bruker mye rømme etc hvorfor sier du at du ikke får i deg nok fett? Har du sjekka på diett.no? Fløte har sinnsykt mye kalorier så om man kommer veldig høyt i kalorier kan det for noen hindre vekttap.
Skal innrømme at nå i eksamenstiden utgjør fløte en ganske stor del av mitt energiinntak. Mye enklere å drikke kaffe med fløte mens jeg leser i stedet for å lage frokost! Men sånn til daglig ville jeg prøvd å variere fettkildene litt mer, og prøvd å få inn andre kilder enn meieriprodukter. Det er ofte sånn at variasjon er bra!
Andre fettkilder du enkelt kan få inn er avocado, olivenolje, nøtter.
Det som er minuset med fløte er jo at det fort blir mange karber fra melk og ikke grønnsaker, om man teller karbene og spiser mindre grønnsaker..
Og mange kan ikek bruke så mye fløte før vekta stopper.
For min del pælmer jeg ikke inn på fløte, mitt fett kommer fra smør, kokosmelk( den fete varianten, heller av vannet), kokosolje, kalpresset rapsolje( i feks hjemmelaget majones) nøtter og frø.
Jeg får likevel i meg 80% fett i energiprosent fordi jeg spiser naturlig fet mat, og det holder. For mye fett er jo heller ikke noe poeng, for kroppen tar det fettet som er lettest tilgjengelig, og spiser man masse fett, så bruker kroppen av det før det tar av kroppsfettet. Poenget med fet mat er jo at når man tar bort energien fra brødet, pastaen osv, så ender man på lavkalor og må ha mere energi, så da blir fettet energikilden.
Hvorfor hovedinnlegger spiser mager frokost når h*n ikke er sulten skjønner jeg ikke. Hvorfor spise når man ikke er sulten? Jeg spiser sjelden frokosot før jeg har vært oppe en 2-3 timer. Jeg spiser kveldsmat sent da, så jeg er jo ikke sulten 12 timer senere.. Så lenge man ikke skikkelig sulter kroppen, så er jo regelen at man skal spise når man er sulten og spise til man er behagelig mett på lavkarbo.
Godt poeng ; hvorfor spise når en ikke er sulten? Jeg også bruker tid på å merke magens ul om morgenen og drikker da istedet masse deilig varm drikke til magen begynner å kreve. Føles mye bedre. Jeg prøvde en gang å istedet spise mager kylling uten fett, au, magesmerter og uvelhet. Nei, jeg venter heller litt og spiser ordentlig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.