Jeg har brukt nattlysolje som kosttilskudd i noen år på grunn av plager med tørr hud som sprekker. Men når jeg ser på boksen nå, ser jeg at dette i all hovedsak inneholder Omega 6, som man absolutt ikke bør få i seg så mye av. Har dere noen meninger rundt dette?
Jeg begynte emd nattlysolje på grunn av plager med sprekker i huden på fingertuppene, særlig vinterstid. Og dette har hjulpet godt. Men jeg begynner å lure litt nå, hvorfor tilføre noe vi i utgangspunktet får for mye av i kosten?
Ja, sant det. Jeg har brukt den i mange år, og den virker så absolutt. Tenkte bare det kanskje var dumt å spise nesten ren omega 6, nå dette er noe man bør unngå. Men på den annen side, sprukne fingertupper er heller ikke særlig behagelig...
Se etter GLA kapsler. Dette er virkestoffet i nattlysoljekapslene, men det finnes mer konsentrert i andre oljer. "Borage oil" (aner ikke hva det heter på norsk) har dobbelt så mye GLA som nattlysolje, så da trenger du kanskje ikke få i deg like mye omega-6 for å få samme effekt? Hemp (olje/frø) har også en del GLA, og tilnærmet perfekt fettsyresammensetning, så det kan du fint ta mye av uten problemer. Frøene er nøytrale på smak og kan strøes på absolutt alt :)
Men det er ikke noe du skal unngå, det er en essensiell olje. Det er et balansert forhold mellom fett-typene vi bør etterstrebe, ikke utelatelse av noe.
Det er endel omega 6 i nattlysolje, MEN mye av det er GLA som nevnt tidligere. GLA er en spesiell type omega 6 som motvirker inflammasjon på like linje med omega 3, mener å huske at kroppen også omdanner noe av omega 6 til GLA, men at den ikke er så flink til det. Dette er noe av grunnen til at det er greit å innta noe mer omega 6 enn 3 i typen 2:1 eller 3:1, men ikke ala standard norsk kosthold med 10-20:1...
Andre kilder er borage oil, eller den langt mer velsmakende og rimelige hampoljen: www.iherb.com/Nutiva-Organic-Hemp-Oil-Cold-Pressed-24-fl-oz-710-ml/7304?at=0 den inneholder også noe av omega 3-fettsyren SDA som er mer potent enn ALA, SDA er en av fettsyrene du finner i fet fisk. Jeg sverger selv til hampolje og bruker den som rent kosttilskudd, på slutten av koketiden i supper og gryteretter, i salater etc. Hampolje har dessten 3:1 forholdet mellom LA og ALA, i tillegg til noe innhold av GLA og SDA som begge virker betennelsesdempende og sånn sett oppveier en god del for 3:1 forholdet.
På hvilken måte virker den på pms? Jeg har forferdelige hetetokter osv når tanta Rød skal komme på besøk... Og det begynner gjerne med det og kramper over en uke før tiden.
Det skal alltid være meir omega 6 enn 3...det kan bli for mye av omega 6 for vi får en del i kosten. Det kan skape betennelsereaksjoner i kroppen om det ikke er balansen mellom disse to. Omega 3 er også viktig for sprukken hud. jeg ble kvitt mine bekkenplager med Eskimo. Merker forskjell om jeg bruker andre merker. Udos choise har balansert forhold på 3 og 6:-) bruker begge;-)
Nå er jeg mann da, så du kan si at det ikke funker på den PMS'en jeg plages med:D! Kanskje jeg burde dele med kona? Men huden på fingrene har den i alle fall god effekt på.
[quote=index;1252099][quote=Yrla;1251959]Funka på min PMS.
Nå er jeg mann da, så du kan si at det ikke funker på den PMS'en jeg plages med:D! Kanskje jeg burde dele med kona? Men huden på fingrene har den i alle fall god effekt på.
Ble litt nyskjerrig på hva slags PMS du er plaget med :p (med unntak av konas selvfølgelig :D)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.