< Tilbake til oversikten

Gør jeg det rigtigt ..?

Danskerinden sa for siden:

Hejsa..
Jeg har ikke kunne finde et dansk forum af denne art, så jeg håber i forstår mig.. Jeg er dansker.. :)
Jeg har fulgt LCHF i knap 4 uger og jeg taber mig ikke.. Den første uge tabte jeg et par kg (væske) men der er intet sket siden, heller ikke på centimeterne.. :(
Jeg er meget striks.. Synes virkelig selv jeg er dygtig, men hvorfor sker der så ikke noget..? Her er et eksempel på hvad jeg spiser i løbet af en dag:

Morgen:
Lidt bacon - lidt kylling - 1 æg - en håndfuld revet ost + et par krus kaffe med piskefløde.

Frokost:
ca 150 g blandet salat (iceberg/agurk/tomat/peberfrugt) med en dåse tun i vand og en stor klat mayonnaise.

Eftermiddag:
Ca 25 g fed ost 50+ + et par krus kaffe med piskefløde.

Aftensmad:
4 kyllingelår med skind og ca en dl bearnaise-sovs fra K-salat (karb: 4 g)

Mvh Tina

Ps.. Jeg er under 20 g karbo hver eneste dag..

Pps.. Jeg er 31 år, 160 cm og vejer 86 kg..

Alynna sa for siden:

Det er ikke godt å si, synes det ser rett så bra ut. Jeg er på din alder og veide omtrent som deg da jeg startet, men jeg er 13 cm høyere. Spiste omtrent som deg.

Ville ha forsøkt en periode til, det går i rykk og napp dette med vektreduksjon. Du er ikke så høy/stor, og om du klarer 1 kg i uken over lengre tid, skal du være meget fornøyd. Jeg opplevde måneder med stillstans og så plutselig mange kilo av, flere ganger. Uten at jeg endret på noe nevneverdig.... Jeg forstår din frustrasjon! Ikke gi opp :)

Begynte i fjor i juli og nådde 62 kg i mars. Holdt meg der siden.

Føler du deg mett og tilfreds ellers?

Nerthus sa for siden:

Hvordan klarer du og komme opp i 20 g kh pr dag med så lite inntak av grønnsaker?

Savner grønnsaker jeg, ville erstattet mye av salaten som er næringsfattig med gode grønnssaker :) Spiser du hele kyllinglåret, eller bare klubben? 4 hele kyllinglår klarer jeg ikke få i meg en gang jeg...

Bytt også ut tunfisk i vann med tunfisk i olje, tunfisk har ekstremt lite fett i seg (bare ca 1 g pr 100 g mengde...derfor spiser man mye tunfisk på lavkalorikosthold :)).

Muligens kan det være en ide og redusere bruken av fløte i kaffen og heller spise litt mer fett i maten, men dette er bare synsing.

4 uker er ennå litt kort tid, men om du ønsker og begynne å se på kostholdet ditt og sammensetningen av det, kan du feks bruke www.diett.no for å se hvordan du ligger an både energimessig og fordelingen av næringsstoffer. Spiser du veldig mye proteiner i forhold til fett, kan det være en årsak til at vektnedgangen går tregt, da proteiner gir en viss blodsukkerøkning. Spiser du veldig mye mer energi(kalorier) enn kroppen din forbruker, vil den heller ikke ha behov for å hente energi fra kroppsfettet, den vil være fornøyd med fettet du inntar gjennom maten :)

Optimal ernærings grunder har sagt at det optimale kostholdet er når man med så lite matmengde som mulig kan få i seg alle næringsstoffene og energien kroppen har behov for :) Derfor, spis når du er sulten og stans når du er mett. Muligens må du som meg teste ut litt hvor mye du MÅ spise for å bli mett nok, for meg er ihvertfall ikke den mengden så veldig stor, selv om jeg veier en del mer enn deg og er ganske mye lengre :) (Men jeg er så glad i mat som smaker godt, og jobber fremdeles etter to år med å begrense mengden etter hvor METT jeg er - ikke hvor godt det smaker...)

Jeg er lidt træt, men ellers har jeg det godt.. Jeg har skåret ned på mængden af grøntsager, da jeg tænkte at det måske kunne sætte fut i tingene, men kan da godt se, at jeg skal skrue op igen.. :rolleyes:
Jeg kommer sjældent op på 20 g karb.. Ligger ofte mellem 5-10 g og troede jeg var så god.. :(
Desuden tager jeg vitaminpille hver dag for en sikkerheds skyld..
Jeg har selv tænkt, at jeg måske lå for højt i protein, de fleste dage, ligger jeg lidt over 100 g.. Angående kyllingelåret, så er det altså kun klubben jeg spiser.. :D
Men jeg synes jeg hører lidt uenigheder.. Nogen mener, at man ikke skal tæller kcal og nu siger du, at jeg måske får for mange.. Nu bliver jeg da forvirret.. :confused:
Tak for jeres svar :p

Borealis sa for siden:

Drikker du rikelig med vann?:)

Nerthus sa for siden:

Uff, det var litt dumt av meg og dra energiinntaket inn som tema så tidlig... kan du glemme det noen uker er du snill? ;) Det var mest for å dekke alle muligheter for manglende nedgang.
5-10 g kh er fryktelig lite, så kraftig økning på grønnsaker kan avhjelpe litt. De ketogene retningene anbefaler vel et inntak på minimum 15-20 g kh pr dag såvidt jeg husker. Samtidig har jo skaldeman en 50+ måte som innebærer så lite kh, men da er fettinntaket meget viktig! Er du litt trøtt for tiden, spis mer grønnsaker og kanskje også litt bær av og til så du får opp litt større kh-inntak.

Generell regel for protein er jo ca 1 g pr kilo kroppsvekt om du da ikke er meget aktiv. Du bør spise minst like mange gram fett som protein, helst mer, når du spiser så ketogent som du gjør nå for å få en fin fordeling av næringsstoffene :)

Pamdora sa for siden:

Jeg hadde det akkurat som deg til å begynne med. jeg gikk ned 2-3 kg de to første ukene for så å stoppe opp. den neste uken gikk jeg opp 2 kg i vekt. jeg veide nå nesten like mye som når jeg startet. Det som hjalp meg gjennom denne perioden var målbåndet. Selv om jeg ikke gikk ned i vekt gikk jeg ganske raskt inn i cm rundt mage, bryst og hofter. Etter et par uker med stillstad på vekten begynte den å gå gradvis nedover ca 0,5 kg pr uke og etter 15 uker hadde jeg gått ned 8 kg. Jeg har gått inn mye mer i cm enn det vekten skulle tilsi.
ps Husk muskler veier mer enn fett, og når du får i deg nok fett og proteiner så kan muskelmassen øke litt selv om du ikke trener. Det er min erfaring. Så fortsett med denne dietten den vil gjøre deg godt.

macadamia79 sa for siden:

Det har jeg hørt så mange ganger at jeg tenkte det kunne være interessant å sjekke.

I biologiens verden så vil du gå opp 0,48kg hvis du erstatter tre liter fett med tre liter muskler. Bro-science sier at man ikke kan legge på seg mer enn 28g muskler på ett døgn.

Så hvis vi ser på hvor lang tid det tar å lage tre liter muskler: 3,18kg finner vi at det tar i beste fall ca 113 døgn for en bolegutt som prøver så hardt han kan. De fleste av oss er ikke der. Og ikke engang menn :)

At man bytter ut muskler med fett er IKKE nødvendigvis en forklaring på at man står stille på vekta.

Jepp :)
  1. The density of mammalian skeletal muscle is 1.06 g/ml.
    "... 1.06 g/cm-3 which is the density of mammalian skeletal muscle"

Source for quote: The Journals of Gerontology Series A: Biological
Sciences and Medical Sciences 56:B191-B197 (2001)
Specific Force Deficit in Skeletal Muscles of Old Rats Is Partially
Explained by the Existence of Denervated Muscle Fibers
Melanie G. Urbancheka, Elisa B. Pickenb, Loree K. Kalliainenc and
William M. Kuzon, Jr.a,d
biomed.gerontologyjournals.org/cgi/content/full/56/5/B191#R23

Reference given by the authors: Mendez J, Keys A, 1960. Density and
composition of mammalian muscle. Metabolism 9:184-188.

1. The density of adipose tissue (fat) is about 0.9 g/ml
    "...by multiplying the density of adipose tissue (0.9196 g/ml)"
    Source: Association of adiponectin and resistin with adipose tissue
    compartments, insulin resistance and dyslipidaemia
    M. S. Farvid1, T. W. K. Ng2, D. C. Chan2, P. H. R. Barrett2 and G. F. Watts2*
    www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1463-1326.2004.00410.x

Alynna sa for siden:

Ahh, putt mere i salaten enn bare salat ja, det er fint å øke på med mer tomat, paprika som du har nevnt, kanskje løk osv. Jeg tenker kanskje jeg spiser en mer blandet salat enn deg, siden jeg fort kommer opp i 10 karber på en salat.

Ta gjerne broccoli, blomkål eller spinat til kyllingen, eller 100g rotgrønnsaker (ikke potet) så er du fort opp i 15-20 per dag. Det ideelle er å ligge på akkurat så mange karber at du er i ketosetilstand. Hjernen har godt av de få karbene du spiser. Eller litt bringebær/blåbær med fløte på til dessert, det er godt det. Jeg hadde aldri problemer med å få i meg 15 karber, var snarere vanskelig å komme under 10 siden jeg er så interessert i matlaging.

Min grønnsaksfavoritt til kylling er ratatouille

[img]http://sarahjessicajohnson.typepad.com/.a/6a015432f6b20a970c01538f3cea38970b-800wi[/img]

Min ser omtrent sånn ut, og har squash, aubergine, tomater, løk, paprika og litt raspet gulrot i seg, surret i pannen med masse olivenolje, salt, pepper, 1 ts søtning, et fedd hvitløk og noe middelhavskrydder. Grønnsakene ender i snitt på ca 3,5 g kh per 100 g ratatouille sånn jeg deler opp.

Tusind tak for alle jeres svar..
Jeg tror da vist også lige jeg skal have lidt flere grøntsager.. Det smager jo også godt.. ;)
Jeg drikker omkring 2 liter væske om dagen, mest vand, men også kaffe.. :)
Så jeg skal altså spise flere grøntsager og ellers bare være tålmodig.. :)
Prøver.. :*

Marella77 sa for siden:

Hei :)

Jeg vet at man skal kunne spise når man er sulten og til man er mett, uansett tid på døgnet. Men jeg har funnet ut at jeg må kutte ut kveldsmaten om jeg skal gå ned.

Lykke til!!

Ps, Jeg tror det er lurt å spise mye fett til frokost for å få igang kroppen skikkelig, deretter mindre fett om du skjønner...

Marella77 sa for siden:

Hvordan olivenolje steker du i? Trodde ikke man kunne steke i olivenolje jeg... Pga for høy temperatur... (here we go again... hehe... sorry at jeg maser...)
Jeg spør ikke for komme med pekefingeren, men for å lære. Jeg savner noe å steke i utenom cocosa og smør.

PrøveKanin sa for siden:

Du spiser en del ost og fløte, jeg sliter selv med melkesukker. Har sett at flere har rapportert om dette problemet her tidligere. Det kan jo hende det har noe med det å gjøre, men jeg vet jo ikke.

smgj sa for siden:

Surre grønnsaker gjør man som regel på så lav varme at man kan forsvare olivenoljen. ;) (NB - ikke så varmt at det ryker eller grønsnakene får stekeskorpe.)

Marella77 sa for siden:

Men da tar det vel en evighet? Jeg er ikke god på å steke på svak varme :o

smgj sa for siden:

Har du det travelt så bruk cocosa. ;)

Marella77 sa for siden:

Kjøpte en olivenolje i dag med nøkkelhull og sånn HLH merke på, eller er det LHL? Landsforeningen for hjerte og lungesyke??? Tror det. Det stod på flaska at den var egnet til steking, baking osv...

jeg har bare cocosa extra virgin, ikke den pure, og det var så dyr, så det byr meg i mot å kjøpe en til... ;)

langaard sa for siden:

Bestill på iherb.no, mye billigere:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.