Jepp tenkte vi kunne ha det. Hehe. Hva kan en ekte lavkarboer spise i jula mon tro? Speke kjøtt er vel ideelt bortsett fra alt saltet da. Å som jeg gleder meg.... Ribbe er jo veldig bra. Men skal bli rart med ribbe uten poteter i år. Men det gjør meg faktisk ingenting. Savnet etter poteter er ikke stort, enda det var det beste jeg visste før.
Men hva med riskrem?? Finnes det en lavkarbo riskrem variant? Hehe nei det er vel bare å drømme om:D.
Jeg lager stort sett alltid både ribbe og pinnekjøtt til julaften. Både fordi sambo og jeg har forskjellige julepreferanser, men også fordi at da er middagen 1. eller 2. juledag VELDIG enkel; oppvarmet middage fra julaften! :heia:
Ellers når det gjelder søtt så er jeg megaglad for at jeg IKKE er glad i søtt og at det dermed ikke blir laget noe spes i søtveien heller. Men de andre liker fine rundstykker og saltmat og DET har vi! Bare at jeg spiser bare saltmaten..:o
Skal det først VÆRE noe søtt så lager jeg fruktcoctail. Det er nok det. Vi har omtrent ikke julekaker da jeg mener det bare trigger noe som er vanskeligere å kutte ut etterpå. Hvorfor i all verden skal man fylle på med søte ting bare fordi det er jul?? Holder i massevis med litt søt frukt. :sikle:
Frukt, ost og nøtter er himmelsk!!!! :sikle: Og er man voksen kan man ha litt rødvin til. :ja: DET er jul det! :heia:
Jeg har grublet mye på hva jeg skal spise i julen, og tror jeg har kommet fram til en grei løsning. Jeg er egentlig i min siste uke på Eurodietts Fase i romjula, og skal derfor spise 4 ED-produkter i tillegg til et vanlig lavkarbomåltid med proteiner. Men jeg tenker at dette er en livsstilsomlegging for meg og det er tross alt jul bare en gang i året. Derfor vil jeg ta en ørliten Fase 2 ferie, men likevel spise noen produkter daglig i tillegg til annen lavkarbomat. Godteri, kaker og desserter vil bestå av oppskrifter jeg finner her inne. Målet er å ikke gå opp i vekt akkurat den uken, men likevel kose meg litt ekstra med lovlig godteri ettersom det tross alt er jul :) Det blir min første jul uten kjøttkaker og riskrem, men det skal gå greit. Er jo så mye annet godt jeg kan spise:p
Jeg har tenkt å lage blomkålris som tilbehør tror jeg, eventuelt mos av sellerirot? Og riskrem kan erstattes med CC blandet med krem, nam, nam... Blir nok hjemmelaget saus av bær, men ellers funker det også med fun-light. Og så blir det å bake litt lavkarbo varianter av julekaker. Jeg trenger alternativer, skal det være en livsstilsendring, så må det jo også være rom for kos, selv i matveien.
Selve julaften spiser jeg julemiddagen som vanlig: Pinnekjøtt, kålrotstappe og potet. Riskrem m/ rød saus til dessert.
Jeg tåler det, blir ikke dårlig av plutselig å få raske karber i kroppen. Enkelte kan faktisk bli dårlige viss de plutselig får i seg mye raske karber.
Brød og gjærbakst holder jeg meg unna, da blir jeg dårlig i magen :ja:
Men resten av jula holder jeg meg unna sukker. Lager sukkerfritt godis og kaker.
Og spiser grønnsaker i stedet for poteter til middagene :ja:
Vi lager alltid kalkun, og ettersom det er jeg som står for matlagingen kommer jeg til å passe på at den blir øst med smør og ikke vann! Kommer til å holde meg unna potetene og lage forskjellige former for LCHF konfekt og snop. Men riskremen den tror jeg ikke jeg kan stå over.. Kan jo lage en posjon med sukrin i det minste for å begrense skaden :)
Vi bruker pinnekjøtt på julaften. Nam nam. Og riskrem til dessert. Heldigvis så har jeg ikke søt sug så snop frister meg ikke i det hele tatt. Det kan jeg stå over. Men lurer litt på den der riskremen ja:p.
Jeg blir faktisk skikkelig daff og dårlig om jeg spiser ekstra karbo så jeg vet ikke om det å unne seg poteter er så lurt. Dagen derpå blir tung å trasig da. Så jeg vet ikke enda. Har ikke bestemt meg for om jeg skal ta meg ei eller ikke.
Mitt største problem er vel at jeg bare eeeelsker clementiner. Åhh jeg kan spise flere kg jeg hvis jeg har. Så jeg tror det kan bli eneste prøvelsen med desember gitt.:rolleyes:
Riskrem skal jeg ha på julaften åkke som....samme med grøten på lille julaften. Potetene kan jeg fint stå over.
Og yndlingssnopet mitt har kommet til Norge. Så jeg sa til min bedre halvdel at jeg ønsker en liten pose i julegave som jeg skal synde med i romjula :o
Så får det være om jeg går opp ett par kg som må av etter nyttår. Bare jul en gang i året uannsett. :p
Jeg er innstilt på å ofre klementiner og twist i advendtstiden som jeg vanligvis elsker. Og sjokoladekalenderen er byttet ut med en ekstra flax-kalender :D
Og julekaker spiser jeg sjelden uannsett
Skal til Gran Canaria i jula men jeg er rimelig sikker på det er norske restauranter og norsk julemat der, hehe :D så håper på pinnekjøtt, hvis ikke blir det vel noe annet god lavkarbomat ;)
Hos oss blir det pinnekjøtt på julaften :smile: og da har jeg tenkt å spise kålrabistappen (og kanskje en halv potet). Julaften + 1.juledag blir mine "fridager". Jeg skal spise en marsipangris, en sjokoladerekkert og riskrem. Jeg godtar at dette setter meg tilbake en uke eller tre på vekten, men synes det er verdt det. Mulig det høres teit ut, men jeg elsker jul og tradisjoner, og akkurat dette ønsker jeg ikke å fjerne fra min tradisjon. Bortsett fra disse tre tingene blir det mye lavkarbosnop i julen. Heldigvis spiser foreldrene mine også lavkarbo, så da blir det enklere :smile:
Hos meg blir det pinnekjøtt på julafta, og då med både potet og kalrabistappe :) Ellers blir poteta erstatta med masse grønsaker og sellerirot tilberedt på ulike måtar.
Eg skal lage kaker, snop og julekaker på lavkarbovis :) Savner ikkje sukker-godis i del heile tatt :p
Riskremen blir som sagt tidligare her: CC blanda i krem med saus av bær.
Åhhh....... no begynte eg å glede meg til jul..... bestilte billett til kirkekonsert med Alexander Rybak, Dennis Storhøi og Anne Vada også i dag :D
Julaften blir det pinnekjøtt, englepikker (eller sosisser, som noen kaller dem) kårotstappe og kokte poteter, etterfulgt av rislrem med rørte jordbær over.
Jeg kommer til å spise alt, akkurat som i fjor, men fordelingen på min asjett er lite potet, mere kålrotstappe og mest kjøtt og englepikker.
Riskremen hos oss har mye pisket fløte i seg, så jeg takler fint en porsjon av det en gang i året. Og jordbærene røres som de er helt uten søtning. Har blitt så vant til det etterhvert at jeg faktisk synes det av og til smaker for søtt.
Når det gjelder kaker og godteri, så spiser jeg lite av det selv. Fant frem til noen sorter i fjor, og kommer til å lete etter flere dette året.
Rekner med minsten min skal lage sitt favorittgodteri dette året også, mintsjokolade med sjokoaldetrekk. Ikke lavkarbo, men farlig godt.
Riskrem har jeg aldri likt, så den er veldig grei. Og favorittdesserten min er særdeles enkel å lage lavkarbo - dronning mauds pudding. Det har vært juledesserten der jeg har vært de siste årene (jeg som har laget), og ingen merket i fjor at den var sukkerfri! :)
Sånn utenom det har jeg litt lavkarbo-fri i jula. Hadde det samme i fjor, ja jeg gikk opp noen kilo, men de gikk jeg heldigvis ned igjen allerede første uka. Jeg er (uheldigvis?) ikke av de som blir veldig dårlige av høykarbo, og jula (og en uke på sommeren) er på sett og vis en motivasjon gjennom resten av året. Det er ikke alle av mine livretter som akkurat er lavkarbo-vennlige, så jeg vet at jeg kan spise dem hvertfall en gang i året... En liten trøst når maten frister veldig...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.