< Tilbake til oversikten

Benmargsdonorer

Muskat sa for siden:

Dette dukket opp i postkassa mi. Jeg synes det er en så god sak at jeg legger den inn her, for å minne alle på at vi kan gjøre noe for andre, om ikke annet så ved å tilby hjelp og gjøre oss tilgjengelige. Leukemi er en hjerteskjærende sykdom, særlig når den rammer barn og unge, som ofte er de gruppene som ofte har best utbytte av å få tilført benmarg fra donorer.

Muskat

Albertine sa for siden:

Jeg skulle gjerne ha gitt blod jeg, men befinner meg dessverre alt for langt unna de to blodbankene som finnes i fylket. Jeg skal likevel huske på det når jeg er i nærheten.

boble sa for siden:

Dette er jammen et vktig tema,Muskat! Bra at du la det inn!
[color=royalblue][/color]
Skamfull for a måtte innrømme at jeg ikke gir blod.Burde så absolutt ha vært blodgiver-veteran jeg,som har fått oppleve selv hvor livsbergende viktig det er med rett behandling og tilgang til ressurser.
Men for å være helt ærlig så har jeg ikke tenkt(!) på det! Men på mandag skal jeg på sykehuset i Drammen sammen med Helten,og der har de blodbank.
Så da skal det gies,blod! Det skulle bare mangle!
[color=royalblue][/color]
Det gjelder dere,og'!!!:rolleyes:

Fedonisten sa for siden:

Kan man være registrert som benmargsdonor - uten å være blodgiver?

De bare ler høyt av blodårene mine hvis jeg viser dem frem i blodbankene og sier at "Tanken er jo god, men.....". Og så ler de enda mer.....

Muskat sa for siden:

Nei, du må være blodgiver, men det er ikke sikkert at du trenger å faktisk GI BLOD. I følge brosjyrene blir du registrert når du gir blod, og krysser av for å være benmargsdonor. De trenger blodtypen din og stamceller, som de kan få fra blodet, for å kunne sjekke hvilke pasienter du kanskje kan hjelpe.

Hvis du sjekker www.vilduhjelpe.com, så ser du at du kan be om at dine celler sjekkes spesielt mot Bengt Eidem, som skrev brevet som dukket opp i postkassa mi.

Muskat

Alfie sa for siden:

Er allerede blodgiver. Og er FOR GAMMAL :eek::eek::eek: til å bli beinmargdonor... Auda..

Og Boble - er det ikke blodbank på sjukehuset på Kongsberg?????

jeef-micro sa for siden:

Kjempebra at slike tema også blir tatt opp på denne siden! Jobber selv i helsevesnet,så jeg vet hvor viktig dette er, men må desverre innrømme at jeg ikke har gitt blod enda, selv om jeg har tenkt på det i over et år... skjemmes

Tingeling sa for siden:

Jeg meldte meg faktisk som blodgiver for en uke siden omtrent :) Etter at jeg så et innslag på god morgen norge, fikk jeg endelig satt tanken ut i livet. Så jeg har fått time til samtale og sånt om noen uker.. Spennende :)

Dirgni sa for siden:

Godt at noen tar tak i dette, utrolig viktig! I tillegg bør man også melde seg som organdonor. Fint å kunne redde livet til noen andre når du selv ikke har noe mer liv igjen....

Prøvde å bli blodgiver for noen år siden, men de ville ikke ha blodet mitt, selv om jeg har AB-, den mest sjeldne blodtypen. :rolleyes: Men har en blodsykdom, så det var vel grunnen til avslaget.... Men jeg prøvde ihvertfall!

mofe sa for siden:

Nå har jeg sett han på Tabloid.. utrolig gripende.

Derfor har jeg nå bestemt meg for å bli både blodgiver og benmargsdonor. Jeg vegret meg litt, men så tenkte jeg "hvorfor ikke? jeg kan faktisk være den ene som redder livet hans."

Og da var det ikke noe mere å tenke på, egentlig.

Albertine sa for siden:

urk Jeg kan gi blod, men er det ikke ufattelig vondt å gi benmarg?

mofe sa for siden:

Nei, det var visst ikke det. Litt ubehag, bare, i etterkant. Det er visst en myte at det er så smertefullt.

Albertine sa for siden:

OK. Var ikke meningen å skremme noen altså...

mofe sa for siden:

Fra www.vilduhjelpe.com

boble sa for siden:

Sikkert..men jeg får jo aldi rotet meg opp dit,vettu. Det er mye greiere å ta heisen et par etasjer ned når jeg er i Drammen. For det å måtte være der et døgn,er så drepende kjedelig at det å ta turen ned for å gi litt blod fremstår som reine eventyret...

Muskat sa for siden:

Jeg er skikkelig pyse når det gjelder å gi blod, men har meldt meg på nå, og har vært registrert som organdonator lenge. Og har ikke lang tid igjen å gi benmarg på :( Men jeg trodde faktisk at det var rikelig med blodgivere i Norge - å oppdage at det ikke er det var en ahaopplevelse.

Muskat

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.