< Tilbake til oversikten

Helseapp

Tidl. medlem sa for siden:

Om du skulle fått deg en helseapp, hva ville du hatt i den? Hvilke elementer bør være med og hva kan gjøres for at du skulle brukt den daglig?

Mat?
Fysisk aktivitet?
Søvn?

Måloppnåelse?

Ville du betalt for det?

Alynna sa for siden:

For å være helt ærlig så tror jeg personlig foretrekker å gjøre slikt på PCen, fordi det går fortere og er mer oversiktlig til såpass kompliserte ting :)

Virker som "alle" skal lage en app for ditt og datt i dag fordi det er trendy.

En matvaretabell kunne dog vært kjekk å ha for hånden i butikken, en norsk en, muligens basert på en database ala den til diett.no eller matvareportalen.

Kanskje noen har glede av å plotte inn vekten sin på badet hver dag. Igjen, jeg hadde gjort det på pc'en, men en slik graf egner seg i det minste for håndholdte enheter. Kanskje noen strever med å huske å ta kosttilskudd og trenger en påminner om dette, men igjen har jo folk normal alarmfunksjon.

Ellers tror jeg folk sliter nok med å være disiplinerte nok til å fylle ut skjemaer hver dag for fremgang osv. på pc, og at det virker plundrete og nitid å gjøre dette i en app.

Hilsen en som har drevet med app-utvikling selv.

Glorfinia sa for siden:

Å kunne registere mat hadde vært ok, men det krever en velutbygd matvaredatabase. Jeg synes det er dritkjedelig å plotte inn egne matvarer, og å bruke andre brukere sine (som på diett.no) liker jeg ikke, de er ofte unøyaktige. For min del er det mer irriterende med en funksjon på en app som ikke funker ordentlig, enn at funksjonen ikke eksisterer i det hele tatt. :p

Fysisk aktivitet er også et pluss. Må kunne justeres for livsstil og fysiske mål selvsagt. :)

Søvn kan sikkert være aktuelt for noen, men jeg hadde nok ikke satt det høyest på prioriteringslista mi.

Måloppnåelseregistrering er et pluss, enten det gjelder å gå ned i vekt, slutte å røyke eller begynne å gjøre noe regelmessig, eller noe heelt annet.

Utover disse områdene kunne jeg tenkt meg, som jente, en mulighet til å registrere menssyklus. Jeg mener, når man først skal ha en app som tar sikte på å omfavne alt, kan man like gjerne inkludere alt. Kanskje unødvendig for hankjønn med den funksjonen da. :p

Jeg hadde gjerne betalt litt for en virkelig god app. Dessverre har jeg ikke kommet over noen som er verdt fem øre enda.

Jeg synes det er kjekt å kunne gjøre det på mobilen via app'er, så slipper jeg å være avhengig av pcen for å få oversikten jeg ønsker. :)

Enn noe enklere, poengsystem for hver gang du spiser grønnsaker, drikker vann og sover 8 timer på en natt?

Hva om det var et dyr, som var avhengig av deres helseutførelse for å være glad?

Carisma sa for siden:

Hallo spiseforstyrrelse/treningsnarkomani!
Først og fremst mener jeg det er feil å kalle en slik app for en helse app. Helse stikker dypere og handler om ting som leger osv. bør være involvert i.
Men en livsstilapp er ikke så dumt. Sannsynligvis finnes det hauger av det på markedet allerede, men ting som ville vært interesant er muligheten for å registrere måltider, tidspunkt på måltider, kosttilskudd, trening, søvn. Av mer avansert funksjoner mulighet for å registrere blodsukkerverdier, blodprøvesvar, allmennstistand o.l.
Dersom den skal få oss til å jobbe mot et spesifikt mål bør dette målet være noe som legges inn av brukeren, ikke forhåndsdeffinert. Og komme med advarsel om det er alt for ekstremt.

Takk for kritikk =) Du har helt rett i at helse dreier seg om mer og at livsstil er et bedre begrep!

Konseptet og det vi har tenkt hittil er at det skal dreie seg om å spise regelmessig (måltidsfrekvens kan en legge inn selv), drikke vann regelmessig, være i fysisk aktivitet daglig og legge seg (og stå opp) til tidspunkt en selv bestemmer.

Vi ønsker å unngå ekstreme ting og prøver å holde det elementært slik at alle kan følge den uansett diett og mål.

Krøllerellerei sa for siden:

Det finnes mange flotte apper som allerede har prøvd dette, så dere kunne kanskje sett på noen av dem som finnes og plukke det beste?
Jeg liker godt Cardiotrainer, det at en kan lage en treningsmerkelapp for seg selv inneværende uke. Appen er gratis, se på den. Kult med planlagte, utførte og spontane symboler.

Den snakker med en Noom, som jeg ikke bruker pga utelandsk mat da, men selve vekttrackingen der liker jeg.

Jeg bare tenker høyt her altså.

Er det vi driver med nå, i tillegg til å spørre mennesker hva de tenker.

Cardiotrainer ser flott ut, ville den vært mer attraktiv om du ville sett et symbol - i form av et datadyr - som ble glad av at du utførte trening, spiste når du har planlagt og står opp samt legger deg når du har planlagt?

Peppa Gris sa for siden:

Et datadyr? Nja.. Kanskje ikke.

Hva med en søvn, mat og treningskalender du setter opp selv og får poeng for å fullføre? Står du opp til tidspunktet du har satt 7 dager på rad vil du få et nytt nivå og sånn.

Kanutten sa for siden:

Jeg har en helse app, den måler pulsen min. Noe mer trenger jeg ikke. Og den er gratis.
Jeg er faktisk litt sånn småsketisk til at man kan bli FOR opphengt i egen helse. Akkurat som vekt og veiing.
Når det gjelder søvn kan jeg forsikre deg om at søvn ER ikke søvn! Det er snakk om kvaliteten på søvn og da må det andre remedier til ennhva en app kan klare for å måle det.

Glorfinia sa for siden:

Hvordan funker denne? Antar du må ha noe ekstrautstyr?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.