< Tilbake til oversikten

Hvilken kake lager du til farsdagen?

Bittemoren sa for siden:

Ja dette lurer jeg litt på for kake må jo mannen få ,men nå har det seg slik at siden august så har vi hatt bursdagsbesøk 1 gang i mnd og nå har jeg bestemt meg for at julemålet skal nåes, så jeg må gå for ei lavkarbokake sånn at vi kan kose oss alle sammen :) hva sier dere har dere noen gode forslag til meg som ikke stanser ketosen dom jeg er i?

frøken sa for siden:

mmm, har planer om å lage denne nydelige sjokoladekaken. Skikkelig konfektkake med moussefyll.

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48305

Sjokolademoussekake

100 g 86 % sjokolade
100 g kokesjokolade fra sukkerfritt
250 g smør
Søtning:
Sukrinmelis 40g
Splenda 3 ss
Flytende natreen 15 dr
7 medium egg

Sett ovnen på 175 grader. Smør en 24 form med smelta smør og strø med sukrinsukker
Smelt sjokolade, smør og søtning på svak varme under konstant røring. Avkjøl litt, rør inn eggeplommer.
Pisk eggehviter stive og bland de forsiktig inn i sjokoladeblandingen.

Ha 3/4 del av røra i forma. Stek på 175 grader i 30 min i nedre del av ovnen. Avkjøl minst 30 min. til den faller litt sammen. Hell resten av røra over. Sett kaldt ca 12 timer og NYYYT

Kanutten sa for siden:

Og jeg skal lage denne kaken som egner seg mest for far og mor, og kanskje ikke barna?? :o

Sjokolademoussekake!

Mandelbunn
125 g. malte mandler
3/4 -1 dl Splenda kjørt til melis i foodprocessor (Om du liker det søtt ta største mengde Splenda)
4 eggehvitter

Stivpisk eggehvittene, bland det andre forsikt i. Ha i rund kakeform som er kledd med bakepapir i bunnen. Stek ved 175 grader i ca 20 -25 minutter, avkjøles i forma. Når kaka er kald tar du den ut av forma, rengjør forma og har kaka tilbake i den.

Mousse
250 g. sukkerfri (helst 70%) mørk sjokolade feks Cavalier eller Valor
4 Eggeplommer
½ dl. Cognac eller Whisky
7 dl. Kremfløte

Smelt sjokoladen i vannbad, pass på at det ikke kommer vanndamp på den, da blir den kornete. Bland whiskeyen i sjokoladen, kjøl ned til ca 25 grader, pisk inn 1 og 1 eggeplomme, bland godt mellom hver. Pisk fløten stiv, tilsett 1/3 av den i sjokoladekremen, bland godt men med LETT hånd, tilsett resten av kremen og vend den lett inn med slikkepott. Hell moussen over kaka som ligger i den rengjorte forma. Sett kaldt, 6 t i kjøleskap eller 1 t i fryseren. Pynt med smeltet, mørk sukkerfri sjokolade du ringler over - eller kremdotter og hele kaffebønner. Sett kaldt igjen til du serverer.

Livsglede sa for siden:

Jeg lager nok verdens beste eller marengs rullekake. Har lagt ut oppskrift på de tidligere her på forumet ellers kan du finne begge oppskriftene på bloggen min:p Ha en fine farsdag alle farer:D

Camomilla sa for siden:

Jeg lagde Gerds ostekake :D Og spiste den opp :D

nellie sa for siden:

I morgen var det farsdag igjen.. Tenkte jeg skulle prøve kakemixen fra funksjonell mat.. Gulrotkake kanskje?

Dietta sa for siden:

Jeg bestilte sjokoladekakemiksen der i går (godt tilbud pga dato). Ser at den er sendt, men regner ikke med at den kommer allerede i dag.
Så, skulle de komme i dag, så kan mannen velge mellom den og Nannahs vafler. Kommer den ikke, har han ikke noe valg, da blir der Nannahs vafler :D

Gerd sa for siden:

I år ingen kake, da far sjøl er på reise :p

langaard sa for siden:

Mannen i huset får ikke kake, men en ekstra god middag:)

Kitt sa for siden:

Mannen her i huset liker ikke kake noe særlig, han, så det blir biffmiddag i stede!:sikle:

nellie sa for siden:

Jeg liker kake.:o Og lillemor gjør det.:p

BenteR sa for siden:

Jeg lager moccakake.
Veldig enkel og lage og den store kakefavoritten her i huset.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.