I dag har jeg spist mye valnøtter. Ca 170g tipper jeg. Jeg vet at det sinnsykt mye kcal i disse, men på lavkarbo skal man jo ikke tenke på mye på kcal har jeg hørt. Jeg vet at nøtter kan være en stopper for vekta, men valnøtter er jo så sinnsykt sunt. Valnøtter ligger i toppskiktet når det gjelder innhold av antioksidanter, og de er proppfulle av helsebringende stoffer.
Nøttene inneholder blant annet polyphenoler som kan beskytte oss mot kreft, samt umettet fett og omega 3-fettsyrer som forebygger hjerte- og karsykdommer.
Valnøtter er rike på mineralet magnesium, som både styrker immunforsvaret og beinstrukturen.
Og spiser du en håndfull valnøtter før du legger deg, vil det sannsynligvis virke positivt på nattesøvnen. Det er fordi nøttene inneholder hormonet melatonin, som bedrer søvnmønsteret.
Jeg ville bare reklamere litt for disse, i tilfelle ikke alle visste dette. Jeg syns disse nøttene er en perfekt kilde til Omega 3! De hjelper også mot kvalme syns jeg! Jeg har litt i en pose i veska, som jeg kan spise om jeg er på butikken og kjenner meg sulten, men ikke har tid eller mulighet til å finne lavkarbo-mat. Men må vel begrense meg litt mer i fremtiden i forhold til hva jeg har gjort i dag.
Valnøtter er fortreffelige, men ikke noen god kilde til omega3 siden vi mennesker dessverre er dårlige til å bruke plantebasert (kortkjedet) omega3 (ALA). Når det er sagt kan det godt hende vi har egne, positive effekter av omega3 fra planter... men de kan ikke gram for gram sammenliknes med langkjedet omega3 (EPA/DHA) fra fisk.
Jeg har lest at man regner med at kun 5% av plantebasert omega3 blir omdannet, men finner ikke igjen kilden. Her er en, men det er et hav av ikkenøytrale kilder i dette spørsmålet (som selger enten linfrøolje eller selolje eller er vegetarianere...) www.marksdailyapple.com/flax-prostate-cancer-risk/
Spis altså gjerne valnøtter, men ikke for omega3. ;)
Oj, ja da har jeg tatt helt feil da. Jeg stoler på det jeg leser på nettet jeg vettu... Ja, da er det ikke så bra å spise dem likevel da, for de er jo veldig full av kcal. Jeg spiste med god samvittighet pga omega 3 jeg... ;) Takk for infoen :)
Vel - såvidt jeg vet har de fremdeles resten av fordelene på plass. Og som en god tilhenger at udo's så tror jeg også at omega3 i form av ALA har noe godt for seg. Så kos deg med valnøttene, du - men ikke la dem erstatte laksen. ;)
Valnøtter i sammen med litt akasiehonning er nyyydelig til ost! Akasiehonning har riktignok ca 60 karber pr 100 gram, men tro meg, du klarer deg leeenge med 10 gram siden det er enda søtere enn sukker.
Honningen er ikke tilstedet, mener jeg, for søthetens skyld, men for den gode sødmen du få av ost og valnøtter! :sikle:
Ikke akkurat slankemat i sånne mengder kanskje (spørs på hva du inntar ellers), men uten tvil sunt om de er ferske. Jeg synes det holder med 20-30 gram, men det er jo en personlig sak. Å innta 1190 kcal i bare nøtter, metter det nok til å holde kalori-inntaket moderat sånn at du ikke legger på deg av de? Jeg ville nå ikke blandet det med det søte Kanutten anbefaler. Da er det ikke lavkarbo lenger.
Vel 4:1 er da faktisk ikke så ille det da og regnes vel faktisk som innenfor anbefalt område. Uansett er ikke nøtter noe man bør la være hoveddelen av kostholdet, men det skjer vel bare om man "lever på" nøttemel, eller er vegetarisk lavkarber...
Valnøtter vil uansett antakelig være bedre "knask" enn "alt" knask man får kjøpt ferdig (som vanligvis inneholder vegetabilsk olje av ukjent opphav).
Og for å sette det i perspektiv så har ikke engang gressforet storfe bedre ratio enn 4:1 etter det jeg kan finne. ;)
Men - med valnøtter som så mye annet så er det hva det er du forsaker når du velger valnøttene som avgjør om det er sunt - for deg.
ALA blir i liten grad nyttiggjort, men enig i at valnotter ikke er det verste man kan snacke på. Kan være et tips at man bruker hele nøtter som man knekker selv, så spiser man gjerne mindre
1190 kcak på nøtter er jo alt for mye, det er jeg enig i. Spiser ikke så mye tilvanlig. Dagen etter jeg spiste så mye, gikk jeg opp på vekta, men det kan være tilfeldig. Men i det siste har jeg spist ca 50-100g hver dag, og vekten går nedover jevnt... 8,5 kg på 5 uker.
Det er uenighet om hvor akkurat idealområdet er. Uansett så er ikke 1:4 (snur tallet samme vei, jeg) så veldig dårlig. Spiser man den laksen samme dag så jevner det seg ut.
Om du bare skal spise mat som har idealfordeling i seg selv så blir det lite å spise. Man må se på fordelingen gjennom en dag, en uke... eller noe sånt.
Nå er jeg litt forvirret... mente du ikke 4 deler omega 6 og 1 del omega 3?
Jeg mente 2 deler omega 3 og 1 del omega 6... (Jeg skrev kanskje feil...) Og nå snur du på tallene til 1:4. Som i en del omega 3 og 4 deler omega 6?
hehe, nå går det helt i surr. Så spørsmålet er:
Hvor mange deler omega 3 er det i valnøtter i forhold til omega 6?
Hva er anbefalt?
Dersom valnøtter har myyye mer omega 6 enn omega 3, så er det vel like greit å ikke spise de eller? For er det ikke slik at omega 6 sletter ut de omega 3 man får i seg?
Er det ikke sånn at omega 3 er bra og omega 6 ikke er bra for kroppen?
Bør man ikke da kutte ut alt med omega 6 og kun spise rene omega 3 kilder? (om det fins noen... )
ok, supert!! Da kan jeg fortsette som før da! (bare at jeg burde bytta ut den oppdrettslaksen til fersk laks... Jeg burde kanskje begynt å fiske i elva... hehe)
Valnøtter har fire ganger så mye omega 6 som omega 3. Tror vi er helt enige, jeg. Laks har mer omega 3 enn omega 6.
Man anbefaler vel at mennesket skal sikte mot like menger omega 3 som omega 6 opp mot fire ganger så mye omega 6 som omega 3. (Dagens vestlige kosthod gir lett 12-20 ganger mer omega 6 enn omega 3)
Iallfall sånn ca det jeg har fått med meg.
Når det gjelder omega 3 så kommer den i 3 varianter: ALA, EPA og DHA. ALA er en realtivt kortkjedet omega 3-fettsyre som hovedsakelig finnes i fettoljen i nøtter, frø og andre "fete" plantematerialer. I vår kropp kan denne dannes om til EPA og videre til DHA, men kun lite av det vi får i oss blir omdannet. (Man sier noen få; 5-12% av ALA kan omdannes til EPA + DHA og at dette varierer mellom kjønn, alder og personlige egenskaper. )
EPA og DHA er de to omega 3-fettsyrene som forskerne mener vi trenger. Disse er langkjedet og finnes mye i fet fisk, sel og vilt. Noen forskere sier det er viktigere å tenke EPA/DHA enn "omega 3".
(Men jeg synes det er greiest å tenke at maten skal være naturlig, ren og det som vi vet man har spist i større/mindre mengder gjennom store deler av menneskets utvikling nok er sikrere enn mye annet. )
Som en kurosietet:
I kroppen finnes også DPA (kroppen lager denne av EPA, eller vi kan få den fra morsmelk eller selolje).
Takk skal du ha. Jeg skjønner du har satt deg inn i dette. Jeg syns dette er avansert, så jeg får nesten lyst til å droppe å tenke på det om du skjønner... Men tusen takk for at du tok deg tid til å forklarer meg :)
Spis litt valnøtter med god samvittighet og spis fet fisk et par ganger i uka og du har helt sikkert forbedret forholdene for kroppen uansett.
Jeg er "nerd" og synes sånne ting er interessant, men jeg velger mat mest fra smak og så litt fra kunnskap. Og så tenker jeg på hvordan jeg spiste før og sier til meg selv at selv om jeg sikkert fremdeles gjør mye galt så er det uansett bedre...?
Ja, smgj, jeg vet ihvertfall hva den største feilen jeg gjorde før var, at jeg spiste ikke litt av alt men mye av få ting, som epler og gulrøtter. Da hadde jeg ingen god mage. Nå er den super.
Ja, du har så rett! :) Jeg spiser i alle fall 1000 ganger sunnere nå enn jeg har gjort på lenge! Jeg spiser mer fisk, mer grønnsaker og mindre godteri... dvs ingen godteri ;) Men savner det overskuddet jeg ble "lovet" i ketolysekur-boka... Men det kommer vel en dag ;)
Tror det er akasiehonningen det siktes til.
Men det er som med alt annet; Jeg ville ikke ha spist akasiehonning den første tiden på ketolyse, nå kunne jeg godt ha spist noe med en ts god honning - en gang i blant.
Til ost og nøtter passer det godt med noe søtt, men det er jo også godt alene. :)
Akasiehonningen er veldig søt og man trenger ikke mange grammene før det er nok. Jeg har "operert" med 10 gram honning når jeg har laget til valnøtter og honning og det blir knappe 7-8 karber inkl valnøttene i en liten skål som er mer enn hva jeg spiser alene. Vi er som oftest to stk som deler på det. Jeg bruker ofte akasiehonning istedet for splenda. Spenda har jo også mange karber, men siden man bruker så lite av det så går det. Det samme med hvitløk... :sikle:
Men enig med du, det er nok sikkert lurest å holde seg unna akasiehonning den første tiden på ketolyse til man kanskje tør utforske litt mer.
Tipper det var honningen?
Men jeg enig med deg... den Akasiehonningen er ufattelig god... :sikle:
Brieost, med aksasiehonning er omtrent den beste desserten jeg får. valnøtter og bær oppå ville gjøre det fantastisk!:D
men det må jo være i svært sjeldne annledninger da... for det er jo unektelig en del karber i honning:(
høres bra ut, misforstå meg rett.. Jeg er i min sjette uke nå, så da kommer vel marta i farta snart ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.