Det første tallet er de første blodprøvene, mens det siste er de siste resultatene. Ser at det er noe endringer men aner ikke hva prøvene er eller om det er gode endringer :P Er det noen som vil tolke og forklare litt for meg? normalverdier står bakom i paranteser.
Tja ... hvordan føler du deg? Det er jo det som er viktigst, ikke sant? Ingen vits i å snakke om optimalområder på blodprøvene dersom du kjenner deg bra. :)
(Og det er lurt å legge ut referanseområdet også, fordi det er nemlig forskjellig fra lab til lab og kan variere bra mye...)
Tja den siste måneden har jeg følt meg dritt men det skyldes sykdom. Utenom det så kjenner jeg meg fin. Pleier ikke kjenne om jeg har vitamin/mineralmangler før blodprøven avdekker dem. Er det ikke derfor det anbefales å ta blodprøver emd jevne mellomrom på ketolyse? For å oppdage evnt mangler tidlig? og hvor er kolesterol oppført?
For å si det sånn: jeg er fornøyd fordi jeg mister vekt. Jeg er fornøyd fordi jeg er mer utholdende og ar mindre smerter. Tar blodprøvene for å vite at innsiden er også fornøyd :)
Jeg kan iallfall ikke si at jeg ser noe spesielt. Stoffskiftedelen (ft3, ft4 og tsh) er jo det jeg har mest kjennskap til og den ser - i forhold til en som er medisinert - pussig ut. Men om du nettopp har vært syk så er ikke det uvanlig at den nedreguleres (man skal ligge rolig og bli frisk når man er syk).
Den folaten stusser jeg litt på. Jeg kjenner ikke til den prøven om det er noe muffens forbundet med å være "unormalt" høy. Så den hadde jeg nok spurt legen om.
Ble disse prøvene tatt fastende? Hvis ikke kan denne verdien være falskt forhøyet.
Folat og b12 er to forskjellige ting. B12 finner du i kjøtt.
Som sagt - jeg kjenner ikke til noen problemer forbundet med høy folat... (derimot er det helt sikkert ikke bra å ha lav). Men siden den er høyere enn det man anser å være "normalt" i dag (husk at normalorådene bare representerer et gjennomsnitt fra befolkningen, IKKE idealverdier) så hadde jeg spurt.
Når det gjelder stoffskiftet så er de litt "rare" på den måten at TSH ikke responderer som forventet på at både ft3 og ft4 er lavere i den siste prøven enn i den første (Når ft4 og ft3 går ned så skal TSH gå opp "etter boka".)
Men det viktigste er om du føler deg vel med dette. I klartekst sier TSHen din at den synes at kroppen har nok stoffskiftehormoner i blodet. (Lav TSH = hypofysen/kroppen synes det er "nok hormoner (ft3/ft4) i blodet") Om du også kjenner deg slik så er alt vel.
Har du ingen symptomer på stoffskifteproblemer så er det ingen grunn til å bli bekymret. Eventuelt kan du be om en anti-TPO-test siden dette er den vanligste måten man blir stoffskiftesyk på... og det kan oppdages en god stund i forveien før man blir syk av hormonmangelen.
Symptomlista: (tørr hud, manglende evne til å bli varm, håravfall, vektøning - se flere her også de på "uncommon"-lista er skremmende vanlige før diagnose en.wikipedia.org/wiki/Hypothyroidism#Signs_and_symptoms )
En annen ting er at dersom du er opptatt av å ta blodprøver for å kunne avdekke mangler så trenger du å få målt vitamin d.
Jeg har brukt bla denne siden for å lære litt mer om hva de forskjellige prøvene betyr :) NB at normalområdet kan være annerledes fra den laben dine prøver er tatt hos.
Enig i at du må kjenne på hvordan du føler deg, siden DITT normalområde kan ligge helt øverst eller helt nederst i ref. området. Generelt sett ser jo prøvene helt greit ut, ingen store avvik uten at jeg kjenner din sykdomshistorie ellers, bare litt synsing :)
Var bare synsing jeg spurte om, er nokså sikker på at legen hadde sagt noe dersom prøvene skilte seg ut. Er litt greit å ha noen spørsmål klar til neste gang jeg snakker med han (skal ta opp det smgj sier bla) slik at vi kan ha en fornuftig lege-pasient dialog.. Når jeg ser på prøvene og normalverdiene ser jeg heller ingenting som peker seg ut, føler meg (tilvanlig) i fin form..
Folat er vel B9.
Jeg har også forhøyede verdier der, og har hatt det i lang tid. Har fått beskjed om at for høye verdier ikke er farlig, det er visst de blir for lave det er trøbbel på gang.
Høy folat skal også beskytte mot kreft.
Vegard Lysnes blogg om bla vitaminer og mineraler er en gode kilde til info om bla folat. Ihvertfall min nye favoritt når det gjelder den type informasjon, og det er så kjekt at man kan jo spørre om det er noe man lurer på :)
Nå har jeg masse å lese på, tusen takk! Ser frem til å prøve forstå mer av dette :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.