< Tilbake til oversikten

Kylling med tahini; for den søtsugne

Yrla sa for siden:

Har du en kyllingfilet på ( f.eks 134 g) i kjøleskapet?
hent den frem, salt og pepre den, smelt f.eks 6 g ghee/smør og hell over.

Ta 2 ss rå, flytende tahini (fåes billig på internasjonale "grønnsaksbutikker") over og tilsett masse salt.

Ved siden av er det godt med litt (f.eks 20 g) greddost eller ridderost f.eks.
Tilsammen gir dette kun 0,56 karbohydrater,
43.19 g protein,
22,31 g fett og 382 kcal.

Camomilla sa for siden:

Oj, hva er Tahini? Tror du det er noe de større dagligvarene kan føre?

Photobscura sa for siden:

Tahini er sesamfrøpaste (veldig godt, og en viktig ingrediens i f.eks. hummus), og mange dagligvarebutikker har det, gjerne sammen med litt "alternativ" mat. På Kiwi her har de tahini sammen med råsjokolade, ris/soyamelk, bulgur og den slags.

Camomilla sa for siden:

Takk, Photo :) Skal definitivt kikke etter det neste gang jeg er både på Meny og Kiwi - er det på glass, i boks eller pose? Ikke i kjøledisken vel?

Photobscura sa for siden:

På glass. Ligner litt på peanøttsmør i farge og konsistens.

Yrla sa for siden:

Den jeg bruker er mer rennende en den beste tahinien som er fra Monki og finnes på helsekost. Min kjøpte jeg på Istanbul, en tyrkersjappe på Hauketo. Internasjonale butikker som denne har flere typer. Min er rå og rennende og med litt færre karbohydrater enn den vanlige som er mer tørr. Det er billigere å kjøpe der. Denne kostet 34 og var et dobbelt så stort glass enn vanlig.Den jeg bruker er fra Metin:www.alibaba.com/product-tp/110270541/Tahini/showimage.html

Camomilla sa for siden:

Har dessverre dårlig tilgang på innvandrerbutikker her jeg bor, men dersom jeg er innom tigerstaden skal jeg se etter den :) Varmer du tahinien oppå kyllingen, eller er kyllingen ferdigstekt og tahinien "dressing"? Vil jeg da kunne blande ut litt tørrere tahini med f.eks. olje og smøre over?

Yrla sa for siden:

Tahini av god kvalitet er rennende nok til å ta med skje og helle over. Kjøper du den fra Monki er du garantert godt resultat. De har den fra Monki på Røtter på St.Hans haugen ihvertfall. Husk masse salt på for å få frem den søte smaken. Den skal røres i før bruk. Jeg heller over kyllingen uoppvarmet ja. Rett fra kjøleskapet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.