Heisann:) Ser det finnes en del gamle innlegg angående marsipan. Men starter et nytt da dette innholdt mest om hvordan man laget det selv. Jeg har prøvd og laget det selv med mandelmel. Og det smakte ikke særlig godt. Mandelmeltet mitt er fra Fuksjonell mat og er brun/rød. Står at det er fra skålda mandler , men det kan det jo ikke være? Liker heller ikke smaken av dette melet.
Så spørsmålet mitt er da finnes det en variant på markedet som er tilgjengelig nå uten sukker og minimalt med karbohydrater?? Har hørt om den fra odense, men den innholdt visst søtningsstoff som kroppen " tok opp som sukker"?? Finnes det noen andre? Ringte Life på Triaden , de sa at de fikk marsipan fra helio eller noe og cavalier. Men at de gikk fort. Hvordan er disse typene??
Jeg er svært glad i jula,juleforbredelser, go mat, og kos . Og har vært veldig flink til og ha et lavkarbo kosthold frem til nå. Men nå står jula for tur og veit at det kan komme en del fristelser der!
Det er firkantede blokker med marspan. Smaker godt, men jeg bruker det ikke pga maltitolen. På meg har den akkurat samme virkning som sukker :mad:
Ang. hjemmelaget marsipan: Nå har jeg ikke sjekket ut mandelmelet du henviser til, men marsipan lages av malte mandler. Mandelmel er ikke det samme, da det er fettredusert. Kanskje det er derfor maripanen din ikke ble bra ? :)
Finnes det sukkerfri marsipan altså?
Jeg har laget hjemmelaget marsipan med melis og synes ikke den er like god som Nidars...:rolleyes:
Liker ikke så godt grov marsipan jeg....
Yepp, som det står tidligere så har Cavalier sukkerfri marsipan søtet med maltitol. Den er ganske så lik Nidars i både farge og konsistens og ikke gal på smak heller :)
Sist jeg laget marsipan hjemme, malte jeg de skoldede mandlene 2 ganger i mandelkvern, og da ble det ikke grovt i et hele tatt :)
Det er bare å søke på marsipan her inne. Masse oppskrifter!
Ellers blir det nok definitivt ikke god marsipan av mandelmelet fra funksjonell mat, det er mandelmel og ikke kun malte mandler. Ellers skal alltid mandler skoldes FØR man maler de og bruker de i marspian. Jeg fortrekker en blanding av sukrin og splenda i marsipan.
Ergo bruk malte og skoldete mandler og IKKE mandelmel som er avfettet og malt MED skall.
Aha nå løste du nettopp et mysterie for meg. Jeg tåler IKKE mandler når de er råe/ubehandlet, men når de er oppvarmet så går det bra. Har alltid lurt på hvorfor jeg tåler marsipan så greit..
Funksjonell Mat har et produkt som heter finmalte mandler også, det fungerer fint til marsipan. I dette produktet er fettet bevart, mens mye av det er tatt ut i mandelmelet (for at det skal kunne fungere bedre som mel).:)
Har noen her prøvd å bake kransekake ved å erstatte melis med sukrinmelis?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.