< Tilbake til oversikten

Skal bake, men mangler bakepulver. Noen som vet om ...

Marella77 sa for siden:

Hei. Jeg skal bake nannas smørbrød, og jeg mangler bakepulver. Noen som vet om jeg kan bruke tørrgjær isteden? Hva er egentlig forskjellen? Begge de produktene hever jo deigen?

Håper noen vet .... :)

Yonah sa for siden:

Gjær må ha noe å leve av, det funker kun på deiger som inneholder gluten, nok gluten.

Bruk heller natron. Bakepulver inneholder natron.

Marella77 sa for siden:

Jeg har faktisk natron!!!! Helt uttrolig faktisk. Er det lik mengde som bakepulver tror du? Takk for at svarte så fort ;)

Marella77 sa for siden:

goolet nå, fant dette:

“Du kan bruke bakepulver istedenfor natron (du må bruke mer bakepulver, og det kan påvirke smaken), men du kan ikke bruke natron istedenfor bakepulver. Natron alene er ikke syrlig nok til å heve, men du kan selv lage bakepulver ved å blande to deler vinstein (cremor tartari, kaliumhydrogentartrat) og en del natron."

Har du selv bukt natron og fått det til å funke?

Yonah sa for siden:

Jeg er ikke helt sikker på om det er lik mengde, heller litt mindre tror jeg. Hva skal du bake? Jeg synes noen av oppskriftene her inne har lite bakepulver i seg.. Jeg er vandt med amerikanske oppskrifter, sleng i 2-3ss bakepulver liksom:lol:

Yonah sa for siden:

Jeg har bakt mange kaker med natron i, feks sjokoladekaker. Husk at egg også hever kaker.

Er det langt til butikken for deg da?

Marella77 sa for siden:

Jeg skal bake nannas smørbrød...

Nannas smørbrød.

3 egg

75g kremost

1/2 dl fløte

110g finmalte solsikkekjerner

1 ss fiberhusk

1/2 ts bakepulver

1 ts salt

Er ikke så langt til butikken, men orker ikke nå, lat i dag!

Yonah sa for siden:

Helt ærlig, jeg hadde ikke brydd meg om bakepulveret og prøvd uten, evt med en ts natron. Det er så mye egg i disse. Evt stivpiske eggehviten og vende inn i det andre, da blir det i allefall luftig.

Marella77 sa for siden:

ok, takk, får se hva jeg gjør... Når jeg først skal bake, så ønsker jeg et bra resultat... Liker ikke å bake egentlig... Men takk for rådene ;)

Yonah sa for siden:

Jeg elsker jo å eksperimentere jeg da... Jeg er typen som handler og tenker ferdig etter at jeg har startet, men det går som regel bra altså.

Hva med å lage oopsier? Søk på oopsie, er en kjempelang tråd her inne. Oppsie= namnam!

Ellers er det jo bare å male solsikkerfrøene( gjerne i en blenderbolle til stvmikser om du har det, for da kan du slenge alt annet i etter å ha hakket frøene fint), blandet i alt uten eggehviter. Pisk eggehvitene stive( til du kan snu bollen på hodet), vend eggehvitene inn i resten og stryk ut på brett med bakepapir. Hele prosessen tar maks 10 minutter.

Marella77 sa for siden:

Du.... nå har jeg bakt og smakt! Jeg aner jo ikke hvordan de skal smake, eller se ut.. Men det hevet seg iallefall i ovnen, og da jeg skjærte (skrives det slik?) det opp, falt lufta ut, men det gjør jo ikke noe.

Jeg tok i natron og litt sukker, samt litt rømme. (det stod på natronpakken at man kunne bruke det isteden for bakepulver om det var bl.a rømme i deigen...)

Jeg tok også litt linfrø i deigen, men tror jeg prøver uten neste gang. Ble ok, men ikke sånn wow-godt! Men deilig med noe under pålegget. Ble 12 stk, med 2,16 kh pr stk.

Tusen takk for hjelpen, jeg hadde ALDRI funnet på å bruke natron selv...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.