< Tilbake til oversikten

Krukke med gjærlås

macadamia79 sa for siden:

Tenkte å prøve meg på fermentert surkål, men;

Jeg har prøvd å finne ut hvor jeg kan få kjøpt en gjæringskrukke med steinvekter her til lands, uten hell. Nærmeste er i Danmark (www.hjemmeproduktion.dk/shop/no/gjaerkrukker-15c1.html) men med moms og frakt og fortollingsgebyr så blir det fort dyrt nok...

Noen som vet hvor man kan skaffe seg en sånn?

smgj sa for siden:

Nei, men kan du ikke bare bruke en plastbøtte med tett lokk og en sånn billig jærlås som man får på jernia og alle butikker med vinleggingsutstyr og sette inn i et dertil egnet (boret) hull i lokket...? Men det blir kanskje et problem med vekta?

macadamia79 sa for siden:

Så frekt å antyde at jeg har et problem med vekta!

Hehehehe, måtte bare... :)

Men det var en god idé, sånne storhusholdnings mat/dressing/kjøttkake-spann i plast med lokk kunne jo funke. Dog ikke så pent å ha i kroken bak kjøkkendøra :P

smgj sa for siden:

:p

Jeg tror det står mange sånne bøtter rundt omkring... Spesielt på "bad nr 2". Med ymse oppi. ;)

Men tilbake til syltekålen. Husets Herre har russiske aner og de hadde altså kålbøtta på verandaen?

Denne framgangsmåten ser riktig ut ifht det han forteller.
www.sookandcook.com/en/recipe/525-russian-fermented-cabbage-recipe-kapusta-sauerkraut.php

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.