I går forsøkte jeg meg på å lage "glutenfritt" i allefall glutenredusert, brød uten gjær (brukte bakepulver).
Lavkarbo var ikke det viktigeste denne gangen siden brødet var ment som en enklere lunch til mann og barn, ikke til meg. (Jeg koser meg med Nanna's knekkebrød jeg, men de andre vil ha litt mer variasjon:rolleyes:)
Dette er vel omtrent det mest mislykka brødet jeg noensinne har bakt!!!:(
Jeg har egentlig aldri vært flink til å følge oppskrifter, og med vanlig gjærbakst med hvetemel har jeg liksom "feelingen" på hva som er nogenlunde bra.
Men deiger med bakepulver har jeg ikke laget så mye av, bare kaker egentlig vanligvis basert på eggedosis osv, og ingen noensinne uten hvetemel...
Jeg brukte omtrent samme forhold som jeg ellers har gjort, men brukte mer vann og droppet alt hvetemel og erstattet det med havremel.
Forholdsmessig brukte jeg 400g havremel, 400 g frø, 400 g havregryn, omtrent 1,5 L vann (mer enn halvparten gikk til oppbløyting av frøene og havregrynet) og 2 dl olje. Jeg hadde i 2 store, toppede ts bakepulver.
Brødet ble altfor sprøtt så det knekker når jeg skjærer i det, allikevel er det fortsatt rått inni, så jeg må ha alle skivene (de som blir skiver og ikke bare biter) i brødristereren.
Det er som sagt ikke skikkelig stekt i midten på tross av nesten 3 timer (!) i ovnen
Også hevet det ikke i det hele tatt og brøtet har delt seg på midten slik at det er en kløft tvers over hele brødet:mad:
Hva har jeg gjort feil?
Skal deigen være mye løsere?
Må jeg ha i mye mer bakepulver?
Eller er dette et håpløst prosjekt i utgangspunktet?
Nå har jeg droppet brød helt enn så lenge da, men jeg har iallfall lest at gluten er det som gjør at man får "bobler" i melet. Det gjelder også småboblene. Dermed må glutenfritt brød bakes og behandles helt annerledes enn glutenholdig brød.
Så mitt råd til deg er å søke opp en oppskrift som noen andre har fått til å fungere og prøve den først - og så siden modifisere.
Det beste er nok dessuten å bruke en GF bakemiks - iallfall til å begynne med.
Ja at det oppfører seg anderledes kan man si jeg har erfart... Jeg trodde bare det ville ese av bakepulveret jeg da, at det ville ligne litt på sukkerbrød liksom???:confused:
...men det gjorde det tydeligvis ikke:(
Enten får jeg lage mitt "gamle" brød til dem, men hvetemel, eller så får jeg nok bruke en eller annen bakemiks ja... Jeg synes bare generellt at det er så utrolig lite frø i sånne bakemikser, jeg liker masse frø jeg, sånn omtrent som Nannas knekkebrød i myk, fluffy form :D
Har du sett på oppskriftene her inn på brød? Det er jo flere brød her som er uten glutenmel. Jeg har måttet kutte glutenmel da jeg oppdaget at jeg ble dårlig av gluten generelt. Nå er ikke jeg så glad i brød da... Men de er ikke så verst de brødene her inne. De som inneholder kli er jo ikke helt glutenfrie da, men om du er ute etter mindre gluten og ikke glutenfritt, så kanskje de med kli kan brukes?
Det er mange oppskrifter på oppskriftsdelen her. Hva med lollypop brødet?
Lollypopbrødet er det jeg har bakt hittil, men det er jo sånn typisk lavkarbobrød og de andre her i familien vil helst ha noe å variere med som ikke er så eh.. "eggete"?:o
Altså et "vanlig" brød... men jeg har mistanke om at sønnen min også kanskje reagerer på gluten, så jeg vil prøve å redusere det litt generellt her i huset:)
Vi kjøper inn kneippvarianter her innimellom for lettvindthets skyld til mennene i huset, men jeg hadde håpet på å kunne bake litt selv også:cool:
Men om dette er det beste jeg kan gjøre er det bedre å kjøpe kneipp eller bake den vanlige varianten:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.