Nå nærmer det seg tid for å sette jule-bakst-deigen...og jeg lurer på hva jeg skal bake "Lussekatter" av iår?? Noen som har prøvd ut noe lavkarbo safranbakst? Ser det er mye godteri å finne, men...pleier jo å bake julekake og slikt også. Håper dere som har noe legger det ut!?
[font=Arial][/font]
Ser en herlig pepperkakeoppskrift lenger ned, den skal jeg prøve :)
Anbefaler deg å søke etter bolleoppskrifter og tilsette safran/gurkemeie? Nå skal jo lussekatter pyntes med rosiner såvidt jeg husker, kanskje lure inn en hel mandel istedet?
Caroline på fotballfrue.no hadde en bolleoppskrift hun likte godt, jeg har ikke testet den. Mulig disse bollene er litt kompakte, ikke vet jeg. De ser kompakte ut. Kanskje litt vriene å forme som lussekatter. Den deigoppskriften jeg vet om som er ganske "fluffy" og likner mest på normal gjærdeig her inne, er Karins brød (lett å søke opp). Den har heller ikke et tonn med frø i seg. Kanskje man kan modifisere en bolledeig ut av dette ved å tilsette en teskje tørrgjær, sukrin og litt splenda/natreen/stevia (det man selv synes smaker minst metallisk) for å få "bollesmak". Evt en dæsj kardemomme også....
Jeg elsker Karins brød, men putter alltid i bittelitt gjær. Glutenmelet ser ut som det klarer å ta tak i gjæren på en måte. Og selv om jeg ikke egentlig liker gjærlukt, så gjør en bitteliten dose, at baksten lukter litt mer som normal bakst.
Jeg prøvde de bollene til fotballfruen. Syntes ikke det var så veldig deilig, men mulig det var fordi de ble skrytt opp i skyene og jeg hadde altfor store forventninger.:D
På veldig mange lavkarbo-oppskrifter som skal være alternativ, men ganske likt til høykarbo,så synes jeg det er sjelden de blir det samme. Og gjærbakst uten sukker og gjær, blir ikke gjærbakst!
Men jeg bruker å si at med litt godvilje, så er det mye som smaker bra:)
Jeg synes fotballfruen sine boller var gode. Jeg er også veldig glad i kardemomme, og det var omtrent bare det de smakte :p Min mor mente de smakte "jul" pga krydderet... Her er det bare å prøve seg frem!
Hihihi, julete boller;-) Takk for svar og tips, har lagret "juletråden":) Skal bake en liten deig med glutenfrie boller...så begge ungene kan spise de. Glutenfri deig blir uansett en utfordring første gang, har jeg hørt... Så får jeg heller prøve ut på meg selv de andre alternativene! Sikkert noe som smaker godt;0)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.