shailene sa for siden:
1 egg
1 liten neve revet ost (jeg brukte hvitost og parmesan)
2 ss olivenolje
1 ss kremost (kan sløyfes)
1-2 fedd hvitløk
Ca. 1 dl/50 g malte mandler eller andre malte nøtter/frø (jeg brukte 50/50 mandler og malt solsikke)
0.5 dl kli
1 ss psyllum husk
1-2 ts middelhavskrydder/basilikum/rosmarin/timian/pizzakrydder/etc.
Litt soltørket tomat, finhakket
1 ts salt
0.5 ts søtning
0.5 ts bakepulver
Bland de våte ingrediensene, og kjør i blenderen. Bland sammen med det tørre, og la gjerne deigen stå i noen minutter, til den er tykkere og lett å håndtere. Smør henda med olivenolje, del deigen i 8 like store deler, rull til kuler og klapp forsiktig utover brettet. Deigen kan også lett kjevles ut og stikkes ut med kakeformer/vannglass, dobbel oppskrift er nok til å fylle ett stort stekebrett. De skal være ca. på størrelse med Digestive kjeks (du kan såklart lage de mindre, men vet ikke om steketid og temp blir den samme da). Strø på salt etter smak. Stek på 160 grader i ca. 20 min (ikke varmluft), til de begynner å bli litt brune på undersiden. Skru deretter varmen ned til 70 grader, sett døra på gløtt og etterstek til de er sprøe. Det kan være lurt å snu dem et par ganger under etterstekingen, og det går fort fra halvmyk til overstekt. Total steketid i min ovn ble ca. 40 minutter.
Når de er ferdige skal de være sprø som havrekjeks (dog mindre smuldrete), hvis de er steinharde har du stekt de litt for lenge. Etter min beregning blir det ca 2 g karbo per kjeks, men regn gjerne selv hvis du er nøye på tellinga. Disse har skikkelig mye smak, og er kjempegode med kremost og paprika! :)