< Tilbake til oversikten

Sjokolademoussekake

#1

Kanutten sa for siden:

Dette er ei vanvittig god kake!!!

Har laget den mange ganger og den er seff ypperlig som voksendessert etter et godt hovedmåltid.

Sjokolademoussekake!

TUSEN takk til vakreste nydeligste BIB som la denne ut på nettet.

Mandelbunn
125 g. malte mandler
3/4 -1 dl Splenda kjørt til melis i foodprocessor (Om du liker det søtt ta største mengde Splenda)
4 eggehvitter

Stivpisk eggehvittene, bland det andre forsikt i. Ha i rund kakeform som er kledd med bakepapir i bunnen. Stek ved 175 grader i ca 20 -25 minutter, avkjøles i forma. Når kaka er kald tar du den ut av forma, rengjør forma og har kaka tilbake i den.

Mousse
250 g. sukkerfri (helst 70%) mørk sjokolade feks Cavalier eller Valor
4 Eggeplommer
½ dl. Cognac eller Whisky
7 dl. Kremfløte

Smelt sjokoladen i vannbad, pass på at det ikke kommer vanndamp på den, da blir den kornete. Bland whiskeyen i sjokoladen, kjøl ned til ca 25 grader, pisk inn 1 og 1 eggeplomme, bland godt mellom hver. Pisk fløten stiv, tilsett 1/3 av den i sjokoladekremen, bland godt men med LETT hånd, tilsett resten av kremen og vend den lett inn med slikkepott. Hell moussen over kaka som ligger i den rengjorte forma. Sett kaldt, 6 t i kjøleskap eller 1 t i fryseren. Pynt med smeltet, mørk sukkerfri sjokolade du ringler over - eller kremdotter og hele kaffebønner. Sett kaldt igjen til du serverer.


#2

Dietta sa for siden:

Nei, nei, nei Kanutten. Du må IKKE legge ut slike fristende oppskrifter :mad: Jeg blir jo helt mo i knærne jo.
Min store svakhet er sjokolade og sjokoladekaker. Har null søtbehov om dagen, men har planer om å bake en kake eller 2 til jul. Er bare så redd det skal sette igang et søtbehov som ender med karokjør igjen...
Men - dette så bare helt nyyyyydelig ut :)


#3

Kanutten sa for siden:

Siden vakreste Bib er her igjen vil jeg absolutt anbefale alle å teste denne vanvittige gode kaka hun la inn oppskrift på. :sikle:


#4

Drømmepie sa for siden:

Skal forsøke meg på denne en dag ja :ja:


#5

Kanutten sa for siden:

Da var juledesserten bestemt!! :sikle:
Denne kaka er bare nyydelig!!


#6

Jammo sa for siden:

Denne hørtes helt nydelig ut :) Kan en lage denne uten alkohol montro?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.