< Tilbake til oversikten

Baconsvor og transfett

Gaupe sa for siden:

Svinespekk, som skal være nøytralt av fettkvalitet, og i tillegg smaker godt!
Baconsvor, god gammeldags, inneholder vel tragisk nok transfett?

nellie sa for siden:

Hvem har sagt at svinespekk er sunt egentlig?

nellie sa for siden:

Sunt? Mener det er ganske nøytralt egentlig.:) Så lenge det ikke varmebehandles osv.

Gaupe sa for siden:

Akkurat! Det var det jeg mente! :D Du tok poenget mitt. ;)

Og da er det synd om baconsvor innholder transfett, når det kunne ha vært helt naturlig, nøytralt fett.

Gaupe sa for siden:

Takk, nå fikk jeg endret det. Hadde bare vanskelig for å formulere meg... ;)

nellie sa for siden:

det er vel ingenting her i verden som er sunt lenger:p Grønnsaker er ødelagte, frukt er satans yndlingsbarn, korn er tydeligvis selve antikrist, kylling inneholder ditt, rødt kjøtt inneholder datt, søtningsstoffer får man nerveskader av, vann er full av forurensning. osvosvosv

BenteR sa for siden:

Wow, Nellie, nå blir jeg nesten redd for og spise...

nellie sa for siden:

Bente, du BØR være redd, veldig redd!

BenteR sa for siden:

Men siden jeg er en av de gale som lever av 4 egg og en halv gris, ifølge media, så er jeg vel fortapt uansett? Så da kan jeg like godt kose meg med maten...:D

nellie sa for siden:

Jeg tror egg er det eneste vi nå har funnet ut at er 100% sunt. Men bare her i landet og kanskje i Sverige. Så du lever bare 50/50 on the edge.

Engledans sa for siden:

:):):)

BenteR sa for siden:

Men siden mange leger og "kostholdseksperter" enda ikke har fått med seg at egg er friskmeldt, så henger sunnheten i en tynn tråd :D

nellie sa for siden:

Men egg er jo, ironisk nok, den eneste matvaren som får bedre og bedre rykte.

BenteR sa for siden:

Men før eller siden finner de nok noe galt med det igjen. Kanskje de finner ut at rund mat er farlig?

nellie sa for siden:

Det er vel bare her til lands og et par steder til egg er lav-risikomat? Tenker på salmonella osv. Det får holde hva farlighetsnivå angår.

Engledans sa for siden:

Er så glad jeg er selvforsynt med egg:D

nellie sa for siden:

Er DET trygt da?:w00t:

Photobscura sa for siden:

Nå, så lenge man förer hønene med dritt, så kan man ikke forvente at det gjengse butkkegg er av beste sorti heller! :D

Jeg skal flytte på fjellet og få meg ei geit og et par høner, ass.

nellie sa for siden:

Det er fali det.

Newstart sa for siden:

Slapp av folkens.... vi skal jo dø en gang uansett:p

BenteR sa for siden:

Klarte bare ikke å dy meg, men dere vet det ikke er så farlig og komme i overgangsalderen? Det er jo ikke høna som går ut på dato, bare eggene. :D

Engledans sa for siden:

:p:p:p da har en kontroll på hva de får i seg, og våre elsker vår mat.Det blir jo overskudd av kokt ris, poteter og pasta, for jeg glemmer jo at jeg koker til en mindre enn før:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
og vi har verdens BESTE egg.
Photo, gjør det, så lever du til du blr 150;)

Engledans sa for siden:

:p:p:p

nellie sa for siden:

Jeg vil også ha masse høner... Men føler det er litt teit å ha det sånn midt i et nabolag? Eller ikke teit, men masete og luktete.. Og de må vel ha et sted å gå under? Og være inne på på vinteren?

Engledans sa for siden:

Nei, det er ikke så kurant når en bor litt tett nei. og de må ha et hus ja;)
Vi bor på småbruk så har nok høneplass, og ikke naboer som plages.Her i høst, var vi brått en høne i minus, fant den ikke da vi skulle ta de inn, og trodde jo at reven hadde tatt den.Etter 3 dager kom en nabo og lurte på om vi mangla en høne, den hadde sittet under stabburet til naboen i 3 dager:p

Å, herregud. hva skal jeg bruke all den tida på? :p

Alynna sa for siden:

Hvor har du lest dette om transfett i bacongull?

Transfett må merkes på norske varer som delvis herdet og/eller hydrogenert fett.

Har jeg virkelig oversett dette?

Engledans sa for siden:

:p:p:p

LenaBeatrice sa for siden:

Transfett får man fra vegetabilsk fett, da tenke jeg på det transfettet som er kjemisk bearbeidet og delvis herdet som vi før hadde i margariner, og som fortsatt finnes i en del matvarer.

Men, noe mat inneholder naturlig transfett, og bør ikke forveksles med industrielt transfett.

Hva som har skedd med baconsvor før det havner i posen, det tør jeg ikke garantere for....men animalsk er det. Kan vel ikke tenke meg at det er stekt i vegetabilsk fett?

Bestemamma sa for siden:

Joda, det er akkurat det det er........
Maarud Bacongull er fritert i solsikkeolje :( Kims Bakon Crisp er fritert i solsikkeolje og Kims Baconsnacks er fritert i solsikkeolje:mad:
Endatil min favoritt, Maarud gammeldags baconsvor er fritert i vegetabilsk olje....:eek:

Skal lage opp mye god sprøstekt svor denne jula.......:D

Hva med Øffer, som etter min mening er den definitivt beste?

kamp sa for siden:

"Vanlig" svin spiser alt for mye dårlig fett og derfor inneholder kjøttet mer omega 6 enn omega 3. Derfor tenker ikke jeg på svine kjøtt som "sunt" med midnre det er fra økologisk bruk..

www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7827255

Alynna sa for siden:

Omega 6 til side, jeg vet at baconet blir fritert i olje med mye omega 6. Endatil av det slaget som tåler oppvarming dårlig i forhold til smult, annen mettet fett o.s.v. Jeg er mer opptatt av å unngå transfett enn å unngå omega 6.

Men hvordan "vet" trådstarter at det er transfett oppi (om det så er tilsatt eller oppstått under prosessen)? Transfett skal merkes.

lucifine sa for siden:

øffer ja, hvordan er det med dem?

Alynna sa for siden:

Hvorfor er naturlig oppstått transfett bedre enn noe som (evt) oppsto i gryta hos Maarud? Transfettet har med hydrogenbindinger i fettmolekylet å gjøre, transposisjon av hydrogen altså. og ikke noe kunstig tilsatt farlige radikaler eller noe slikt. Et hydrogenmolekyl er det annet likt uansett kilde. Det kan enten stå i cis- eller i trans-posisjon.

P.s det meste av fettet er plantefett ja, ikke den sunne sorten heller. Det er først og fremst proteinet som er i bacongullet som er animalsk.

Bønna200 sa for siden:

Hvor får man tak i det? Aldri hørt om engang:p

smgj sa for siden:

Finnes på REMA og Meny i min nærhet.

Bestemamma sa for siden:

Har ikke øffer på min Rema her på Sunnmøre i alle fall....Da hadde jeg visst hva de er fritert i, for jeg samler på posene for å kunne finne igjen innholdslister og slikt.....:D

Marella77 sa for siden:

Snakker du også her om ribbesvoren og den tynne svoren på baconet som er skjært i skiver, feks stjernebacon? Er det ikke bra å spise dette?

LindaN sa for siden:

Mulig jeg er veldig dum og slett ikke skjønner dette, men; solsikkeolje er vel ikke transfett...? Og det er uansett veldig mye bedre enn palmeolje...? Eller...? :confused:

Har ellers registrert at det er store forskjeller på baconcrips/snacks mtp karboinnhold! Dessuten, all baconsnacks er slett ikke bacon! Så på en billigvariant på Mega, husker ikke hva den heter, og den inneholdt ingenting som hadde vært i nærheten av en gris, ihvertfall! Hovedingrediensen var hvetemel... :rolleyes:

Veggpryd sa for siden:

Det er jeg slett ikke sikker på, for er det noen som har lagt merke til at maisolje ikke finnes på markedet lenger? Den har blitt fjernet siden man har registrert en svært dårlig helseeffekt av det. Hurra veldig bra, men hva med de andre vegetabilske oljene som f.eks. solsikkeolje, soyaolje og rapsolje. Er de mindre farlige fordi de dårlige helseeffektene ikke kommer så raskt som maisoljen, kanskje? Jeg tar ikke sjangsen, og holder meg til animalsk fett foreløpig. :p

kamp sa for siden:

Øvert er en mettet fettsyre og nedert er en umettet fettsyre

Som du ser så er mettet fett helt fult av "h"(hydrogen atomer) og derfor er den helt rett.

Det som er skadelig er nå hydrogen atomene bytter plass slik de gjør i transfett.

Her er bilde av en trans fett syre og en umettet fettsyre i naturlig form

Palmeolje er et mettet fettsyre og kan ikke skades like mye av oppvarming som eks en umettet olje. Palmeolje har blitt kalt "farlig" på lik linje med smør fordi den er mettet.

Teoren er jo at mettet fett (siden det er stivt) gjør at blodårene blir stive mens umettet fettsyrer (som har knekker i seg fordi de mangler hydrogren atomer) myker blodårene.

Men nå vet vi jo bedre:)

Rød palmeolje som er fremstilt uten bruk av varme er nok like sunn som kokosolje :) Og mye bedre enn varmebehandlet solsikke olje (solsikke har forøvrig et VELDGI skjevt forhold mellom omega 6 og 3 og inneholder opptil 70 ganger med omega 6 enn omega 3!)

Jo flere dobbel bindinger en fettsyre har (jo flere hydrogen atomer den mangler) jo mer ustabil er den under varme. Fiskeolje som eksempel har mange dobbelbindinger og fungere ikke å steke i fordi det ødelegges dobbelbindingene..

Vist du ser her på nettsiden www.hidden-diabetes-cures.com/fats-and-oils.htm
Så står det litt lengre nede sånn ca hvor mye omega 3-6-9 og mettet fett en fettsyre inneholder.

LindaN sa for siden:

Veldig glad for svar og nye opplysninger, jeg vil gjerne lære mer! :) Men betyr det at du aldri spiser sånne ting som baconcrisp, nøtter osv? Hva har du som "godis"? Det går selvsagt an å spise nøtter som ikke er ristet i olje, men håper du skjønner spørsmålet mitt allikevel? :o Jeg er veldig skeptisk til f.eks. kunstig søtning, vil gjerne ha så naturlig eller ren mat som mulig, dette fordi jeg merker at det gjør noe med meg å spise kunstige stoffer. Merker også at jeg bør være forsiktig med eksempelvis Sukrin. Dette er jo vel og bra, men det blir lite godteri igjen... Derfor har jeg kost meg med baconcrisp av og til. ;) Men hvis det ikke er bra heller, så må jeg kanskje finne noe annet?:rolleyes:

For det første er det ikke alle som har behov for godis, man kan fint kose seg med ting som ikke går ad munnen. På den annen side så er det vel ikke helt sunt å bli "hysterisk" heller. Gitt alt farlig vi både frivillig og ufrivillig vi eksponeres for nærmest daglig, kan jeg ikke helt se at en og annen pose baconsvor av litt bedre kvalitet er noen stor helserisiko, akkurat. Et ønske om å spise mest mulig rent er veldig veldig bra, men om du vil "unne" deg noe ekstra, så tror jeg det finnes verre ting enn baconsvor. Jeg vil ellers slå et slag for å beholde fortidas lørdagsmentalitet. Da jeg vokste opp var det svært få som spiste godteri hver dag året rundt. Det at det var forbeholdt lørdager gjorde det litt spesielt. :)

smgj sa for siden:

Vi er forskjellige og tålegrensen er ulik. Jeg har en mistanke om at Kamp spiser mye mer forsiktig enn meg som både spiser øffer ca ukentlig og nøtter ristet i olje (sjeldnere nå, men mer for 4-5 måneder siden).

Likevel hadde jeg en jevnere fettsyrebalanse enn Kamp. Dessverre stiller vi med ulike forutsetninger som gjør at det vi putter i oss ikke fungerer likt.
Det vi vel kan være enige om er at mat skal utgjøre størsteparten av kostholdet og hva vi spiser som "mat" er dermed viktigere enn det vi spiser som "godis". Det er kun om "godis" blir hverdagsmat vi må være veldig forsiktige med godisen... Vi har utviklet oss med naturlig mat og et eple eller litt rosiner en sjelden gang er sannsynligvis uansett bedre enn mye annet "rart"... tenker jeg.

Ja - og hvorfor ikke lage en bedre middag og ta et glass vin til som "kos"? Rund av med litt frukt og jeg har iallfall kost meg mye. ;)

kamp sa for siden:

Bare så det er sagt så ELSKER jeg ribbe ;)

Og selv om jeg er klar over omega 6/3 så betyr ikke det at jeg ikke spiser det ikke økologisk svin, jeg passer bare på å få i meg mer omega 3 :)

Men solsikke olje det syns jeg er fy fy og bruker aldri ;) (finnes faktisk ikke i huset vårt..)

lille_trille sa for siden:

Kjøper Øffer på Mega og Kiwi.

kamp sa for siden:

Jeg hadde en mistanke om hva øffer er stekt i ;)

Men for å dobbelsikre at jeg ikke sa noe feil ringe jeg importør (som ringte produsent) og spurte hva det evt er stekt i.

Og jeg hadde riktig ;)

Øffer friteres ikke i olje, den friteres i eget fett.

Er veldig gøy å lage deg selv også.. Jeg kjøper spekk og kutter det i små biter og settes de tpå svak varme i ovnen i noen timer. Da får jeg greit stekefett og masse sprø "øffer" :)

BenteR sa for siden:

Solsikkeolja er perfekt og bruke som utgangspunkt til massasjeoljer, så jeg bruker den der:D Men spise den; det gjør jeg ikke!

Veggpryd sa for siden:

Neida, jeg spiser baconsvor en gang i blant. :) Ikke hver helg, men kansje 5 - 6 ganger i året. Jeg har blitt kvitt godtesuget, og gudskjelov for det. Det er en fylt godtebolle på jobben omtrent hver eneste dag, og det gjør meg ingenting å måtte gå forbi den flere ganger om dagen.

Bestemamma sa for siden:

Må mase på min Mega da, eller ta turen til deg lille_trille :D

Tusen takk, kamp....Og tusen takk, smgj. Nå skal jeg fortelle de på Mega hva de skal bestille inn....;)

Jeg skal nok lage masse svineribbe til jul slik at vi har utover året....Da kan jeg jo eksperimentere med å lage ekstra svine-snacks ala kamp....:D

Mega i Ørsta og Mega + Kiwi i Volda. Bare kom du :)

Hamster59 sa for siden:

Mener å huske fra endel år tilbake at noen "glupinger" forsøkte å lansere egg med andre former, tror faktisk de var firkantede. Men har aldri sett dem på det norske markedet, antar de hadde problemer med å få hønene til å verpe firkantede egg. Var det motivasjonsproblemer, tro? :D

index sa for siden:

Det sies at man ikke bør smøre noe som helst på huden som man ikke våger å spise, da alt man smører på huden uansett går rett i blodomløpet! Så kanskje du burde begynne å massere med Cocosa;)?

BenteR sa for siden:

Har en sønn som er aktiv langdistanseløper som masseres skikkelig fire-fem ganger uka + en med ME som trenger lett massasje jevnlig pga smerter. Solsikkeoljen har en pris jeg kan leve med, og jeg tror ikke dette er farlig.
For og si det sånn; jeg bruker solkrem om sommeren siden jeg er rødhåret med blek hud og blir solbrent utrolig kjapt. Jeg ville likevel aldri i verden satt meg til og spise solkremen....

Alynna sa for siden:

Tilbake til tittelen på denne tråden, og det første innlegget:

Kan vi konstatere at dette er feilinformasjon som skremmer folk unødvendig?

nellie sa for siden:

Hovedinnlegget er vel formulert som et spørsmål?

Alynna sa for siden:

Det er et spørsmål ja, men et svært ledende spørsmål med en påstand slengt inni. En mer nøytral måte å spørre om slikt, uten at det blir stående som en halvsannhet andre tar til seg, er f.eks.

"Er det transfett i baconsvor?"

Her ser det jo ut som TS går ut ifra at det ER transfett i baconsvor, men ikke er 100% sikker.

Sånt synes jeg er litt farlig å komme med på et forum der folk lærer av hverandres ,og det de har lest på innholdsfortegnelser, hørt hos legen, lest i fagbøker eller annet mer pålitelig.

Det dreier seg jo om helse og kosthold. Derfor er det fint å få bekreftet eller avkreftet slikt så fort som mulig. Ellers blir jo konklusjonen til TS stående.

Resten av debatten dreier seg jo mest om omega-6 som er en annen (og nyttig) diskusjon.

Bestemamma sa for siden:

Blir solsikkeoljen til transfett når den brukes til å fritere svinesvoren? Er vel det spørsmålet vi må stille....Hvem vet svaret på det?

Det har jeg vondt for å tro. Den må behandles med bl.a. høyt trykk og hydrogengass med hjelp av en katalysator for å bli helt/delvis hydrolisert. Jeg kan ikke helt se for meg at dette skal være nødvendig i fritering av svor, egentlig. MEN hvordan solsikkeoljen er framstilt i utgangspunktet, se det tror jeg heller er mer interessant. Jeg er temmelig sikker på at noe såpass billig som solsikkeolje, og i hvert fall den som videre brukes i matproduksjon (eller, potetgull og diverse i hvert fall) ikke akkurat er kaldpresset ... :cool:

Bestemamma sa for siden:

Nei, kaldpresset tror ikke jeg heller at den er, så da har vi kanskje svaret da? At det brukes varmpresset delvis herdet solsikkeolje til å steke våre venner baconsnaksene...og vi har ikke kontrollen på det...hjeeeeelp!!!

Det er jo ikke verre enn å ikke kjøpe akkurat de typene baconsvor! :) Øffers, som tidligere nevnt, er jo fritert i grisens eget fett (hehe, 'stekes i sitt eget fett' -er det et slags etisk dilemma som har fått bl.a. Maarud til å bruke solsikkeolje? :cool:).
Alle Rema 1000-butikkene i mitt nærområde selger Øffers. Og de er de definitivt beste, også.

senorita sa for siden:

Har øffer her på eurospar på sunnmøre i alle fall :P

morkolv sa for siden:

wilco!

:d:d

Bestemamma sa for siden:

Jeg spurte på Kiwi i går om de kunne ta inn Øffers.... Jeg garanterer deg...Rema i min lille by har ikke øffers...Det har heller ingen av de andre butikkene her..........:mad:
Skal be både Rema og Mega om å ta de inn...jeg legger litt innsats i dette...... :D
Sa til hun på Kiwi det der om å steke i eget fett og syns jeg var skikkelig morsom, men det var før jeg oppdaget at hun er muslim.....:o

senorita sa for siden:

de har på Eurospar på Valderøya i alle fall :) Du får ta deg en tur på Moa og se også, spørs hvor på sunnmøre du bor.. søre kanskje :)

Bestemamma sa for siden:

Har ikke bil.... :(

Bare spør etter på butikken. Jeg handler mye på Kiwi, og de har hittil tatt inn det jeg har spurt etter.

Kula sa for siden:

Det er et faktum at solkrem KAN ha en svært negativ helsemessig effekt - hvis den inneholder de værste stoffene. Men, man må passe seg for å ikke blir redd for alt...

www.yr.no/nyheter/1.6636109

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.