frøken sa for siden:
Noen som vet hvor mange som dør av fedme årlig på verdensbasis?
Mener å ha hørt at fedme er verdens største helseproblem. Er i en diskusjon, og finner ikke info på nettet som jeg kan bruke.
frøken sa for siden:
Noen som vet hvor mange som dør av fedme årlig på verdensbasis?
Mener å ha hørt at fedme er verdens største helseproblem. Er i en diskusjon, og finner ikke info på nettet som jeg kan bruke.
Kanutten sa for siden:
Trodde sult var verdens største helseproblem...
Kanutten sa for siden:
Det viser seg at dødfødsler tar livet av flere enn både malaria og aids tilsammen...
Så hvem vet hva svaret ditt er...
Cyan sa for siden:
Fant ingen globale tall i farta, men dette sto på Wiki:
Kanutten sa for siden:
Forebyggende ja... Med det så tenker jeg at det ER ikke den største greia, ennå...
Cyan sa for siden:
Her står det også noe info:
Cyan sa for siden:
Vi snakker om verdens største helseproblem, Kanutten. Ikke verdens største dødelighet ;) Dessuten etterspurte hun jo først og fremst noen tall på hvor mange som dør av fedme i løpet av et år, og det var det jeg siktet til i den wiki-artikkelen.
Kanutten sa for siden:
:rodme: Åhh, da leser vi innlegget forskjellig..
Kanutten sa for siden:
Men uansett TS mener å ha hørt at det ER verdens største helseproblem... Ikke at det er i ferd med å bli det... Så hva ER verdens største helseproblem
?? Og hvor lenge skal det være et problem før det blir dødelig??
Kanutten sa for siden:
Når jeg søker på verdens største helseproblem dukker hiv, overvekt og vann opp. Når jeg søker på verdens største dødelighet dukker opp dødfødsler og mødre som dør i fødsel....
Cyan sa for siden:
Dødfødsler og mødre som dør i fødsel er vel ikke et helseproblem i så måte, så det er ikke så rart at de kommer høyest på dødelighetslista?
Kanutten sa for siden:
Er ikke det et helseproblem?????
Det er et STORT helseproblem mener jeg. Tenk på alle som kunne ha vært berget??
Så med andre ord... Hvis mange nok dør av overvekt så er ikke det et helseproblem lengere?
Cyan sa for siden:
Det var ikke det jeg mente. Det jeg mente var at definisjon på helseproblem og dødelighet sikkert er forskjellig, og at det kanskje defineres ut fra kostnader det har for samfunnet eller noe sånt. At HIV/overvekt/sult etc. gir større utgifter for samfunnet enn en dødfødsel. Det som er interresant er hvilke definisjoner de setter på helseproblem vs. dødelighet. Det er jo vanskelig å lese statistikk uten de definisjonene tenker jeg.
Kanutten sa for siden:
Da vil jeg si at det som er kommet frem her i norge er at helgefylla og ekstremsport er det største helseproblemet her til lands. Arbeidsgivere skal jaggu meg betale for fravær folk har i forbindelse med fyll og ekstremsport! I 14 dager må arbeidsgiveren betale for unødvendig fanteri som noen har gjort HELT privat.. DET er et helseproblem.
En liten avsporing... :o
Cyan sa for siden:
Høhø :p
Men virkelig, jeg kunne godt tenke meg å se noen definisjoner på det. Men jeg er lat og gidder ikke sette i gang googlemaskineriet på det, så om noen føler seg kallet er det bare å sette i gang :snill:
senorita sa for siden:
Kan ikke dere bare bli enige om at selv om det kanskje ikke er det STØRSTE helseproblemet, så er det jævla stort? :p
Cyan sa for siden:
Kan ikke se at det er noen her som har påstått at det er det største :p
nellie sa for siden:
Det er vel det problemet som er mest under utvikling hvertfall.
Biggie Small sa for siden:
Spørsmålet er hvor mye helse-problemer en overvektig har hvis han går over til lav-karbo kosthold og blir på slikt kosthold over tid?
Vi vet at diabetikere kan bli symptomfrie ved slik kost slik også epileptikere kan avhjelpes, så er det selve overvekten som gir problemene eller kostholdet som førte til overvekten?
Bigge
Tirililltove sa for siden:
Bra, forebygging og litt endring i ernæringsråd hadde ikke vært det dummeste.
Dette problemet er jo først og fremst såkalt vestlig kosthold som har forårsaket.
Ser frem til endring her, men generasjoner må vel over i pensjon først.
Veggpryd sa for siden:
Man dør vel ikke av fedme, men av helseproblemene man får av fedme? Den listen er veldig lang, så det er kanskje ikke så rart man ser på fedme som et alvorlig helseproblem.
... men sukker må jo hjernen ha, så da så... :p
Cyan sa for siden:
jupp :ja: Jeg var innom WHO's sider og leste litt statistikk og så på fine grafer. Fedme er jo ikke nevnt som årsak til dødsfall, men diabetes, hjerte- og karsykdommer etc er.frøken sa for siden:
Det blir vel to sider av samme sak, man dør heller ikke av røyk, men av helseproblemene man får av røyken. Det er likevel røyken som dreper mener jeg.
Veggpryd sa for siden:
Joda, men fedme er likevel et symptom på feilernæring, og ikke et resultat. Resultatet er vel følgesssykdommene?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.