< Tilbake til oversikten

Musserende, vin og kh - greit å vite

elinm sa for siden:

Fant nettopp ut at rødvinen jeg drikker for tiden kun innholder 1,5 g sukker/l, men at en tilfeldig Cava (Spania)jeg slo opp var på hele 38,1 sukker/l, Champagne (Frankrike, champagne) er tørrere, men innholder ofte mer sukker en man kunne tro, rundt 10 g/l på en tilfeldig jeg sjekket. Prosecco (Italia) varierer også like mye som champagne. Musserende inneholder derfro mer sukker en tørr vin, selv om den musserende vinen blir omtalt som tørr eller halvtørr.

En god huskeregel er å se på sødme sektordiagrammet. Hvis diagrammet er skravert fra kl 12-14, er det lite sukker. Hvis det er skravert fra kl 12-16 eller mere må man kanskje begynne å telle kh.

elinm sa for siden:

Ja, man må tydeligvis sjekke, men sektordiagrammet gir en god pekepinn. Takk for tips om cava'en, som bare er skravert fra 12-13 på diagrammet. Må være knusktørr den da? Men den er jo ganske frisk, så da hjelper det!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.