Jeg ble litt inspirert av novemberutfordringen, men vet ikke helt hva jeg selv skal kunne bidra med der.
Jeg er veldig tung, i ganske dårlig form, og har smerter i store deler av kroppen. Dessuten er jeg ganske avhengig av å kunne gjøre dette alene.
Enn så lenge så har jeg stort sett bare gått tur når kroppen fungerer sånn passe, men vil gjerne ha tips og råd til hvordan legge opp litt mer målrettet og effektiv trening.
Sykkel er jo bra for en tung kropp. Ellers kan du kikke i Jillian-tråden, men de programmene er råtøffe, så de krever motivasjon og helst ikke skader tror jeg.
Jeg hadde ikke hoppet rett på Jillian akkurat.. Det kan jo tilrettelegges, men er hardt for ledd osv for en tung kropp:)
Gåturer er kjempeflott! Finn en løype som har en grei blanding av oppoverbakker og bortovervei, så får du en naturlig intervalltrening. Veksle mellom korte/middelsløyper med litt mer utfordring og lange turer med ikke så mye utfordringer, så er du godt på vei. Også hadde jeg kanskje gått til innkjøp av en treningsstrikk med medfølgende instruksjons DVD. Det er snillt mot leddene.:)
Pilates? Kjøpte en dvd på Rema1000 i fjor en gang, med to enkle 20-minutters program, har moderert fram til nå når jeg endelig kan gjennom føre hele. Det skal være skånsomt for våre belasta ledd, knær og ankler:)
Ellers er jeg med på den med å gå i "skogen"!!
Svømming og gange til å begynne med. Eventuelt sykkel/spinning om du liker det.
Jeg er stor fan av gåturer + lydbok. "Motstanden" regulerer du via bakker og tempo.
Somjeg sa, den ER tøff og jeg skal ikke påstå at det er rett for deg. Selv begynte jeg med å GÅ og sykle, men den store fremgangen formmessig har kommet med denne. Men, jeg har ikke altfor mange kilo å dra på, samtidig, hun trener jo vanligvis ekstremt overvektige... Så du må nesten vurdere selv.
Jeg har som mål å prøve meg på å sykle, jeg gjorde da det som barn, men faktum er at jeg er ganske så redd for fart, for å falle og for trafikken. Kommer liksom rett ut på smal vei uten fortau her jeg bor.
Jilliantråden har jeg kikka på, og tror kanskje jeg kikker igjen om 40 kilo, hehe. Tror faktisk ikke det kan være særlig sunt for meg, i min nåværende form.
Treningsstrikk og pilates? Jeg har hørt om begge deler, men vet ikke helt hva det dreier seg om? Men jeg har ille vonde ledd til tider, så hadde vært greit med noe som var snilt mot leddene ja:)
Svømming elsker jeg, men for kaldt ute nå. Og jeg finner sjelden haller hvor jeg kan være helt alene:(
Jeg går som oftest langs strand, i løs sand og på "rulle"stener, og videre oppoverbakke i skogen. Passe lang og vanskelig "turløype" men har lyst å gjøre mer:)
Kjøp deg et par staver og bruk når du går. Du vil få utrolig god effekt på øvre rygg/armer, og det blir "lettere" og gå oppoverbakke når armene er med. Vær bare obs på at du kan bli veldig sliten i armene de første dagene ;) Finn deg god "gå-musikk" som passer til det tempoet du er komfortabel med, og kjør på, musikk hjelper på å holde tempoet oppe.
Gange er genialt, du kan starte på scratch med minimal fare for skader, og du vil se ekstremt raskt hvor fort formen går seg til.
Da jeg startet og gå en halvtime hver dag for noen år siden, var det kjempetungt de første 3-4 dagene, etterhvert så gikk løypa såpass mye raskere at jeg måtte legge inn en ekstra loop på slutten for å holde meg til 30 minutter :)
Gode sko, og helst en løype i litt ulendt terreng, evt i en skog er best i starten, jeg får ryggsmerter om jeg går lenge på asfalt uavhengig av skoene...
Ikke noe av det er særlig farlig på en ergometersykkel eller spinningsykkel ;)
Og svømming går fint i hall om man ikke er sylslank. I stedet for å være flau over å være stor, så vær stolt av at du gjør noe med det! Ser de på deg tenker du? Ja, de tenker kanskje at "se der, hun sitter ikke bare foran tv'n med godisen nei, hun tar ansvar for helsa si og livet sitt"?
Kan prøve staver :) Har igrunn aldri tenkt over at de kan effektivisere gangen, og hvis det gir treningseffekt på overarmer og rygg så er jo det kjempebra.
Treningssykkel hjemme har jeg også glatt glemt gitt, men er absolutt et alternativ.
Det er ikke pga størrelse jeg må trene alene, har aldri vært sjenert, men jeg har asperger og blir kjempestressa av fremmende mennesker, og det stresset gjør at kroppen min fungerer enda dårligere enn ellers:(
Da er det deilig og gå i skogen alene - DET liker jeg også selv uten aspergers! Ser at du bor i Oppland, er det i nærheten av Jevnaker har jeg mange gode forslag til turstier på en av de uttallige 'moene der, og man kan tilpasse lengden på turen etterhvert :)
Bor på Toten, så det er et stykke til Jevnaker.. men er ganske nyinnflyttet her, så har ikke helt greid å finne så mange turløyper ennå, men er hvertfall stadig på utkikk etter flere enn den ene jeg bruker, hehe.
Er utrolig avslappende og inspirerende å gå i skogen, langs vann, o.l, i fred og ro... Det hjelper til å fjerne mye av hverdagsstresset, og samtidig er det jo fysisk trening også.
Du må bare si fra om du vil ha litt selskap på turer, hundene og jeg går turer daglig :) Jeg er å svømmer på Skreia 2-3 kvelder i uka, den siste timen har det pleid å være lite folk og god plass, OM det gjør noen forskjell :)
Jeg hadde myyye smerter i kroppen tidligere, jeg syntes det gikk greit å trene med strikk og en liten stepmaskin jeg kjøpte på Obs.
Ulempen er at jeg ikke er strukturert nok til å trene effektivt alene.
Men du verden så godt det var for kroppen å få strekt litt på seg de dagene jeg tok frem strikken :D
Finner jeg en treningsmetode, utover å gå tur, som kroppen fungerer med, så tror jeg at jeg kunne greid å holde fast ved den jevnlig.
Skal garantert sjekke ut treningssykler...kanskje jeg kan finne en billig brukt:) Strikk hadde jeg ikke hørt så veldig mye om før, visste om begrepet, men ikke hvordan det fungerte, men skal sjekke ut det også:)
Og du skal ikke se bort fra at jeg tar mot til meg og sender deg en pm en dag. Jeg liker faktisk å bli kjent med mennesker, men jeg må ta det veldig rolig og forsiktig. Kunne vært veldig greit å ha en turvenninne avogtil:)
Hmmm...Takk for linken til Youtube. Har sett litt på Jillian - og dette må vente til - - engang!! Har ikke sjangs å ta i slik enda. Men ser råtøfft ut!
Trådstarter, håper du kommer i gang med DIN ultimate trening:) Lykke til!!
Charlott, veldig sta og detaljfokusert, hehe. Har jeg funnet noe jeg liker, så holder jeg fast på det:) Ble overrasket av Lena jeg, første gang vi kjørte innom der... kjørte nedover fra rv4, og midt i ingenting lå plutselig en "storby". Alt vi trenger finnes jo der:)
Takk, Makat, skal nok komme igang. Har bestemt meg for å kjøpe trimsykkel til hjemmebruk i første omgang:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.