< Tilbake til oversikten

Smerter og stress = sult?

kamp sa for siden:

Har en vond låsning i bekkenet som jeg ikke blir kvitt.. Det har strålt nedover mot låret innimellom men som oftest bare rundt korsryggen. Variert veldig i hvor mye det har gjort vondt de siste 3 ukene.

I dag derimot strålet det oppover mot hode og gjør meg kvalm og vondt i hode. Jeg blir "stresset" av å ha så mye vondt og da blir jeg "sulten". Er egenltig ikke sulten men det er det hode tenker.

Finnes det noe forklaring på hvorfor stress øker sult følelse? (selv om det egentlig ikke er behov for mat..?)

Engledans sa for siden:

Jeg har kroniske smerter, men merker ikke forskjell på gode og dårlige dager.Men kansje annerledes når en "alltid" har hatt de smertene.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg har ingen forklaring på det men opplever akkurat det samme, men mye lettere å skille smerter og sult nå som jeg spiser lavkarbo… Er raskere til å ta smertestillende enn før, man kan umulig være sulten en halv time etter en god lavkarbo frokost!

Nerthus sa for siden:

Har akkurat samme erfaring (OG samme smerter for tiden...). Antakeligvis er det en betennelse i ryggmuskulaturen, og betennelse kan vel øke blodsukkeret og med det insulinutskillelse?

Hvis du ikke allerede har forsøkt det, spis ibux (maksdosen ser du på pakken) i 3-5 dager, ikke bare når du har vondt og se om det roer seg litt. Ellers anbefaler jeg og gå - selv om det gjør himla vondt... Går du til legen nå vil han/hun sannsynligvis gi deg betennelsedempende på resept i en uke først (derav kan du prøve med ibux selv først :)). Går det ikke over, anbefaler jeg en MR faktisk, for å se om det er noe som irriterer der bak.

Føler med deg, det er smertefullt og vanskelig og få "ro" - man er stresset konstant pga smertene... så du kan ihvertfall få en :klem: så lenge!

(Ble litt mer svar enn du spurte om, håper det går greit :))

KarMa40 sa for siden:

Låsning i bekkenet er jeg stadig plaget med, for min del henger det sammen med at senen til hofteleddsbøyeren er så stram.

Går jevnlig til kiropraktor, men har blitt bedre av å bruke ca tre cm hæler, får mere sving på bekkenet når jeg går og mer strekk foran på låret.

kamp sa for siden:

Jeg har en liten avasjon mot å bruke smerte stillende.. tåler ikke paracet men kan bruke ibux så det kan jeg jo gjør og se om det hjelper :)

Yonah sa for siden:

Jeg blir også sulten på dager med mere smerter eller stress. Det er på slike dager jeg dessverre kan sprekke:(

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn jeg heller....

Nerthus sa for siden:

Ikke tenk nødvendigvis smertestillende - men betennelsesdempende :) Det er bare snakk om noen dager i første omgang for å se om du har effekt, har du det så vet du jo at det bare er en betennelse som trenger tid til å roe seg ned. Og hjelper ibuxen, slipper du de sterkere tablettene som kan være ganske tøffe for magen... :)

smgj sa for siden:

Jeg vet jo du spiser omega3... men siden det er en låsing og antakeligvis muskler involvert.. har du forsøkt en skikkelig mengde (400-800mg) magneium?

kamp sa for siden:

Tar 600mg daglig på tre doser sammen med mat men kan supplere med 200mg til på kvelden. Er litt ustabil humørmessig for tiden så det kan være lurt ;)

Men finner noe ibux i tillegg for et par dager. Har vert hos kiropraktor 4 ganger og det kommer tilbake hver gang..

smgj sa for siden:

Huff... høres ikke bra ut. Jeg har ingen fler forslag ut over akupunktur og "god bedring".

Carisma sa for siden:

Både stresshormonene adrenalin og kortisol opptrer som insulin i kroppen, og kan gi store blodsukkersvingninger. Det er nok de som trigger sulten. :ja:

Thomasina sa for siden:

Det var godt å høre dette om hormoner og stress og hvordan de optrer i kroppen!
Trodde at det var jeg som holdt på med å bli gale! Forsto nemlig ikke hvordan jeg kunne være så sulten hver gang stressnivået går opp!
(har vært veldig stressete de siste 3 måneder, og vekten har bare gått ned 1 kg også...

Må stresse ned.. hmmm, skal prøve.

Takk for infoen!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.