< Tilbake til oversikten

Nydelig marmorert formkake (med bilder)

Dangerous Nan McGrew sa for siden:

4 egg
4 ss sukrin

1 dl kokosmel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljepulver

1 dl fløte

Marmorering:

100 g mørk sjokolade

2 ss fløte

Sett ovnen på 175 grader. Start med å smelte sjokoladen i vannbad på svak varme. Da kan den stå å smelte for seg selv, mens du gjør klar resten av kaken. Pisk egg og sukrin luftig. Sikt i kokosmel, bakepulver og vaniljepulver, og rør dette forsiktig inn. Røren blir raskt tjukk, men det er på grunn av kokosmelet, frykt ei! :) Tilslutt rører du inn fløten. Hell alt sammen i en papirkledd brødform.

Rør fløten inn i den smeltede sjokoladen. Den blir fort tjukk, men frykt ei nå heller (tihi). Klask sjokoladeblandingen oppi kakeblandingen, og rør gjennom den med en gaffel. Sett underverket i ovnen i cirka 30 - 35 minutter.

Peppa Gris sa for siden:

Denne må prøves, da får jeg endelig brukt det dyre kokosmelet til noe og :)

Den så innmari god ut!

mysil sa for siden:

Må bare spørre om noe... Merker man mye av kokossmaken i denne kaka? Fikser rett og slett ikke kokossmaken :p Det er jo så mange kaker og bakst som frister, men det er kokos i ganske mye av det :)

Den er supergod! Jeg har en kake til her med kokosmel og du har mer du må bruke opp ;) Her har jeg laget eplekake, men kan fint lage muffins av den samme røra :)

Ah, jeg har litt av den samme utfordringen med mandelmel. Det er så mye som frister, men samboer er allergisk :rolleyes: Har du smakt noe bakst med kokosmel? Jeg syns det er litt vanskelig å svare på, men jeg syns det er vaniljesmaken og sjokoladen som er mest fremtredende av smakene her.

Kitt sa for siden:

Denne skal prøves til sønnens 18 årsdag til helgen!:sikle:

mysil sa for siden:

Har bare smakt høykarbovarinater med kokos, og greide ikke smaken der. Men går jo an å laga ei kake, og liker jeg den ikke kan jeg gi den bort til noen kakemonser :D

Nnem sa for siden:

Må prøve denne.

Aline sa for siden:

Den står i ovnen nå :sikle: gleder meg til å smake etter middag :D

Dietta sa for siden:

Denne så veldig fristende ut :D

Aline sa for siden:

Supergod! Jeg smeltet mer sjokolade enn i oppskriften. Nam!

Dietta sa for siden:

Så flott. Da skal jeg jammen bake en kake i løpet av helgen, bare for å være snill med mannen. Han kastet lange blikk på en bløtkake på jobben i går, men var flink gutt og stod over.
Så - da blir det en hyggelig overrakselse her hjemme snart.. :D

Charlott sa for siden:

Denne står i ovnen nå :D Hadde ikke sjokolade i skuffen, så jeg tok litt av røra og blandet inn kakao, søtning samt litt smeltet smør... Gleder meg til å smake!

Aline sa for siden:

Jeg brukte forøvrig også tagatesse, og senket steketempen til 155 ca.. Og den stekte ikke noe lenger enn 30 minutter og det funket fint. I min ovn kunne den sikkert stekt kortere også :)

Charlott sa for siden:

Synes ofte kaker med kokosmel virker litt tørre, så jeg hadde et par ss med smeltet smør i selve røra også. Ble MEGET saftig og god! :sikle:
Neste gang skal jeg forsøke å bytte ut sjokoladen med revet limeskall :D

Aline sa for siden:

Oh, smør! Det skal jeg også prøve!! :spent:

Dietta sa for siden:

Hm.. bedre og bedre det her. Sikkert godt å bruke julekrydder og lage krydderkake også sulten nå ? nei da..

Charlott sa for siden:

Definitivt! Så herlig med kaker som er knallgode i utganspunktet, men allikevel med masse variasjonspotensiale :D :sikle:

bonde85 sa for siden:

når det står eggene og sukrin piskes luftig, meiner ein då eggedosis?? (nokon må ha ting veldig bokstavlig og inn med t-sjei ;)

Kitt sa for siden:

Jepp, men blir vel ikke helt ordentlig eggedosis med sukrin, derfor ordvalget!

Charlott sa for siden:

Har delt opp røra og testet ut ulike smaker, stekt i muffinsformer.

Plain røre med kokos - yes!
Blandet inn kakao, litt mer fløte og vaniljedråper og hadde 50/50 med plain røre og litt grovhakkede valnøtter - yes!
Rev litt limeskall og hadde litt dråper av lime i plain røre - yyyes!
Fylte en halv form med plain røre, la inn en liten skje med eplemos og noen korn kanel - yes til den også :D

For ei røre! :D

Aline sa for siden:

Sånn skal jeg også prøve :heia:

Dvs alle mulige variasjoner i muffinsfomer

Charlott sa for siden:

Bare ikke forsøk for mange på en gang, man blir veeeldig mett av å smake på alle :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.