Jeg har søkt på osteknekk, og fortsått det slik at det bare er å putte ost på matpapir i mikroen... Men jeg får ikke dette til å bli noen favoritt akkurat, men siden så mange liker dette, må det jo være noe jeg gjør galt.
Hva er DIN favoritt?
-Hvilken ost bruker du?
-Hvor lenge skal den være i mikroen? Full styrke?
-Favoritt pålegg?
... jeg trenger inspirasjon til ny mat, er litt matlei, og har dårlig fantasi ;)
Håper noen vil komme med tips! Tusen takk på forhånd!! :) :) :)
Legger helt plain skivet gulost på bakepapir og kjører den i 1min 45 sek. De blir tynne og sprø, knaskegodt ;) Gjerne med litt chillie explosion og løkpulver.
Taffelost eller Kavli med feks Jalapenos, kjøres 2 min, de blåser seg opp og blir som små knekkebrød. Supergodt med feks ost, skinke, majo, paprika og agurk :sikle:
Takk for tipset, dette skal jeg prøve. Jeg har hatt alt for liten tid inni mikroen tydeligvis. Jeg tar det i 40 sek. Er redd for å svi det...
MEN akkurat nå fikk jeg til en dritgo variant selv... (men tar veldig gjerne imot flere tips likevel assa...)
Jeg tok 3 skiver Gräddost (sånn rund ost, med rød plast rundt), 40 sek i mikro på full guffe. Så tok jeg majones og kalkunpålegg på. Mmmmm, det var dritgodt!! Jeg fikk lyst til å spise mange, men det kan da umulig være greit å spise masse slike selv om det er uten karbo???? Det er jo masse fett da!!!
Jeg bruker taffelost med tomat. Rød firkanet eske. Skjærer 2 skiver med ostehøvel (osten er for bred til at høvelen dekke full bredde, så jeg høvler en fra venstre side og en fra høyre side. Da blir skivene litt tykkere på den en halvdelen). De 2 skivene legger jeg delvis over hverandre, slik at osteknekkisen blir like tykk hele veien. Lager 2 slike (altså 4 skiver ost) på bakepapir i mikron i 2 min og 10 sek. Min micro er på 800 w.
Når de kommer ut er de perfekte, og har knekkebrødstørrelse :D:D
Nam, nam.
Elsker å ha på masse smør, trønderfår, majones og et TONN med slangeagurk.....
Jeg har aldri brukt microen, foretrekker stekeovnen.
Jarlsbergost er min favoritt. Krydrer den raust med oregano, paprika og chili og steker den ved 200 grader til boblene i osten begynner og minke og den blir bittelitt gylden der den er tynnest.
Gnafler lett i meg et helt stekebrett med slike jeg om filmen er god :rolleyes:
Dersom jeg skal følge regelen om å bare spise når jeg er sulten og stoppe når jeg er passe mett, så kan jeg det, men 20 stk ville jeg nok aldri klare å spise!:eek::eek::eek:
Holder jeg meg til kun lavkarbo/ketogen mat, kan jeg spise meg mett på kun fet mat og proteiner og likevel gå ned!
Ellers kjenner ikke du meg, skjønner jeg! ;)
Jeg er en av de som venter på gastric bypass(slankeoperasjon), men det er ikke fordi lavkarbo ikke virker, men fordi jeg ikke fikser å spise bare det. Har dog holdt vekten til tross for insulin det siste året og det er jeg sikker på skyldes lavkarbo og ikke noe annet!:D
Så flott at du har holdt vekten et helt år da!! Det håper jeg at jeg klarer også nå jeg er i mål... Har ikke holdt noen vekt på mange år, har bare gått oppover ;)
Jeg bruker ferdigskivet lettost eller vanlig gulost, med revet parmesan og pizzakrydder over. Lettost blåser seg opp og blir mer sprø og luftig enn fullfett ost, så pleier å variere litt.
Rart at du var sulten når du spiste så mange kcal pr dag... Kanskje mer kcal øker sulten?
Jeg har funnet ut om jeg legger meg sulten, dvs spiser veldig lite til kveldsmat, så går jeg ned. Dersom jeg spiser på kvelden, går jeg rett opp igjen! Men kanskje jeg kan spise så mye jeg vil i løpet av dagen da, bare det ikke blir for sent...
Jeg hadde selv aldri orket 20 stk, hehe. Jeg har nå spist 3 1/2 stk til frokost, og har fått dagens dose. Mektig smak, og det lukter ost i hele huset. Barna mine gikk og holdt seg for nesen i morgest...
Men dette metter ikke like mye som egg og bacon syns jeg, selv om det er mye fett i osten... Brukte taffelost med kalkunpålegg, og norwegia ost med majones og salami.
Har en teori om at kroppen trengte så mye for å rette opp i bla hormonelle ubalanser i kroppen :)
Om man ser på bakepapiret ligger det igjen mye fett etter osteknekkisstekinga, tror ikke det er sååå mye fett igjen i osteskivene. Forsøk å vei enn før og etter stekinga, skulle ikke forundre meg mye om det blir en forskjell.
hehe, ja det går alltids an å håpe, men tror nok det er bare overflatisk fett som ligger igjen. Det stekes jo på en måte i sitt eget fett, så mye trekkes sikkert inn igjen. Men jeg tror uansett at ved veing (skrives det sånn?) så blir osteknekken lettere en osteskiva pga fuktighet. Min micro er iallefal full av damp!
Du har sikkert rett ang din teori. Kroppen sier vel ifra om hva den trenger ;)
Jeg skjærer osten i kakestykker eller staver ca 1 cm brede. Synes de ligner mest på ekte chips når jeg bruker dem til dippen mens de andre i huset spiser trasiggull. :ja:
Og som jeg nevnte her for lenge siden så er det også godt å legge osteskiver av vanlig hvitost som er smeltet i ovnen og er omtrent ferdige over et lite glass, ev et dramglass. De former seg da etter glasset og man får slike små skåler man kan ha tacokjøtt i eller annet. Et annet alternativ er å henge disse hvitostskivene over en tresleiv mens de tørker, da får du tacoskjell. :ja:
Når jeg ser på mange av oppskriftene her inne (eller egentlig oppskrifter generelt) tenker jeg "Hvordan tenkte noen ut det?!". Hvordan tenkte noen "Jeg blander eggeplommer, krydder og olje - og kaller det majones!". Eller "Jeg kan ikke spise brød, så jeg slenger litt ost inn i mikroen og har pålegg på etterpå."
hehe, ja du kan så si... Skje ofte med tilfeldigheter sikkert, og så er jo mange kreative da, også i matveien... Men jeg ante ikke at majones var laget slik. Kanskje jeg skal prøve å lage det selv... Men jeg tenker da: Holder egget i majonesen seg sååå lenge? De i tube har jo lang holdbarhetstid i allefall...
Kavli skivet med bacon, ca 30 sec pr skive på full guffe.
Gomlet i meg massevis av disse med rømmedip laget av et beger sæterrømme, noen fedd hvitløk, salt og pepper.
Ufattelig god snacks:sikle:
Problemet er å stoppe når man egentlig er mett:rolleyes:
Har forsøkt å lage osteknekk i ovnen, da jeg ikke har micro. Problemet er at osten setter seg fast i bakepapiret. Hva gjør jeg galt? Noen som også har opplevd dette? :o
I #8 er det linket til den opprinnelige tråden. Mener det står noe om det der!
Sikker på at det er bakepapir og ikke matpapir? For det går ikke bra, vet jeg!
Det var matpapir ja :o. Forsøkte igjen med bakepapir og det gikk greit.
Men får ikke ostegull/osteknekken helt krispy, noen tips? Jeg får ikke hatt de i ovnen i mer enn ca 3-4 min før de blir gylne i kantene, har ovnen på 200 grader.
Det var jo faktisk en god ide.. Lettost egner seg jo ikke til å smelte for den blir så sprø. Jeg syns at den vanlige osten kan bli litt fettete (slippe fettet på en måte).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.