TigerTove sa for siden:
Den kom spasserende på døra her en kveld og la seg pent i frysen.
Noen som har gode oppskrifter på hjort?
sulten tiger
TigerTove sa for siden:
Den kom spasserende på døra her en kveld og la seg pent i frysen.
Noen som har gode oppskrifter på hjort?
sulten tiger
Nerthus sa for siden:
Lag kjøttkaker av det kjøttet som er mest "grytekjøtt" med god blanding av kjøtt og fett.
Ellers lager du hjortestek! Anbefaler bruk av stekepose i ovn OG steketermometer siden dette kjøttet ofte er magert og blir fort tørt om du steker for hardt og for lenge. Stek feks grønnsaker etter eget ønske i forma under steken om du ikke bruker pose. Krydre etter eget ønske, anbefaler at du søker opp hjortestek på google, det finnes et uttall av oppskrifter!
Masse grønnsaker og saus du lager av stekekraften hører til :)
Ellers kan du bare sende kjøttet til meg så skal jeg få tatt godt vare på det hehe ;)
teleslynga sa for siden:
Beklager, har dessverre ingen oppskrift. Så nå har du vel 12 kg hjort du ikke får brukt, stakkar. Skal jeg komme innom og hente det?
Nerthus sa for siden:
Hei!!! Jeg var først! ;)
teleslynga sa for siden:
Lov å prøve seg.
Nerthus sa for siden:
Helt klart :)
TigerTove sa for siden:
:lol:
Skal nok få brukt den, men er ikke så mange år siden jeg ble "skaueigerkjærrig". Derfor er jeg ikke så bevandra i bruken av vilt, men spist blir det :p
Peppa Gris sa for siden:
Jeg er grønn av misunnelse! Beina kan bli steik, og så kan du lage biff, grytekjøtt og kjøttkaker!
Dietta sa for siden:
Tar dine 12 kg hjort - og høyner med 24 kg elgkalv. Kjøttet kommer i fryseren om 2 uker. Himmel og hav, håper jeg får plass, og at jeg finner oppskrifter jeg også ;)
TigerTove sa for siden:
Jeg slenger på 20 haner :lol:
Peppa Gris sa for siden:
De kan du slenge hit :D
TigerTove sa for siden:
Vi slakta 32, har gitt bort 10 og spist noen sjøl, men er fortsatt mange igjen i frysen.
Dietta sa for siden:
:lol: Skjønner at jeg ikke kommer særlig langt med 2 brett med egg fra frittgående høner som moren min kom med i dag - men tilsammen har vi mye bra nå, og skulle kanskje be sammen til lavkarbofest :syklubb:
Nam - nam
TigerTove sa for siden:
Hjorteoppdattering: "Dagens hjort" ble karbonader med timian, fløtesaus og fløtegratinert sellerirot.
mysil sa for siden:
Viltgryte er skikkelig snadder, har ingen oppskrift på det da men :)
Dere er heldig som har tilgang på vilt :)
langaard sa for siden:
Holdt på og kjøre på en elg i dag, men traff desverre ikke:mad:
Dietta sa for siden:
Kanskje like greit ? ;)
Jeg kjørte på et rådyr på vei til jobb for noen år siden. Ringte viltnemda, politiet og til slutt jobben for å si at jeg ble forsinket. Da jeg kom på jobb sa sjefen: Hvor er steika da - du tok den vel med deg :p
Dietta sa for siden:
Stek, indrefileen, grytekjøtt og karbonadedeigen skal jeg nok greie å fikse. Blir nok litt googling når jeg skal lage tilberede rundbiff og flatbiffen tenker jeg :eek:
Ble veldig glad da jeg fikk spørsmålet om jeg ville ha kjøttet, så ja, jeg synes jeg er heldig jeg også.... :D
langaard sa for siden:
Kenner svinekjøttet vokser i munnen! Misunnelig? Nei:snurt:
Dietta sa for siden:
Du må bare lære deg å sikte bedre :p
macadamia79 sa for siden:
Små hjortemedaljonger med en stripe økologisk bacon surret rundt.
Croq-pot med biter av rundstek/seigere kjøtt som putrer i 8-10 timer, putt i grønnsaker de siste to timene
Hjortecarpaccio; tynne skiver av rått kjøtt med tynne flak av parmesan. Gjerne sammen med sashimi.
Og selvsagt som allerede nevnt: kjøttdeig, biff og steik :)
TigerTove sa for siden:
Takk for innspill!
Tiril77 sa for siden:
Om du får tom for ideer, så kan du godt bytte bort noen kilo med sånn ca 10-15 akvariefisk altså.. Blir sikkert gode fiskekaker av dem.... :p:p
langaard sa for siden:
Akvariefisk, er ikke det grethe Roede?:D
Tiril77 sa for siden:
Har ikke spurt de hva de heter jeg..... :p:p
Røsslyng sa for siden:
Vil anbefale at du koker steika om du skal tilberede det, siden viltet er ganske magert og har lett for å bli tørt :)
Tro meg, var MEGET skeptisk første gangen jeg hørte det, å koke ei steik, liksom?? MEN, mørere kjøtt klarer ikke jeg å få til i stekeovnen. Har prøvd pose, leirgryte, you name it!
Du bruner steika i stekepanne, så har du 50% vann og 50% melk i en kjele til det dekker steika. Kokes i 1,5- 2t, avhengig av størrelsen. Skal ikke fosskoke, bare småkoke. Tro meg, det er virkelig verdt det! :D
Har og masse vilt i fryseren, elg, hjort, rådyr, rype og masse villaks:) Er evig takknemlig for at jeg fant meg en ivrig jeger og fisker ;)
TigerTove sa for siden:
Stilig! ;)
Dietta sa for siden:
Koke steika høres spennende ut - det skal jeg jammen prøve når elgkalven tar turen ned fra Toten om 2 uker :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.