Jeg fant en tråd som handlet om det men den gav meg ikke egentlig svar på det jeg lurte på så :
Jeg liker ikke grønnsaker og jeg vet at på lavkarbo er det veldig viktig med grønnsaker(og selfølgelig generelt.) Men jeg har aldri spist grønnsaker før(har smakt, selfølgelig.) :(
MÅ jeg spise grønnsaker eller kan jeg ta vitamintilskudd eller noe i den dur for og "erstatte" grønnsakene?
Det høres da bra ut, ser for meg at man godt kan bytte ut grønnsaker med næringsrike og karbovennlige bær som blåbær, bjørnebær, bringebær og jordbær. Det blir jo litt dyrere da. Ta multivitamin, og om du ikke hater det, så lur inn en bit paprika/tomat på osteskiven, litt salat, lag et lavkarbobrød eller forsøk å få i deg fiber med tabletter.
Har du prøvd å lære deg å like grønnsaker? Jeg måtte som voksen lære meg å spise fisk, det har tatt sin tid, men det går ned nå. Og grønnsaker har jo generelt mild smak i forhold til fisk.
Hva med å prøve noe så mildt som agurk i første omgang?
Små barn som skal begynne med fast føde må smake ca 30 ganger på en ting for å begynne å like en ting( noe går selvsagt på første forsøk), kanskje vi voksne skal prøve det også?
Selvsagt kan man ta tilskudd, men jeg tror det er lurt å prøve å venne seg til noen slag med grønnsaker.
Det trenger ikke å ha noe å si for vekten din. (Og det trenger ikke å ha noe å si for vektnedgangen din nå, men kan påvirke siden. Mennesker er forskjellige, men vi trenger alle vitaminer/mineraler.)
Grønnsaker kan ikke fullgodt erstattes av tilskudd. (Men det går, for en stund og om du spiser variert ellers - ulike former for kjøtt/frø/bær og spesielt innmat kan det gå bra veldig lenge.) Problemet med tilskudd er at de ofte gir en syntetisk eller en billig variant av vitaminen/mineralet. Ikke alle varianter tas opp like lett. Gjennom en bred, variert kost unngår man dette problemet.
Som andre har nevt går det an å jobbe med smak. ;)
Skal jeg våge meg til å komme med et råd så gjør du begge deler. Du supplerer med en multivitamin samtidig som du eksperimenterer. Sett deg et mål om å forsøke en ny måte å spise grønnsaker på hver dag/annenhver dag kanskje? Det finnes mange måter å tilberede de på og de har veldig forskjellig smak, så jeg finner det rett og slett vanskelig å tro at du ikke liker noe som helst .... ;)
Liker man ikke standard kokte, så kan man lage smørbakte, med grovsalt... Eller aubergizza. Eller tom ka gai med paprika, purre, brokkoli og selleri f.eks (og jeg "liker" ikke selleri, men litt i suppe er likevel godt)... eller løksuppe... blomkålris og jordskokkmos som tilbehør?
Uansett tror jeg at det er viktig å spise så bredt som mulig for mikronæringsstoffene sin del - altså pkt2. I tillegg er det visstnok vanskelig å putte antioksidanter i en pille (uten at jeg har satt meg inn i den saken) så av den grunn er det også viktig å spise "fargerikt".
Signerer de to siste innleggene. Prøv å lære deg å like litt grønt! Jeg måtte også lære meg å like grønnsaker i voksen alder, og nå er jeg veldig glad i det. Jeg startet med å spise grønnsakene rå, for så å eksperimentere med ulike varianter.
Jeg tror at grønnsaker er veldig viktig for kroppen uavhengig hvilket kosthold man følger!
Lykke til :)
Hva har du smakt på? Ihjelkokte gulrøtter og kålrot av den beske typen?
Har du smakt smørdampet broccoli? Blomkål- og sellerirotmos? Ovnsbakte grønnsaker med passende krydder og godt smør? Jeg tror ikke noe på at du ikke liker noen som helst form for grønnsaker - det finnes jo utallige varianter!
Heihei. Nå vet jeg ikke noe mer enn det du har skrevet, men synes det er veldig rart at du kan si at du ikke liker grønnsaker generelt! Grønnsaker er veldig variert i smak, konsistens, lukt osv, så jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan like noe..?
Har du prøvd alle typer grønnsaker tilberedt på alle de ulike måtene?
Hvis du har smakt rå brokkoli er det mulig du liker den stekt eller kokt f.eks... Eller fløtegratinert eller som mos...
Sellerirot kokt i olje er en slager for folk som ikke liker grønnsaker. Blir litt som pommes frites...
Har du prøvd rå grønnsaker med salt på? Har du testa rå grønnsaker med cottage cheese og nok med salt, dijon-sennep og urter? Det var min første grønnsaksrett jeg kunne like: Is-salat, agurk, litt finskåret rå løk, fast tomat, hard stangselleri, litt rå gulrot og minimais for smakens skyld (søter) og 1/3 av en cottage cheese-boks. En erstatning er litt nøtter og /eller frø og lavkarbo-bær.
Ser at du strengt tatt ikke spør etter alternative metoder å tilberede grønnsaker på - da hadde jeg foreslått suppe, feks. Føles ikke så grønnsakete å spise en deilig glatt tomatsuppe eller blomkålsuppe. :cool:
Meen om mangel på grønnsaker kan være negativt for vekten din - det er avhengig av kroppen din og hvordan den fungerer best, egentlig. Min kropp tåler lange perioder med bare kjøtt og egg uten å savne noenting, men det er mange som må ha i seg grønnsaker for å klare å gå ned i vekt, også.
Og så tilføyer jeg at jeg vet det er et strev å jobbe med å lære seg smaker - jeg har hatt årelange prosjekter selv med løk (noenlunde suksess) og avocado (det gikk bare ikke) selv. :o Men det er verd det, altså. Og det aller meste smaker ganske greit når man kan fløte/ostegratinere det. :p
Jeg strever med å like avokado jeg.....:p. Tilslutt så går det. Bare IKKE gi opp. Men for å få et variert kosthold og alle de næringsstoffene som finnes i grønnsaker så bør man nesten lære seg å spise litt. Syns jeg. Og det går faktisk an. For det har jeg gjort. Likte ingenting før, men nå spiser jeg mest grønnsaker:D.
Hei,
Bare en kjapp tur innom for å minne om den store grønnsakstråden, der finner du masse inspirasjon til ett stor utvalg av grønnsaksretter… sortert etter type grønnsak!
…vi har også egen suppetråd, hvor du vil finne ett utvalg av ulike grønnsaksupper…
Jeg likte heller ikke grønnsaker før, og da jeg ikke spiste grønnsaker så gikk vekta saktere ned. Men jeg begynte å lage forskjellig typer grønnsaksmos, lærte meg å like det, om man moser blomkål, sammen med smøreost og litt krydder så blir det ganske godt. Og vekta begynte også å gå fortere ned når jeg begynte med grønnsaker.
Du har fått mange gode råd her, og du har gått ned, så det er vel ikke et problem.
Men nå er jo kosthold mer enn vekt, det dreier seg om næring for å holde deg frisk .
Ta blod prøver for å sjekke status?!
Kanskje årsaken til at du har gått opp er at kroppen din har ønsket seg enkelte næringsstoffer?
Legg inn det du spiser på diett.no for å se hva du får i deg av næring?
En i min husholdning trodde han ikke likte noe grønnnsaker. Jeg moste inn grønnsaker i sausen, i kjøttkaker o.s.v. Han syntes maten min var veldig god :)
Etterhvert fortalte jeg at han faktisk spiste grønnsaker hver dag ogbhadde gjort det lenge. Nå spiser han de som ikke er most inn også....
Hva er grunnen til at du ikke liker grønnsaker. De kommer jo som nevnt av andre i mange former og kan lages på utallige måter.
Utfordre deg selv med nye retter, kanskje du egentlig liker det.
Jeg måtte lære meg å like grønnsaker når jeg begynte på lavkarbo. Det var litt av et prosjekt. Men nå elsker jeg blomkål og brokkolimos. Det smaker hverken blomkål eller brokkoli :D
Kok en blomkål eller en brokkoli. gjerne med litt hvitløk og sjalottløk. Hell av vannet og tilsett smør, fløte og litt smøreost (tine). Salt og pepper og basilikum.
Fres sammen med en stavmikser.
Nyt til kjøtt!
Det har blitt min redning på grønnsaksfronten. Ellers klarer jeg gryteretter med varmebehandlede grønnsaker. Spiser mer grønt på besøk enn hjemme :o
Her er min tråd fra leeenge siden om å smake på grønnsaker. Aline og grønnsakene
Artig å lese igjen :D Mine favoritter nå er ikke helt det samme som de første tingene jeg begynte å like, men gøy å se fremgangen :ja:
Finnes det ingen grønnsaker du liker?
jeg kan godt forstå at f.eks frossengrønnaker ikke frister, det er jo så kjedelig.
Men det finnes jo så mange ferske og gode grønnsaker og flere måter å tilberede dem på.
Selv er jeg svært glad i stekte grønnsaker.
gratinerte tomater er også en av mine favoritter :)
Jeg synes det er litt merkelig at du sier at du ikke liker grønnsaker... Har du prøvd alle varianter og arter?? Liker du ikke fløtegratinerte poteter med ost på?? I tilfelle du kanskje gjør det er fløtegratinert sellerirot med ost på MYE bedre! Især hvis du har estragon på. :sikle:
Liker du ikke pommes frites?? Da kan du lage noe lignende av sellerirot. Har du prøvd å surre løk, brokkoli og sopp sammen med bacon for så å ha rømme over?? :sikle:
Jeg synes du skal spesifisere litt mer hva du IKKE liker. :ja:
Mitt forslag mens du arbeider med grønnsaker er å skjule det i andre retter. Revne gulrøtter og finskåret løk i en kjøttsaus (tomater / saus er jo også grønnsaker). Frossen spinat er jo veldig finhakket og hvis du ser forbi fargen, så kan den dyttes i mye rart. Jeg laget noen kjøttkaker med egg og spinat, samt en slags eggemuffins med spinat som begge ungene spiste uten problem og er det noe de er skeptiske til så er det alle grønne prikker.
I og med at det finnes så utrolig mange ulike grønnsaker, som smaker så utrolig variert, blir det litt "barnslig og trassete" for meg å si så bastant at man ikke liker noe som helst av grønnsaker. Du får bare overse det jeg skriver om du mener jeg er for krass eller har misforstått noe, men det er bare min mening...
Liker du potetgull, så kan du prøve å fritere sellerirot. Liker du lasagne kan du prøve med squahlasagne. Det finnes så ufattelig mange varianter du kan lage, om du bare vil er jeg bortimot HELT sikker på at du finner noe du liker. Om som noen andre har skrevet, smak er en tilvenningssak. Du lærer deg ikke å like noe ved å bare rynke på nesa når du ser, og ikke faktisk smake på det.
For min egen del - jeg har vokst opp med at blomkål, brokkoli, gulrøtter og poteter blir kokt i hjel, sånn omtrent så det bare blir en vassen graut... Så jeg har sagt at jeg ikke liker det. Men når jeg får tilberede det selv på "ordentlig" vis, er det godt. Men det var en liten barriere å komme over.
Mine foreldre matet meg med grønnsaker fra starten av, inkl hjemmelaget babymat med masse grønt. Jeg åt som en gris, til det plutselig ikke smakte lenger. Når man brekker seg så er det kanskje ikke alltid dårlig oppdragelse som ligger til grunn?
Jeg måtte smake, og jeg smakte som liten. Men det hjalp ikke...!
Dette er ikke deres feil.
Poenget mitt er at om dette kan skje meg, så kan det fint skje andre. Og dermed er det ikke nødvendigvis foreldrene sin skyld...
Jeg og brekker meg om jeg spiser wokk og div.. Og det har jeg alltid gjort..
Vil ikke si at det er forelderen(!) min sin feil når hun alltid prøvde å lure i meg grønnsaker..
Men jeg har funnet ut at jeg kaaaan spise grønnsakssuppe vist den går i blenderen først, sånn at det nesten ikke er noen klumper..
Da er det en god løsning, det. :) Kanskje det går med mos/puré av ting også?
Må si meg enig i at jeg synes det er litt ekkelt å komme med antagelser om folks oppvekst og oppdragelse på grunn av trøbbel med matvarer/grønnsaker. Unødvendig å spekulere i slikt, synes jeg - bedre å heie på alle som, uansett alder, viser interesse for maten og vilje til å ta best mulig vare på kroppen sin. Det er en god prioritering, uansett om man er fem eller tjuefem når man kommer til den!
Minsten min hater også grønnsaker, men siden jeg bruker grønnsakkraft i sauser og jevner med moste grønnsaker, får han det i seg.
Han reagerer på konsistensen av grønnsakene, men enkelte typer grønnsaker reagerer han mest sannsynlig allergisk på, fordi han blir kvalm og kaster av og til opp. Disse grønnsakene bruker jeg ikke i mat han kan spise (paprika er for ham noe av det verste; fører garantert til kvalme/oppkast).
Må ellers få lov og si at det er slett ikke alltid foreldrene sin "feil" at ungene ikke spiser grønnsaker.
Hos oss kjørte vi i mange år, når ungene var små, at vi alle seks bestemte middag en dag i uka på den betingelsen at alle måtte smake på maten, mens lørdagen var pizzadag fast.
Resultatet ble at 2 av mine fire er like glad i grønnsaker som meg, en liker alt unntatt løkfamilien og en må altså få grønnsakene most inn i saus f.eks.
Vil bare si at etter rundt 3 år med å spise 3-4-5hundregram grønnsaker nesten hver bidige dag...vel...så er jeg på grensa til å "hate" grønnsaker. Jeg har tilberedt alle grønnsaker på alle mulige måter og spist dem. Jeg er skikkelig lei av det meste, og om jeg ikke ser en tomat mer så er det det helt greit for meg.
Jeg har alltid elsket grønnsaker, mens broren min har hatet det. Han var nesten 30 før han spiste salat. Han var en av de som vrengte toppingen av grandisen for å få pillet ut all paprikaen.
Men etter at han turte å smake på ting har han inrømmet at han burde nok blitt pushet litt hardere i oppveksten (selv om han spydde og hørtes ut som han skulle dø :eek:)
Jeg elsker grønnsaker og spiser ca en kilo hver dag:)
Det er jo utrolig forskjellige smaker og måter å tilberede det på. Klart det finnes noe du liker. Du må bare prøve deg fram:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.