“Luksus”-Bounty (ca 16 karber i hele, ved bruk av mørk sjokade fra sukkerfritt)
50g delfiafett - Smeltes på middels varme i en kjele. Ta kjelen av plata tilsett : 2 dl. kokosmelk
1 eggehvite
150g kokos masse 1 ts tragant (kjøpes på apotek) 5 ss sukrinmelis
-Bland det tørre -Hell melkeblandingen forsiktig i det tørre under omrøring, tilsett eggehviten til slutt og rør godt. Dekk en form (min var 15x20cm) med plastfolie, og bre røra utover. Settes i fryser en times tid.
Smelt ca 150g mørk sjokolade ( jeg brukte sukkerfritt), sammen med 20-30 g delfiafett.
Kokosmassen deles så i biter, dyppes i smelta sjokolade (brukte to gafler)
Settes på papirkledd plate og avkjøles. Oppbevares kaldt i en tett boks. Kan fryses.
. (Grunnen til at jeg bruker eggehvite og tragant er at jeg alltid har savnet den seige bounty-”følelsen” på andre slike oppskrifter jeg har prøvd. Syns de har lett for å bli både tørre og litt harde)
Å, endelig har noen funnet ut hvordan man lager seig bounty! Så jeg skal på apoteket og kjøpe tragant. Dette kan man jo lage nå, ta en prøve smak og fryse ned i glass til jul.
Det er jo en viss fare for at de kan bli smaksprøver hele porsjonen:lol: Men heldigvis har jeg fryseren i kjelleren og adkomsten er en kjempebratt trapp under ei luke i kjøkkengulvet.. Og jeg sliter med et ankle, så jeg unngår å gå ned den trappa, funker veldig bra for å holde meg unna ting jeg ikke skal spise:D
Det var en god ide å bruke tragant her i denne oppskriften, at jeg ikke har tenkt på det selv :P Skjønner godt hva Gerd mener med "tørr", selv synes jeg det fort blir "smulete" og bløter opp kokosmassen i litt fløte.
Sukrinens kalde bismak merkes ikke så godt i oppskrifter som har en del fett og som serveres kalde (oppskrifter med kokosfett, fløte osv. Særlig om man tar i en dråpe natreen/litt spenda for å balansere den "lange" smaken til sukrin med den litt "korte" smaken til syntetiske søtstoffer)
For de som vil bruke uherdet kokosolje så koster en halvliter pure kokosolje ca 30 kroner (gått opp litt i det siste) på mange innvandrerbutikker. Samme greia som brun Cocosa. Slik ser den ut:
da var denne prøvd lage og den var bare knall god :) dette kan du Gerd :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.