debutanten sa for siden:
Eller, kan man få tak i den i butikk hele året?
Sikkelig dumt spørsmål, men jeg har akkurat oppdaget denne rotfrukten og aner nada om den.
debutanten sa for siden:
Eller, kan man få tak i den i butikk hele året?
Sikkelig dumt spørsmål, men jeg har akkurat oppdaget denne rotfrukten og aner nada om den.
Sanney sa for siden:
den norske er. men jeg fant sellerirot fra belgia i februar, så den er nok import utenom sesong.
Furine sa for siden:
I følge frukt.no er det norsk sesong frå august til april.
Det er etter mi meining ein skam at sellerirota blir oppdelt og lagt i plast her i landet. Eg vil ha heil sellerirot, UTAN plast, som ingen har skore i. Då held ho seg lenger også. Eg har sagt frå på nokre butikkar, og har til og med vore i kontakt med bama. Dei sa det er mogleg å bestille heil rot til butikken, men også at det noko slikt som "ikkje er marknad for heil sellerirot". Kanskje vi lavkarbofolket kan gjere noko med det? Sellerirot til folket! :D
Zincite sa for siden:
Det står ikke noe om hvor du bor, men over grensen - i alle fall på Nordby - har de hele røtter hele året. Pleier være fine.
lifejack sa for siden:
Jeg kjøper hele sellerirøtter på innvandrerbutikker, så hvis det finnes noe sånt i nærheten av der du bor, er det verdt å sjekke ut!
index sa for siden:
Hvordan bruker dere disse sellerirøttene? Jeg har bare pleid å bruke det i lapskaus før, og det er jo fymat nå...
<insert_scary_name_here> sa for siden:
Jeg kjøper også hele, fine sellerirøtter på innvandrersjappa, til en langt bedre pris enn både rema og kiwi!
Furine sa for siden:
Takk for tips! Det er to asiamatsjapper her, men eg har ikkje funne sellerirot der enno. Generelle innvandrarsjapper har eg ikkje funne, det må eg nesten forhøyre meg om.
teleslynga sa for siden:
Irriterer meg også grønn av den oppdelinga. Men dette med grønnsaker over og under bakken, gjelder det ikke for sellerirot? Hva med persillerot, pastinakk, jordskokk?
Furine sa for siden:
Sei frå i butikken, om det er fleire som klagar, kanskje dei etterkvart høyrer etter?
Sellerirota veks over bakken faktisk... Eg har saksa frå brimiland.no: "Sellerirot er klassifisert som rotgrønsak, men er eigentleg ein oppsvulma del av stilken som veks over bakken".
Jordskokk er vel lov (dia-venleg då den inneheld inulin), persillerot og pastinakk er vel ganske høge i karbohydrat, trur eg. Har ikkje brukt dei sjølv.
Sellerirot er nydeleg som stappe, enten rein eller i blanding med blomkål, med plenty muskat i, ein kan vel prøve å fløtegratinere det, det går an å lage "røsti" ved å raspe og blande med ost, og så steike (finst oppskrift på forumet).
Jeg vet ikke hvordan det er med alle de du nevner, men hvertfall jordskokk er forsåvidt full av karbohydrater, men da av typen inulin. Inulin blir ikke tatt opp av menneskekroppen, og er dermed ok for oss.
Rettelse, ny feil følger:
Sellerirot inneholder nok ikke inulin :)
Furine sa for siden:
Inneheld også sellerirota inulin? Eg toler nemlig ikkje jordskokk, magen blir heilt koko, men sellerirot går heilt fint.
teleslynga sa for siden:
Hm, ser at sellerirot har 2,8 g kh/100 g ifølge diett.no, jordskokk 12,9.
Mener da jeg har lest det et sted. Men ikke skyt meg om jeg tar feil. (hvertfall ikke med noe verre enn luftpistol e.l....)
Har retta opp innlegget :)
Furine sa for siden:
Hihi, ingen fare! Eg skyt ikkje, men eg KAN bite dersom nokon ber veldig fint! :lol:
teleslynga sa for siden:
Men dere som teller karber, hvordan legger dere inn jordskokk hos diett.no for eksempel? Er det andre ting som inneholder inulin?
Yonah sa for siden:
Irriterer meg over oppdelt sellerirot jeg også. Og nå har prisen gått opp.
MEN nå har knutekål kommet i butikken!!!!! Og på mega kostet den16kr her om dagen! Knutekål synes jeg er enda bedre til røsti og fløtegratinering. Og smaken er mye mildere. Så her i huset går det i knutekål nå, gjelder å følge med på sesongvarene. Knutekål i røsti sammen med litt revet løk, stekt lenge over svak varme gir en røsti som ikke langt unna smaken på de med poteter. Jeg bruker ost i en 1ts johannesbrødkjernemel og et egg til en kvart knutekål.
AntoniaM sa for siden:
Du får nok kjøpt importert vare hele året, men den norske er best og er du heldig får du den til en grei pris nå på høsten.
Min lokale butikk hadde sellerirot til kr 8,-/9,- pr stk for noen uker siden og jeg bunkret. De hadde til og med forsatt bladverket inntakt. Sellerirota holder seg godt i lagring, så det går godt an å kjøpe en del hvis man kommer over tilbud.
Min favoritt er sellerirotmos. Jeg koker selleriterninger i fløte og moser det med stavmikser. Rører inn litt smør og krydder etterpå og bruker den på samme måte som potetmos. Kan også blande inn litt blomkål.
Ellers finner du oppskrifter her på røstiselleri, sellerizza (selleri i pizzabunn) og du kan også bruke selleriroten fritert ala pommes frites. Pluss til wok, lappskaus mm selvfølgelig.
Hamster59 sa for siden:
Jeg irriterer meg også over de forbaska sellerirotbitene i plast. De er ikke engang skrella, da kunne jeg skjønt det. Har noen ganger funnet hel sellerirot uten plast på Rema 1000 og på Coop Extra. Bruker også endel ingefær, og i min nærbutikk selger de den innpakka i plast - og det er nesten uten unntak mugg på. Kjøper derfor store biter på innvandrerbutikk. Der finner jeg også hvitløk i "store" nett - i hvert fall mye større enn de i butikken, men til ca samme pris.
Furine sa for siden:
Eg seier det igjen, sei frå om irritasjonen i butikken, kanskje det kan skje noko! Send epost til bama og klag! Er vi mange nok som gjer det, så kanskje det hjelper...
Engledans sa for siden:
Jeg er så enig.Den i plast er dårlig før den kommer i handlekurven, usj......i det siste har rema og Mega hatt hele røtter. og jeg har fråtsa og kosa meg:)
Furine sa for siden:
Så bra! Eg må tydelegvis ta meg ein tur og sjekke igjen...
Engledans sa for siden:
Kan hende det er bare her altså.Jeg er enig i at vi bør klage på sellerirota.Har du en mailadresse vi kan sende klage til?
Zincite sa for siden:
Bare et hjertesukk fra meg - fordi det irriterte meg :p:
[font=Comic Sans MS][/font]
Her mente damen på Rema at den hele kostet mer per kilo enn den oppdelte. Dette var tidligere i høst. Jeg tenker den i utgangspunktet er verdt mer, men siden det ikke er noe jobb forbundet med oppdeling og innpakning kjøper jeg ikke helt den forklaringen.. Den var bare feilmerket mente hun, det sto 17kr per stk. Men hele skulle de koste 38 kr per kilo. For det kom frem i kassen. Etterpå har jeg bare kjøpt i Sverige. 11 sek per kilo sist, og stor og fin rot.
Furine sa for siden:
Eg gjekk inn på Bama sine heimesider og sende inn førespurnad på eit skjema der. Fint om det er fleire som gjer det! Eg fekk faktisk svar frå dei. Ikkje heilt svaret eg ville ha, men som sagt, dersom fleire masar, kanskje det kan hjelpe.
For noko tull! Det er jo mykje mindre arbeid for dei å gi ut heil rot, tid- og pengesparande sidan dei slepp å dele den opp, bruke plast, legge den på eit brett etc. Det er også meir miljøvenleg å selge den heil! Sjekk kven som er distributør for den butikken og gi beskjed til dei om kva som skjer og høyr om det verkeleg er så teit.
Prisen i Sverige høyrest mykje meir normal ut! Godt de har det alternativet!
Engledans sa for siden:
Da kan jeg bruke Sverige argument, når jeg klager, for det liker de nok ikke å høre.......
Hvor i Sverige kjøper du forresten? mannen skal en tur etter jobb en dag.
Furine sa for siden:
Eg er dessverre langt frå Sverige... Men eg har blitt særs godt bortskjemt i løpet av 10 år i Belgia med store, fine, billige sellerirøter!
Engledans sa for siden:
Spørsmålet var til den andre damen, jeg som var litt kjapp i svingene, og ikke såg at det var 2 forskjellige innlegg:D
Zincite sa for siden:
Vi pleier å handle på gamle Nordby :) men vil tro de har flere steder :ja:
Furine sa for siden:
Ja, eg forstod det! ;) Berre eit lite sukk frå meg, skulle gjerne benytta meg av slikt! :)
Zincite sa for siden:
Tror ikke den lokale handelsmannen var bare heldig da han åpnet rema'en. Det ser ikke ut som om alle de ansatte går inn for å gjøre en best mulig jobb. En av de andre der sa i sommer; det er deilig med få kunder :eek:
Vet jo du har forholdt deg til andre priser, de svinger jo gjennom sesongen i Sverige også - men holder seg godt under de norske hele veien :)
Engledans sa for siden:
Skjønner deg godt:)
Furine sa for siden:
Det synest eg rett og slett er synd og trist... :( At folk ikkje viser meir arbeidsmoral enn som så... Utruleg at det går an!
Ja, har vore veldig heldig med akkurat det der nede! Matprisane var jo ikkje galne. Eg har berre eit håp om at det kan bli betre utval her oppe også, etterkvart! Det har heilt klart blitt betre sidan eg flytta ut i alle fall!
Engledans sa for siden:
ok. vi handler i Charlottenberg, skal sende mannen på Sellerirotjakt til uka.
streber sa for siden:
Vi elsker sellerirot alle 4, men for mellom 19-23 kr for en bitteliten bit i plast, kan vi ikke unne oss det så ofte. Invandrer butikker er ikke her, men får kikke neste gang vi er på et mer sentralt sted:o
Furine sa for siden:
Inn på Bama si nettside og klag! :ja: (Eller annan distributør butikken brukar.)
streber sa for siden:
Fant ut jeg må se hvilket merke det er vi egentlig kjøper på nærbutikken vår, husker det ikke ser du:o
Furine sa for siden:
Kva kjede er det? Du kan google deg fram til kven som leverer der, ut frå det og stadsnamn. Det var det eg gjorde.
streber sa for siden:
Var coop, sendt mail nå:)
Furine sa for siden:
Flott, takk! :)
Furine sa for siden:
Eg kjøpte heil rot på Mega her i dag. Dei var ganske store, fine, men sjølvsagt pakka i plast... Då blir rotenden mykje fortare brun og stygg. Eg har sendt epost til Coop og bedt dei om å slutte å pakke inn i plast. Seier ein ikkje frå så skjer det i alle fall ingenting!
Men prisen er stiv... Men eg kjøper ikkje stygge, oppdelte innskrumpne bitar på Kiwi berre fordi det er billig der...
Sanney sa for siden:
jeg har to hele røtter i kjøleskapet. men de er i plast. bør kanskje fjerne den.. de har ligget lenge, men er fortsatt ok utseendemessig
Furine sa for siden:
Du MÅ ikkje sjølvsagt, men dei held seg bra lenge utan plast så lenge dei ligg kjølig og mørkt. Snodig også at ein plastlegg ein og ein paprika her i landet, eg fattar ikkje heilt poenget.
Sanney sa for siden:
tja, burde nok gjort det for lenge siden, den ene var helt dårlig mens den andre hatt fått noen råteflekker.. de skar jeg bort, men kastet den som var helt dårlig..
Furine sa for siden:
Bra du fekk tatt det før alt var rotna vekk. Bort med plasten! Eg har hatt heil sellerirot liggande på kjøkkenbenken i vekesvis i Belgia, utan at den vart stygg.
Huldr sa for siden:
Det er mye av grønnsaker som blir dårlig når det er pakket i plast :ja:. Vårløk også, jeg har opplevd flere ganger at de blir bløte og slimete nederst, fordi plasten er for tett. Mye bedre med bunter uten plast. Agurk skjønner jeg heller ikke vitsen med å putte i plast.
De sellerirotbitene jeg har kjøpt på Rema og Kiwi har vært bra, men det er stive priser, gitt ... Det må være en SKYHØY avanse på sellerirot!
Furine sa for siden:
Eg spurte til og med vedkomande prisen i eposten eg sende til coop i dag... Så får vi sjå kva dei svarer! Nesten 40kr kiloen er mykje synest eg.
Eg fattar rett og slett ikkje poenget med all denne plasten. :confused:
På Rema her fann eg ikkje sellerirot, men kanskje om eg spør, så tek dei det inn? På Kiwi var dei ille i dag.. :( Men det kan jo godt hende at eg berre var uheldig, kven veit. Sellerirot skal ikkje vere grøn innvendig! :nei:
Sanney sa for siden:
utenom tidligere i høst hvor vi bare fikk tak i tragiske norske bittesmå sellerirot med grass til 16-20 kr stykket, ligger kiloprisen for de i plast gjerne rundt 30-50 kr kiloen. de små bitene på brett er mye dyrere...
Furine sa for siden:
Det er berre seriøst dårleg! Eg blir litt oppgitt... Dei skryt jo på Bama sine sider over kor bra norsk sellerirot er, og så behandlar dei den slik?! Og ja, dei må tene FEITT på det.
Den dei brukar til stilkselleri er ikkje den same sorten som rotselleri har eg høyrt...
Furine sa for siden:
Vi betalte over 90kr for to røter i dag... Ja, dei var store og fine, men det ER dyrt. Kan vi få tilgang på grønsakene vi hadde i Belgia, takk? Det hadde vore fint!
Sanney sa for siden:
Gleder meg noe til å flytte til jersey ja, der har de et digert felles gårdsutsalg med lokalproduserte grønnsaker og kjøtt... sellerirot var blant der, uten plast, rett fra åkeren :)
Furine sa for siden:
Åh, herleg! Skal du flytte no snart, eller? Spennande! Eg kom jo akkurat flyttande inn til Noreg igjen etter 10 år i Belgia, og overgangen er litt stor på somme ting... :o
Sanney sa for siden:
ingen dato satt, men kanskje slutten av neste år. er jo ikke bare bare å flytte fra jobb og hjem heller :) problemet når jeg er på ferie der er jo alle karbofristelsene vi ikke har her hjemme... for ikke å snakke om å spise på resturang for en brøkdel av prisene her.. for mye bedre mat!
men back to topic! jeg skulle ønske prix her fikk tilbake de hele om enn plastdekte sellerirøttene.. knollselleri som det stod på dem. ellers har de bare biter på brett.. rema og meny har heldigvis de større (men oppdelte) bitene fra bama.
Furine sa for siden:
Gir meining at dei kalla det knollselleri, det heiter nemlig "knolselder" på nederlandsk, det er jo det same. Skriv og klag, eg seier det igjen!
Ja, eg veit det ikkje berre er å vende på femøringen når ein skal bytte land, har gjort det eit par gongar no! ;) Greit å planlegge godt!
Engledans sa for siden:
ahhhh....ja det er irriterende, og så er den muggen under, så du ser det ikke før du åpner pakken....mener de på brett, enda mer idiotisk.....:mad:
Engledans sa for siden:
Tror gubben kom hjem med over 3 kilo i går.12,90 pr kilo i Charlottenberg, så nå skal jeg huske olje på butkken og lage fries:D:D:D
Engledans sa for siden:
Jeg sa det til mannen i går, at det er helt kvalmt å tenke på forskjellen på disse to landene.....:mad:
også på glutenfritt og sånt og...fytterakkern.....
og slik prisene er, jager de folk over grensa.Vi har nå i høst begynt å handle omtrent alt unntatt melk og brød i Sverige, så jeg sender handlelapp med mannen, så drar han etter jobb.Han jobber i nærheten av grensa, vi bor litt lengre unna, så da er det praktisk slik.Ikke så solidarisk til landet, men vi sparer så mye på det, og så lenge jeg er arbeidsledig er det løsninga for oss.
Furine sa for siden:
Eg skreiv jo til Coop og spurte kvifor dei la røtene i plast, og ba dei spesielt om å TA BORT PLASTIKKEN (mindre arbeid om dei kuttar plastinga, og det er miljøsparande også), men takka dei for at dei i det minste selde sellerirøtene sine HEILE og ikkje oppskore. Eg sa også at eg syntest den var altfor dyr her i landet, og at eg har blitt veldig glad i grønsaka i løpet av 10 år i utlandet.
Svaret eg fekk var:
:rolleyes: Kva goddagmannøkseskaft?! Kanskje eg skal skrive tilbake og spørje om han verkeleg har lese spørsmålet mitt. Eg skreiv nemlig også at pga at dei legg røtene i plast, så blir rotenden blaut og brun og rotnar fortare...Engledans, har du moglegheit til å handle i Sverige, gjer det med godt samvit. Det er berre tull at slike ting er så dårleg behandla og SÅ dyrt her i landet.
Engledans sa for siden:
Tror de rettogslett ikke har skjønt det....tror ikke de handler sine egne grønnsaker.Når jeg handler slik med plast, står jeg og blar gjennom alle, fordi de fremste er BRUNE.......jeg handler hvis jeg finner noen som er bra nok for meg, for med den prisen MÅ en være kresen, ellers går mye penger i søpla......
Skjønner de virkelig ikke at de forringer kvaliteten, med oppdeling og plast? Dumme folk.
Jeg fant endelig jordskokk på en butikk for en stund siden, hadde leita en stund, så JIPPI endelig fant jeg.Men steila da jeg så prisen....79.90 pr kilo.Så de fikk ligge der.....men de lå i en kasse ihvertfall og ikke i plastposer:)
Bjørnegutt sa for siden:
Invandrerbutikkene selger hele sellerirøtter hele året
Engledans sa for siden:
Noen gjør det, og noen har god kvalitet på grønnsakene.Ser du bor på Jessheim, der har de supre varer på Keiser.På den innvandrerbutikken i mitt distrikt, er varene så dårlig at de omtrent går av seg selv.... så hamstrer når vi er på Jessheim, og den på Råholt har og supre varer.
Furine sa for siden:
Ja, det er gull når ein har ein innvandrarbutikk i nærleiken. Einaste som er her er ein "vanleg" asiamat, og dei har ikkje slikt. :(
Engledans sa for siden:
Her er det en tyrker butikk eller noe slikt, og frukt og grønt er myk og rynkete og æsj...har aldri orka å handle grønt der....usj.
Keiser :love: Godt utvalg og herlig betjening!
Engledans sa for siden:
Jepp, og alltd blide, og super service:)
Zincite sa for siden:
Sjekk prisen på de i Sverige også. Vi kjøpte en, men syntes ikke det var så veldig godt - bare greit. Så husker ikke hva vi betalte for de :) men de var i alle fall fine, og jeg tviler VELDIG på at de kostet 80 kr per kg.
Catwoman sa for siden:
EEEEELSKEEEEER Keiser butikken i Lilleström :love: Går omtrent bananas (hö-hö) inne på grönt/frukt avdelingen der. Flotte varer!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.