Jeg har spist spesial nøtteblanding fra den lille nøttefabrikken i god tro om at denne inneholder 10 g karbo, 0 g sukkerarter, slik det bestandig har stått på posen. Men jommen står det nå at den inneholder 19 g karbo og 4 g sukkerarter. Kan dette stemme?
Jeg mener, den inneholder macadamia, mandler, cashew og peanøtter - cashew inneholder vel ca 18 g karbo per 100 g og de andre mindre. Og sukker i nøtter?
Noen som vet? Den lille nøttefabrikkens side har ingen info :/
Macadamia: 3 gram pr 100, mandler 7 gram, cashew 18, peanøtter 11.
JEG antar at den første merkinga var den som var riktig i forhold til fibermengde, og at 10 gram representerte et snitt. Skjønner ikke hvorfor Den Lillle Nøttefabrikken har begynt å tulle med dette, man oppgir ikke fiber i karbohydratmengden på varedeklarasjonen i Norge. Merkelig.
Har også registrert denne endringen på Paranøttene deres, og jakta etter de gamle pakkene. Men leste på en blogg som hadde sendt Mail til de, at de har begynt å registrere fiber som kan trekkes fra ja. Tullete og forvirrende.
De skjønner ikke sitt eget beste, skremmer vekk mange lavkarbo kunder med dette.
Sendte de mail jeg og, og ja, svaret jeg fikk var basically at de nå bruker de amerikanske tallene, med fiber inkludert. Vet ikke hvorfor de velger å være så spesielle, altså...
Ja, det var jo forvirrende. Merkelig å gjøre det når alle andre ikke oppgir fiberinnholdet. Men da satser jeg på at alt er greit og at jeg fortsatt kan spise litt av nøtteblandingen :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.