Jeg har en stundt vurdert å gå på en ketolysekur ettersom jeg ikke har gått ned noe særlig i de ukene.. Jeg snakket med ei vennine om dette og hun fortalte meg at hun visste nøyaktig hva jeg trengte, og det var en plan som hun hadde fått.
Jeg så litt på denne planen og syntes den var litt merkelig, så jeg lurte på om jeg kunne få deres mening om denne planen? Er det en plan jeg kan starte med på mandag?
Fettfaste
Etter Dr. Robert C. Atkins
Hensikt: å tvinge kroppen inn i ketose for derved starte nedbrytning av fettlagrene på kroppen.
Brukes kun en uke av gangen. Veksles annen hver uke med intro.dietten.
Hva inneholder den:
Total kalorimengde er 1000 kcal/dag. Den består av 900 kcal fra fett, ca 15 gram protein og 10 gram karbohydrater.
Hva skal du spise for å oppnå dette?
Forslag til dagsmeny:
Dag 1:
Frokost: ½ egg, issalat 80g, 2 ss oliven olje
Lunsj: issalat 80g, 25g slangeagurk, 20g sæterrømme, ½ ss olivenolje
Middag: issalat 40g, 75g brokkoli, 2 skiver ( 20 g) 60% norsk graddost, 2 ss oliven olje.
Mellom måtid: issalat 80 g, 2 skiver norsk graddost.
Dag 2:
Frokost: Sardiner i olje 14 stk, Tomat 1 stk, Oliven olje 2ss, salat 40 g
Lunsj: kokt skinke 10 g, norsk gradd ost 10g, tomat 1 stk, majones 2 ss.
Middag: Laks røkt 20g, majones 15g, salat 30g
Mellommåltid: issalat 80g, oliven olje ½ ss, majones ekte ½ ss, tomat 1 stk.
Andre alternativer (hver oppskrift tilsvarer et måltid):
Ketolysekuren er av Torkil P. Andersen, ikke Atkins :)
den menyen din er ikke i tråd med Ketolyse.
På ketolyse telles karbohydrater, man skal få i seg nok grønnsaker, og ikke minst nok fett.
Du skal spise deg mett, spise når du er sulten. Ketolyse er ingen sultekur.
Det er også viktig med vann, vitaminer osv.
Åja, jeg bare kopierte det hun skrev til meg egentlig.. Så du vil si at dette ikke er en ketolysekur? For jeg har vært veldig skeptisk til denne som fører til at jeg ikke vet om jeg burde bruke den eller ikke..
Ketolyse er en spesifikk kur, utarbeidet av Dr. Torkil Andersen. Det ketolysekuren og Atkins har felles, er at de begge er ketogene kurer. Greit å vite forskjellen, sier du Ketolysekuren vil du få råd som gjelder for akkurat den :D
Fettfaste ala det du beskriver er helt ukjent for meg, ante ikke at Atkins hadde noe slikt jeg :p
Hvordan spiste du tidligere når du ikke gikk ned? Hvor høy er du og hva veier du? Hvor lenge har du holdt på uten å gå ned?
Jeg har gått på Lavkarbo siden april, og gått ned 16kg så langt.. Jeg er 170 høy og veier nå 92kg. Men jeg må innrømme og si at at jeg har skeiet litt ut i blandt i det siste ettersom mye har skjedd psykisk.. ( Dødsfall osv) men nå har jeg lyst til å komme tilbake igjen til der jeg "slapp" og tenkte kanskje at Ketolysekuren ville ha vært en fin kickoff..
Fettfaste er en EKSTREM form for lavkarbo, som kun er anbefalt som en "kick start" til de som er ekstremt insulinresistente, og overhode ikke går ned i vekt på vanlig lavkarbo. Da over 10 dager MAX. Du kommer sannsynligvis til å føle deg veldig svak/uvel, ikke regn med å få gjort stort annet enn å ligge i sofaen og se på tv. Fysisk aktivitet kan du bare glemme. Orket ikke regne på den menyen din, men syns ikke det ser ut som den inneholder 900 fettkalorier heller (mulig jeg tar feil). Macadamianøtter er forøvrig noe av det beste du kan spise under fettfasten, for å slippe å helle i deg så mye olje og majones som du ellers blir nødt til.
Vil heller anbefale deg å gjøre noen mindre endringer i kostholdet du har nå, hvis du ikke går ned i vekt. For "vanlige folk" er ikke fettfasten hverken sunn eller nødvendig. På fettfaste raser du ned i vekt raskere enn hvis du ikke hadde spist noenting, det sier jo litt om hvor stor påkjenning det er for kroppen, og at du sannsynligvis mister like mye muskler som fett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.