< Tilbake til oversikten

Fettforgiftning eller karboabstinenser? HJELP ... Kvalm!

elinm sa for siden:

Jeg har aldri helt trodd på lavkarbo kurer, men nå ville jeg raskt ned i vekt, og orket ikke mere Roede mat. Så jeg ville bare prøve LCHF. Spiser under 25 carbo om dagen, men jeg har høyst sannsynlig spist enda mindre enn det.

Jeg begynte på mandag morgen, og i dag, onsdag klokken 21, er jeg i ketose, bekreftet av stix. Nå er jeg ordentlig uvel, kjempe kvalm, hodepine og svetter.... lyst til å spy, føles som om jeg har vært på fylla i en uke. Jeg leser at det er en vanlig bivirkning, og at man har karboabstinenser. Er man helt sikker på at det ikke er fettforgiftning?? Jeg føler at fettet flyter i magesekken. Føler meg litt sånn jeg gjør etter at jeg har spist lutefisk og for mye bacon. Det hører med til historien at magen min er ikke vant til fett, jeg har ikke spist fete melkeprodukter på 20 år eller noe......

Håper noen kan hjelpe meg!

ToreH sa for siden:

Andre kan nok gå mye mer vitenskapelig til verks for å svare, men vil vel tro at 99% av de andre som var på dag 2 av ekstrem lavkarbo følte noe av det samme. Kroppen får jo ikke den næring den har vært vant til og reagerer med å si fra.
Kanskje du har overdrevet fettspisingen nå i begynnelsen? Fra ca null til 100 er brått for hele forøyelsen og systemet ditt...

Men det viktigste er nå å fortsette på en planmessig god diett så vil kroppen sakte men sikkert tilpasse seg "det nye liv" og både overskudd, kvalme, tretthet, hodepine kan gradvis gi seg. En annen ting er at du drikker vel brukbart med vann? Et par tre glass til hvert måltid kan være knapt. De fleste på lavkarbo drikker gjerne 3-4 liter om dagen.

Alynna sa for siden:

Følte det samme 4 dager etter min første dag på ketolyse i fjor. Gikk over i løpet av noen dager til. Nå som kroppen min forstår hva fettforbrenning er, har jeg ikke det problemet om jeg går over fra moderat lavkarbo til ketolyse.

Høres veldig kjent ut, det du sier om "fyllesyke", man er lett i hodet og tung i magen.

ToreH sa for siden:

Må bare si at jeg hadde på samme måten den første uken, men så begynte det gå over gradvis. Kroppen tilpasset seg og gikk ut av "forsvarsposisjon/sparemodus". Husker at jeg møtte veggen etter ca 500 m med løping under trening de første par-tre ukene. Hodepine, slapphet, energitom og rett og slett generell "tomhetsfølelse. Magen var preget av løshet, diare og utrolig mye luft.
Men, som sagt det ga seg sakte men sikkert.

elinm sa for siden:

Jeg har nok overdrevet fettspisingen OG fått i meg for lite kh. I dag har jeg spist 1 dl fløte, og 100 gram creme fraiche + 2-3 ss meierismør, det er klart kroppen reagerer på så mye fett! Har prøvd å få i meg noen kh, og spist litt mandler og noen frosne bringebær, nå for 10 minutter siden, og sitter her med en halvliterskopp med kamillete, og føler meg litt bedre.
Bare litt..

Har jeg spist alt for mye fett? Jeg er ikke sikker på hva som er normalt jeg, og ikke får jeg noe svar heller, ut fra det jeg har lest... Det eneste jeg leser om og om igjen er at nybegynnere spiser for LITE fett! Hva er lite? Hva er mye? Blir veldig takknemlig for svar!

shailene sa for siden:

Prøv å kutte ned på fettet, og erstatt kaloriene med mer protein istedet (og eventuelt litt mer karbo). Husk at det er VIKTIG å få nok kalorier, hvis du kutter ned på fettet bør du erstatte det med noe annet for ikke å sinke vektnedgangen i lengden. Det kan gå litt tregere i begynnelsen uten den helt ekstreme fettmengden, men føler du deg så uvel er det bedre å trappe opp fettet gradvis. Var det jeg måtte gjøre, var så svimmel, kvalm og slapp at jeg knapt kom meg ut av senga første runden på lavkarbo. Var også redd for å få i meg for lite fett, siden det er så mye fokus på det fettet. "Spis mer fett" var liksom svaret på alt her inne, tenkte heller ikke på at det faktisk gikk an å få i seg for mye fett. Hva som er for mye og for lite fett i begynnelsen er veldig individuelt, så du må nesten bare prøve deg fram.

Nerthus sa for siden:

Du må ikke bruke ren fløte og masse fett, tenk at fettet skal være naturlig med i kostholdet ditt. Stek i smør/olje, olje/eddikdressing eller majonesdressing på salat, fet fisk, kjøtt med marmorering, en fløteskvett i stekesjyen etter at du har stekt biffen gir saus, avokado sammen med reker eller i salaten, fetaost og ellers helfete produkter istedet for lettprodukter.

Grunnen til at man får beskjed om å spise mye fett i starten er at mange spiser LITE fett i starten og dermed får problemer med å få i gang fettforbrenningen.

Du har uten tvil karboabstinenser, noen blir "dausjuk" den første uka + kanskje den andre, men det går over. Spis mye grønnsaker og salat, så kanskje du ikke føler at du "drukner" i fett. Spis bær og pisk LITT fløte istedet for at du føler at det blir kvalmt.

Det er klart at kroppen din nå er i gang med en stor prosess, ikke bare har den kanskje ikke fått så mye fett før, men hormonene dine skal også justeres etter den nye maten. Holder du ut de første 2-3 ukene, blir det raskt mye lettere - så tenk positivt, prøv og spis det du føler du har lyst på uten å overdrive og tenk gjennom at alle de negative bivirkningene skyldes at hjernen din skriker etter sukker...

aslaug sa for siden:

Uffameg, dette minnet meg om de 2 første ukene mine på lavkarbo!:eek: Jeg var så kvalm og uvel at jeg nesten ga opp, kraftløs og slapp var jeg også. Men jeg holdt ut heldigvis, og sakte men sikkert gikk det over!
Jeg hadde bak meg mange år med fettfobi når jeg starta med lavkarbo, så det var litt av en overgang!!!

teleslynga sa for siden:

Dette ble jeg kvalm av å lese. Hva med å spe på med litt ordentlig mat? Grønnsaker og sånn?

Peppa Gris sa for siden:

Legg inn det du spiser på diett.no og titt på kakestykket for forerdeling. De fleste på streng lavakrbo går vel for 5/20/75 (karbo/protein/fett).

Og man blir litt dårlig i begynnelsen, men man trenger ikke gjøre det verre med å drikke fløte :/

Charlott sa for siden:

Vil tro dette er FETTET TS har spist, og ikke det eneste hun har spist ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.