< Tilbake til oversikten

Forvirret lavkarbotroende

Cereza sa for siden:

Hei!
Jeg er en 21 år gammel jente på 58 kg(1.61 m høy), som mangler å ta av de resterende 8 kiloene for å føle meg vell.
Jeg har iløpet av 1 år tatt av noe og 18 kilo med å endre kostholdet mitt til lavkarbo(+ekstra trening). Men har nå stagnert/gått opp i vekt siste måneden grunnet ikke så stramt skjema.
Jeg føler at jeg har gått meg vill i denne lavkarbojungelen nå og lurer på om det er noen som kan hjelpe meg.
Mitt forrige kosthold fokusert seg ikke på lchf da jeg ikke fikk i meg betydelige mengder med fett.
Spørsmålene mine er da:

1. Hvor my fett er tilstrekkelig nok for å gå ned i vekt?
  2. Hvordan vil en slik matplan se ut for en dag?
  3. Er det noen som har noen tips til en matplan?
    Evt. noen som har noen bøker å anbefale som jeg kan følge slavisk/konkret utifra lchf med ukesmenyer?
    Jeg hadde blitt utrolig takknemlig for svar!
    Hilsen meget forvirret lavkarbotroende.

Nerthus sa for siden:

Jeg synes du skal begynne med og lese nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i signaturen min. Den er omfattende, men det inneholder det du trenger og vite for å velge retning bla :)

"Slank med ketolyse", "Skaldeman" og "Atkins" er alle ketogene (dvs veldig lite kh) retninger, selv om atkins kjører en økning over tid), "Bedre uten brød" av Lutz forfekter et "optimalt" lavkarbokosthold med rundt 72 g kh pr dag, mens Fedon har mer vekt på lav GI - og en del mer kh enn 72 g (man kan i større grad bestemme selv her).

Det står godt forklart om alle disse i tråden jeg linker til, og alle retninger har bøker som gjør at du kan følge klare regler :) Noe finner du også under "kostholdsretninger" her på forumet.

Mange av bøkene kan du faktisk låne på ditt lokale bibliotek :) Jeg vil også nevne at du er så nær normalvektig at det er ikke sikkert du får til å tvinge kroppen mer ned i vekt. Lavkarbo er vektregulerende og kroppen din og din bevissthet trenger ikke være enig om optimal vekt. Det krever ofte at du er svært nøye med hva og hvor mye du spiser, og det avhjelper ofte mye om du setter i gang med kondisjons- og styrketrening samtidig - siden dette vil gi en oppstrammende effekt, selv om vekta ikke nødvendigvis viser et lavere tall. Målebånd er en fin ting!

Si fra om det er noe mer du lurer på etter å ha lest litt da!

Cereza sa for siden:

Det hjalp veldig mye! Takk skal du ha :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.